LUT University and Times Higher Education (THE) World University Rankings by subject 2024
Julkaistu 26.10.2023
Päivitetty 16.11.2023

LUT-yliopisto jatkoi menestystään Times Higher Educationin (THE) vuoden 2024 tieteenalakohtaisissa vertailuissa. LUT osallistui vertailuihin neljällä eri tieteenalalla:

• Business and Economics (sijat 126–150)
  • Physical Sciences (sijat 176–200)
  • Engineering (sijat 251–300)
  • Computer Science (sijat 301–400)

Tällä kertaa erityisen upeasti sijoitustaan paransi Computer Science eli tietojenkäsittelytieteiden ala, joka loikkasi sijoilta 501–600 sijoille 301–400. Myös Physical Sciences eli fysikaalisten tieteiden ala nousi tuoreessa vertailussa sijoilta 201–250 hienosti sijoille 176–200. Fysikaalisten tieteiden vertailussa tarkastellaan muun muassa fysiikan, kemian ja matemaattisten aineiden tutkimusta ja opetusta.

Rankingin mukaan LUT on fysikaalisissa tieteissä Suomen toiseksi paras yliopisto. LUTin erityisiä vahvuuksia ovat kansainvälisyys ja tutkimuksen laatu. Vararehtori Jari Hämäläisen mukaan menestyksen takana on paljon pitkäjänteistä työtä ja oikeita valintoja.

”Julkaisujen määrä, viittaukset ja tutkinnot ovat kaikki vaikuttaneet menestykseen yliopistovertailussa”, tutkimuksesta ja innovaatioista vastaava Hämäläinen sanoo.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Maailman toiseksi paras bisneskoulu tutkimuksen laadussa

LUT-kauppakorkeakoulu säilytti korkean asemansa THE:n alakohtaisessa Business and Economics -vertailussa. Sijoitus oli 909 bisneskoulun joukossa upeasti 126–150. Lisäksi LUT-kauppakorkeakoulu on tutkimuksen laadussa maailman toiseksi paras bisneskoulu: kauppatieteellisen tutkimuksen laatu saavutti vertailussa huippupisteet 97.9, kun 100 on enimmäispistemäärä. LUT-kauppakorkeakoulu on myös Suomen toiseksi paras bisneskoulu.

"On upeaa nähdä, että LUT-kauppakorkeakoulun tutkimus on vaikuttavaa ja että tutkijat ympäri maailmaa viittaavat siihen toistuvasti. Menestyksemme tutkimuksen laadussa osoittaa selvästi, että kova työmme palkitaan ja että osallistumme aidosti alamme globaaliin keskusteluun", sanoo LUT-kauppakorkeakoulun dekaani Sami Saarenketo

Myös insinööritieteitä painottavalla Engineering-alalla LUTin sijoitus pysyi ennallaan. Rankingin mukaan olemme edelleen maailman 300 parhaan yliopiston joukossa. Myös insinööritieteissä LUTin erityinen vahvuus oli tutkimuksen laatu.

”On todella kova saavutus säilyttää alakohtainen sijoitus, kun vertailuun osallistuvien yliopistojen määrä kasvaa ja taso nousee. LUTissa tehdään äärimmäisen kovatasoista työtä”, Hämäläinen sanoo.

Jari Hämäläinen, LUT-yliopiston vararehtori, rehtoriaatin jäsen
Jari Hämäläinen
Vararehtori, tutkimus ja innovaatiot

Ranking-menestys rakentaa kansainvälistä mainetta

Viimeiset neljä vuotta ovat olleet LUTille yliopistovertailuissa erittäin suotuisia, vaikka osallistuvien yliopistojen määrä on kasvanut jatkuvasti. Hämäläisen mukaan vertailut vahvistavat LUTin brändiä ja asemaa etenkin kansainvälisellä korkeakoulukentällä.

Jopa kolmannes yliopiston saamista pisteistä määräytyy sen mukaan, miten kansainvälinen tiedeyhteisö vastaa mainekyselyihin. Ranking-menestys tuo näkyvyyttä, jota vaaditaan, jotta voitaisiin menestyä tulevissa kyselyissä yhä paremmin.

”Teemme monet asiat huomattavasti paremmin kuin kuuluisat yliopistot. On selvää, että pienten suomalaisyliopistojen täytyy tehdä paljon töitä saadakseen ääniä kansainvälisiltä yliopistoilta.”

LUT on vahva Times Higher Educationin rankingeissa

• Englantilainen Times Higher Education (THE) laittaa yliopistoja paremmuusjärjestykseen vuosittain julkaistavilla listauksillaan. THE World University Ranking on sen listauksista tunnetuin ja samalla yksi maailman arvostetuimmista yliopistorankingeista. LUT-yliopisto oli maailman 300 parhaan yliopiston joukossa 27.9.2023 julkaistussa yleisrankingissa.
  • THE julkaisee pian yleisrankingin jälkeen samaan aineistoon perustavan THE World University Rankings by Subject -listauksen, jossa yliopistoja arvioidaan tieteenaloittain. Tuorein tieteenalakohtainen vertailu julkaistiin 26.10.2023.
  • Times Higher Educationin (THE) kauppa- ja taloustieteiden alakohtaisessa vuoden 2024 rankingissa LUT-kauppakorkeakoulu on maailman 150 parhaan bisneskoulun joukossa. LUT sijoittui vertailussa sijoille 126–150.
  • Times Higher Educationin (THE) Physical Sciences -tieteenalan alakohtaisessa vuoden 2024 rankingissa LUT-yliopisto on 200 parhaan joukossa. LUT sijoittui vertailussa sijoille 176–200.
  • Times Higher Educationin (THE) Engineering-tieteenalan alakohtaisessa vuoden 2024 rankingissa LUT-yliopisto on 300 parhaan joukossa. LUT sijoittui vertailussa sijoille 251–300.
  • Times Higher Educationin (THE) Computer Science -tieteenalan alakohtaisessa vuoden 2024 rankingissa LUT-yliopisto on 400 parhaan joukossa. LUT sijoittui vertailussa sijoille 301–400.

Lue myös: