Opiskelijoita energiatekniikan laboratoriossa
Julkaistu 19.1.2023
Päivitetty 19.1.2023

”Tekniikka voi ratkaista ihmiskunnan hurjimmatkin haasteet ja tarjota mitä merkityksellisimmän uran. Tekniikka on väline tehdä maailmasta parempi paikka ja mahdollistaa hyvää elämää kestävästi. Uskon, että tekniikan osaajat ovat tulevaisuuden sankareita”, sanoo LUTin insinööritieteiden dekaani Mari Kallioinen-Mänttäri.

Uusia mahdollisuuksia syntyy jatkuvasti

Moderni teknologia on monipuolinen yhdistelmä muun muassa sähkötekniikkaa, konetekniikkaa, tietotekniikkaa ja tuotantotaloutta.

Teknologisen kehityksen suurimpia ajureita ovat digitalisaation lisäksi tekoäly ja koneoppiminen. Myös kestävyyden merkitys korostuu tulevaisuuden teknologiaratkaisuissa. Resurssiviisaus, tuotteiden ja ratkaisujen elinkaarisuunnittelu sekä kiertotalous ovat keskeisessä roolissa. Analyytikko Arttu Piri TEKistä (Tekniikan akateemiset) muistuttaa, että vaikka näillä alueilla osaajia tarvitaan kipeimmin tällä hetkellä, on maailma erilainen nyt aloittavien opiskelijoiden valmistuessa.

”On selvää, että esimerkiksi juuri tekoäly ja koneoppiminen ovat läpileikkaavia muutosvoimia, joiden luonteesta on opintojen aikana hyvä pysyä kärryillä. Toinen läpileikkaava muutosvoima on tarve kehittää kestävää kehitystä tukevia teknologiaratkaisuja, mikä näkyy koko yhteiskunnassa, eikä vähiten tekniikan alan työvoimatarpeissa. Esimerkiksi dataa ja koneoppimista hyödyntämällä asioita voidaan oppia tekemään fiksummin. Myös systemaattinen osaaminen ja luovan yhteistyön taidot eri alojen asiantuntijoiden kesken ovat varmasti tärkeitä taitoja nyt ja tulevaisuudessa.”

Työnantajat peräänkuuluttavat myös ymmärrystä siitä, miten teknologia ja sen kehittyminen vaikuttavat yritysten liiketoimintaan ja ympäröivään yhteiskuntaan. LUTissa tätä yhtälöä pyritään ratkaisemaan tekniikan, kauppatieteiden ja yhteiskuntatieteiden opinnoilla.

LUT-yliopistossa koulutettujen diplomi-insinöörien osaamista arvostetaan työelämässä korkealle ja LUTin tekniikan alan koulutus on suunniteltu työelämän toiveita kuunnellen.

”LUTista valmistuvilla diplomi-insinööreillä on todella kova perusosaaminen ja kyky soveltaa oppimaansa. Ei ole vain kapeaa osaamista, vaikka sitäkin tarvitaan, vaan se perustuu systeemiajatteluun – osataan katsoa koko kokonaisuutta. Monipuolinen osaaminen näkyy myös palkassa: meiltä valmistuneilla diplomi-insinööreillä on keskimääräistä korkeampi palkka”, kertoo LUTin energiajärjestelmien dekaani Olli Pyrhönen.

Laskennallisen tekniikan opiskelija

Tekniikkaa tarvitaan, oli sitten lama tai nousukausi

TEKin tekemän työmarkkinatutkimuksen mukaan vuoden 2022 lokakuussa diplomi-insinöörin mediaanipalkka vakituisessa työsuhteessa oli 5 420 euroa ja keskipalkka 5 868 euroa. Mediaanipalkka nousi 3,7 prosenttia edellisvuodesta.

Myös työllisyysaste on korkea: kyselyä tehtäessä eli vuoden 2022 lopulla tekniikan yliopistokoulutetuista oli työttömänä tai lomautettuna vain 2,2 % vastaavasta työvoimasta Suomessa. Tekniikka ja sen eri alat ovat yhteiskuntaa pyörittävä voima, jota tarvitaan yleisestä taloustilanteesta riippumatta.

”Talouden suhdannevaihtelut vaikuttavat yhteiskunnassa monella tavalla ja näkyvät myös eri ammattiryhmien työllisyysluvuissa. Uskon kuitenkin, että tekniikan alan korkeakoulutetut ovat suhdannetilanteesta riippumatta erittäin kysyttyä työvoimaa tulevaisuudessakin”, Piri toteaa.

Ympäristötekniikan opiskelijoita

Viisi syytä opiskella tekniikkaa LUTissa

Lue myös: LUT-yliopiston työelämäprofessori Jamie Hyneman työskentelee ”zombina” teknomusiikin tahtiin

Tutustu LUTin tekniikan kandidaattiohjelmiin ja hae kevään yhteishaussa 15.–30.3.2023 klo 15.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

Tilaa hakijan uutiskirje

Saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa yliopistoon hakemisesta ja opiskelusta LUTissa.