Autumn image
Julkaistu 13.10.2023
Päivitetty 13.10.2023

T-Median toteuttama yliopistojen Luottamus&Maine 2023 -tutkimus paljastaa, että Suomen hyvämaineisimmat yliopistot ovat LUT, Aalto ja Maanpuolustuskorkeakoulu.

Tutkimustuloksista kertovan T-median tiedotteen mukaan yliopistojen välillä on tunnistettavissa entistä vahvempaa profiloitumista mielikuvien kautta, mikä voi näkyä esimerkiksi innovatiivisena viestintänä ja kansainvälisen brändin rakentamisena.

”LUTin ja Aalto-yliopiston sijoitukset mainelistalla osoittavat, että vahva profiloituminen näkyy kansalaisille ja tukee hyvän maineen syntyä”, T-Median vanhempi neuvonantaja Nina Laakso sanoo.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Vastuullisuus ja innovaatiot vaikuttavat mielikuviin

Sekä Laakson että LUTin brändi- ja viestintäjohtaja Liisa Kuvajan mukaan tutkimuksen tulokset kertovat myös siitä, että yliopistojen perustehtävää eli koulutusta ja tutkimusta arvostetaan. Tuotteiden ja palveluiden lisäksi suomalaisten mielikuviin yliopistoista vaikuttavat erityisesti vastuullisuus ja innovaatiot.

”LUTissa on tehty todella paljon töitä yhteiskunnan kannalta kriittisten haasteiden ratkaisemisemiseksi, ja olemme myös ylpeästi viestineet onnistumisistamme.”

”Puhdas energia, vesi ja ilma ovat elämän edellytyksiä, joiden merkitys yhteiskunnan kannalta tunnistetaan”, Kuvaja sanoo ja viittaa yliopiston strategisiin painopisteisiin.

LUTissa toivotaan, että hyvä maine näkyisi tulevaisuudessa motivoituneiden hakijoiden sekä työnhakijoiden määrässä. Yliopiston hakijamäärät ovat olleet viime vuosina korkealla tasolla. Myös työnantajamielikuvaan liittyen on saatu hyviä uutisia.

”Hiljattain julkaistun Universum Finlandin tutkimuksen mukaan LUT oli insinöörien keskuudessa eniten suosiotaan kasvattanut työpaikka. Toivomme saman trendin näkyvän myös joulukuussa käynnistyvässä maisterihaussa ja heti vuodenvaihteen jälkeen alkavassa haussa englanninkielisiin kandidaattiohjelmiimme.”

Suomalaisyliopistoilla on hyvä maine

• T-Median helmikuussa 2023 toteuttamassa tutkimuksessa olivat mukana kaikki Suomen 14 yliopistoa.
  • Tutkimukseen osallistui yli 2 200 vastaajaa.
  • Tutkimuksen mukaan lähes kaikki Suomen yliopistot ovat hyvämaineisia.
  • Tutkimuksessa käytettiin asteikkoa 1–5 ja hyvän arvosanat ovat välillä 3,50–4,00. LUT-yliopiston arvosana oli 3,80.

Lue myös: