LUT University – TOP 300, THE Ranking
Julkaistu 27.9.2023
Päivitetty 27.9.2023

Times Higher Educationin (THE) vuoden 2024 ranking toi LUT-yliopistolle jälleen kansainvälistä tunnustusta. LUT nousi sijoille 251–300, kun vertailussa oli mukana yhteensä 1 904 yliopistoa. Viime vuonna LUT oli 1 799 osallistujan joukossa sijoilla 301–350.

”On todella hienoa, että pystyimme parantamaan sijoitustamme koko ajan kasvavassa ja tasoaan nostavassa joukossa. Asemamme kansainvälisessä tiedeyhteisössä jatkaa vahvistumistaan”, kertoo Jari Hämäläinen, LUT-yliopiston tutkimuksesta ja innovaatioista vastaava vararehtori.

THE-ranking arvioi yliopistovertailussaan viittä eri osa-aluetta, joita ovat opetus, tutkimusympäristö, tutkimuksen laatu, yritysyhteistyö ja kansainvälisyys. Osa-alueiden tuloksiin vaikutti tänä vuonna 17 indikaattoria, joista neljä oli käytössä ensimmäistä kertaa. Uusista indikaattoreista kolme käsittelee tutkimusviittauksia ja yksi sitä, kuinka usein yliopiston tutkimuksiin on viitattu patenteissa.

LUTin kehitys oli positiivista kaikilla rankingin osa-alueilla. Tutkimuksen laadussa LUT sijoittui upeasti maailman 100 parhaan yliopiston joukkoon. LUTin erityinen vahvuus on tieteellisten julkaisujen saamat viittaukset.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

”Sijoitus 100 parhaan joukossa osoittaa, että LUTissa tehdään kansainvälisesti tärkeää tutkimusta, jota globaali tiedeyhteisö arvostaa. Lisäksi tutkimuksemme hyödyttää liike-elämää ja yhteiskuntaa laajemminkin, koska se tuottaa merkittäviä innovaatioita”, Hämäläinen jatkaa.

Times Higher Education (THE) laittaa rankingeissaan maailman parhaita yliopistoja paremmuusjärjestykseen. Syksyisin julkaistava THE World University ranking on sen rankingeista tunnetuin ja samalla yksi maailman arvostetuimmista yliopistorankingeista. Tällä kertaa THE:n listauksessa oli mukana kymmenen suomalaista korkeakoulua, joiden joukossa LUT sijoittui jälleen kolmen kärkeen.

LUT on menestynyt viime aikoina hyvin myös THE:n teemakohtaisissa rankingeissa. Viime keväänä julkaistussa THE 2023 Impact Ranking -vertailussa LUT sijoittui erinomaisesti sijoille 101–200 ja oli sekä ilmastoteoissa että kestävässä kuluttamisessa ja tuotannossa yksi maailman parhaista yliopistoista. THE-rankingin uudet tieteenalakohtaiset listaukset julkaistaan myöhemmin tänä syksynä.

Lue myös: