Opiskelija rannalla auringonlaskussa
Julkaistu 24.11.2023
Päivitetty 24.11.2023

Voit hakea LUTin yhteiskuntatieteiden kandidaattiohjelmiin korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa 13.–27.3.2024. Hakuaika alkaa klo 8 ja päättyy klo 15. Valittavanasi on kaksi hakukohdetta: yhteiskuntatieteet ja viestintätieteet.

Yhteiskuntatieteiden tutkinto on kaksiportainen. Sen ensimmäinen vaihe on kolmivuotinen yhteiskuntatieteiden kandidaatin tutkinto. Tämän jälkeen osaamista syvennetään kaksivuotisessa yhteiskuntatieteiden maisterin tutkinnossa.

Tutustu viiteen faktaan LUTin yhteiskuntatieteiden kandidaattiohjelmiin hakemisesta:

1. Hakukohteissa on samat valintaperusteet
2. Aloituspaikoista 70 prosenttia on varattu ensikertalaisille
3. Enemmistö hakijoista valitaan todistusvalinnan perusteella
4. Opiskelupaikan voi saada myös valintakokeen kautta
5. Valintakokeeseen voi osallistua kahdella paikkakunnalla

Opiskelija seisoo veden äärellä auringonlaskussa

1. Hakukohteissa on samat valintaperusteet

Opiskelijavalinnat tehdään todistusvalinnan ja valintakokeen perusteella. Hakija otetaan automaattisesti huomioon kummassakin valintaryhmässä hakukelpoisuutensa mukaisesti. Jos haluat hakea sekä yhteiskuntatieteiden että viestintätieteiden kandidaattiohjelmaan, merkitse hakemukseesi molemmat hakukohteet siinä järjestyksessä, kumpi on ensisijainen ja kumpi toissijainen vaihtoehto. Hae ohjelmiin Opintopolku.fi-palvelussa.

2. Aloituspaikoista 70 prosenttia on varattu ensikertalaisille

Yhteiskuntatieteiden kandidaattiohjelmien aloituspaikoista 70 prosenttia on varattu ensikertalaisille. Ensikertalaisia ovat hakijat, joilla ei ole aiempaa yliopisto- tai ammattikorkeakoulututkintoa ja jotka eivät ole ottaneet vastaan opiskelupaikkaa yliopistosta tai ammattikorkeakoulusta syksyllä 2014 tai sen jälkeen. Jos olet aiemmin vain hakenut yliopistoon tai ammattikorkeakouluun, kuulut edelleen ensikertalaisten joukkoon.

Opiskelija seisoo vedessä olevan kiven päällä

3. Enemmistö hakijoista valitaan todistusvalinnan perusteella

Aloituspaikoista 60 prosenttia täytetään todistusvalinnassa eli ylioppilastutkinnon arvosanoista annettavien pisteiden perusteella.

Todistusvalinnassa voit saada pisteitä viidestä eri aineesta: äidinkielestä, hakijalle parhaat pisteet antavasta aineesta (filosofia, historia, psykologia tai yhteiskuntaoppi), yhdestä ainereaalista, yhdestä kielestä ja matematiikasta (pitkä tai lyhyt). Todistusvalinnan pisteet lasketaan valtakunnallisen pisteytystaulukon mukaan. Todistusvalinnan enimmäispistemäärä on 157,9, ja hakijan on saatava todistusvalinnassa vähintään 77 pistettä.

Hakijalla tulee olla suoritettuna myös äidinkieli (suomi, ruotsi tai saame) tai suomi/ruotsi toisena kielenä vähintään arvosanalla C, jotta voi tulla hyväksytyksi todistusvalinnassa. Jos todistusvalinnan kynnysehto ei täyty, voit hakea opiskelupaikkaa valintakokeella.

Tiedot todistusvalinnassa hyväksytyistä julkaistaan viimeistään 27.5.2024 Oma Opintopolku -palvelussa.

4. Opiskelupaikan voi saada myös valintakokeen kautta

Yhteiskuntatieteiden ja viestintätieteiden valintakokeeseen voivat osallistua kaikki hakukelpoiset hakijat, jotka eivät ole saaneet opiskelupaikkaa todistusvalinnassa. Aloituspaikoista 40 prosenttia täytetään valintakoevalinnassa, ja samalla kokeella haetaan molempiin LUTin yhteiskuntatieteiden koulutuksiin eli sekä yhteiskuntatieteisiin että viestintätieteisiin.

Valintakoe tehdään kirjallisena aineistokokeena, eikä se vaadi valmistautumista etukäteen. Osa valintakoetilaisuudessa jaettavasta aineistosta ja tehtävistä voi olla englanninkielisiä.

Lue lisää: Tutustu vuoden 2023 valintakokeeseen

Opiskelija seisoo rannalla ja pitelee lyhtyä kädessään

5. Valintakokeeseen voi osallistua kahdella paikkakunnalla

Voit osallistua LUTin yhteiskuntatieteiden ja viestintätieteiden valintakokeeseen Lappeenrannan tai Lahden kampuksella keskiviikkona 5.6.2024 klo 12–16. Koepaikkakunta ilmoitetaan sitovasti Opintopolku.fi-palvelun hakulomakkeella. Huomioithan, ettei valintakokeeseen lähetetä erillistä kutsua.

Valintakokeessa mitataan

• kokonaisuuksien hahmottamista
  • analyyttista ajattelua ja kykyä löytää oleelliset asiat
  • ongelmanratkaisutaitoja
  • perehtyneisyyttä ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin asioihin
  • kielitieteellisiä valmiuksia ja kykyä tuottaa tekstiä
  • motivaatiota

Opiskelijavalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 4.7.2024 Oma Opintopolku -palvelussa. Opiskelupaikka tulee vastaanottaa 11.7.2024 klo 15 mennessä. Valituille lähetetään erikseen ohjeet opiskelupaikan vastaanottamiseen.

Lue tarkat ohjeet yhteiskuntatieteiden kandidaattiohjelmiin hakemisesta LUTin verkkosivuilta.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

Tilaa hakijan uutiskirje

Saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa yliopistoon hakemisesta ja opiskelusta LUTissa.