Aerial view of LUT University Lahti campus.
Julkaistu 30.11.2021
Päivitetty 13.10.2022

LUT-yliopisto ja kansainväliseen teknologiakonserni ANDRITZiin kuuluva ANDRITZ Oy ovat sopineet mittavasta kuitutekniikan tutkimukseen liittyvästä yhteistyöstä. Ainutlaatuinen yritysyhteistyömalli on askel kohti uudenlaista infrastruktuurien yhteiskäyttöä sekä tutkimusyhteistyön tiivistämistä.

"Yhteistyön ansiosta LUTin Lahden kampukselle pystytään rakentamaan laboratoriotiloja suuremmassa mittakaavassa kuin olimme ennakoineet. Käytännössä kampuksen laboratoriotoiminta laajenee lähes tuhannella neliöllä, laitekanta monipuolistuu ja Lahteen rekrytoidaan uutta henkilökuntaa", dekaani Riina Salmimies summaa.

Laboratorioiden suunnittelu on parhaillaan käynnissä, ja yhteinen toiminta alkaa syyskuussa 2022. Salmimies on erityisen iloinen siitä, että Lahden laboratoriotoiminta lähtee alusta asti käyntiin vahvasti teollisuuden tarpeita, kuten alueen kasvavaa biotalousklusteria, palvellen.

ANDRITZ Oy:n toimitusjohtaja Kari Tuomisen mukaan nyt perustettava tutkimuskeskus ja LUTin akateeminen erikoisosaaminen tuovat lisäarvoa yrityksen tutkimus- ja innovaatiotoimintaan.

"Panostamalla tuotekehitykseen pyrimme vahvistamaan brändiämme teknologia-alan innovatiivisen kehityksen edelläkävijänä ja houkuttelevana työnantajana. Tutkimuskeskuksen sijainti Lahdessa mahdollistaa ANDRITZin ja LUTin tutkijoiden tiiviin yhteistyön."

"Modernissa tutkimuskeskuksessa pystymme keskitetysti tutkimaan, testaamaan ja analysoimaan paitsi perinteisiä myös uusia kuitumateriaaleja. Sekä LUTissa että meillä panostetaan kestävää kehitystä edistävään teknologiaan, sivuvirtojen hyödyntämiseen ja energiatehokkuuteen. Siinä missä LUT kouluttaa osaavia työntekijöitä, me tarjoamme heille opinnäytetöitä sekä työpaikkoja", Tuominen jatkaa.

Molempia tahoja yhdistävät entuudestaan vahva globaali näkökulma ja kansainvälisyys. Nyt sovitun yhteistyön lisäksi on pohdittu tutkimustyön laajentamista myös kuitututkimuksen ulkopuolelle.

"Kyseessä on täysin uudentyyppinen yhteistyö, joten nähtäväksi jää, mitä mahdollisuuksia sen myötä avautuu tulevina vuosina", Kari Tuominen ja Riina Salmimies toteavat.

ANDRITZ Oy on yksi maailman johtavista sellu- ja paperiteollisuuden järjestelmien, laitteiden ja palvelujen toimittajista. Sen päätuotealueita ovat puunkäsittely, kuituprosessit, kemikaalien talteenotto ja massankäsittely. Suomessa ANDRITZ-yhtiöiden henkilöstön määrä on noin 1 500. Osaamiskeskukset ovat Keravalla, Kotkassa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Savonlinnassa, Tampereella, Vantaalla ja Varkaudessa. ANDRITZ Oy:n pääkonttori sijaitsee Helsingissä ja sen liikevaihto on noin 990 miljoonaa euroa. Yhtiön omistaa itävaltalainen ANDRITZ AG.