LUT-yliopiston opiskelijoita Saimaan rannalla
Julkaistu 24.3.2023
Päivitetty 19.1.2024

LUT-yliopistossa on edelleen Suomen tyytyväisimmät yliopisto-opiskelijat. Tulos selviää vuoden 2022 kandipalautekyselystä. Kandipalautteessa LUT saa opiskelijoiden tyytyväisyydestä kokonaiskeskiarvon 3,87. Se on paras tulos 13 suomalaisyliopiston joukossa, kun puhutaan kaikkien alojen keskiarvosta.

“On suorastaan timanttista, että opiskelijamme ovat koulutukseen näin tyytyväisiä. Olemme tuloksesta todella ylpeitä ja aiomme tietenkin jatkaa samaan malliin”, LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa sanoo.

Saksan mukaan tuloksessa näkyy sekä LUTin matala hierarkia että yhdessä tehty pitkäjänteinen työ. Lisäksi yliopisto on panostanut viime aikoina varsinkin koulutuksen laatuun ja opiskelijoiden palveluihin.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Opiskelijat kehuvat opetusta ja kannustavaa ilmapiiriä

LUT sijoittuu hyvin myös kandikyselyn alakohtaisissa arvioinneissa. Kone-, energia- ja sähkötekniikan opiskelijat arvioivat LUTin opetuksen laadun Suomen parhaimmaksi. Lisäksi kaikilla tekniikan aloilla opiskelijoiden tyytyväisyys on kolmen parhaan yliopiston joukossa (keskiarvo 3,9) ja kauppatieteen alalla jaetulla toisella sijalla (keskiarvo 3,83).

Suomen Ekonomien viimeisimmässä tutkimuksessa LUT-kauppakorkeakoulu sijoittui opiskelijatyytyväisyydessä puolestaan jaetulle 1. sijalle

”Meillä yliopistolla kannustetaan yhdessä tekemiseen, ja se näkyy myös opiskelijoiden ja henkilökunnan välisessä vuorovaikutuksessa. Pyrimme tarjoamaan kaikille opiskelijoille mahdollisuuden olla osa yhteisöä ja vaikuttaa opintojen kulkuun. Jatketaan hyvää linjaa ja kehitetään meidän opiskelukokemustamme yhä parempaan suuntaan”, LUT-yliopiston ylioppilaskunnan LTKY:n hallituksen puheenjohtaja Lari Vanhala kertoo.

Yliopistojen vuoden 2022 kandipalautekyselyyn vastasi yli 10 000 suomalaista yliopisto-opiskelijaa. Tuloksen nosti vastikään esille myös Kauppalehti.

LUTin kandidaattiohjelmiin voi hakea kevään toisessa yhteishaussa 15.–30.3. Haussa ovat tekniikan, kauppatieteiden ja yhteiskuntatieteiden koulutukset. Uudessa yhteiskuntatieteiden koulutusohjelmassa on valittavana kaksi hakukohdetta: yhteiskunta- ja viestintätieteet

Lari Vanhala

Hallituksen puheenjohtaja, LTKY