Metsä360 logo in forest
Julkaistu 18.11.2021
Päivitetty 18.5.2022

Stora Enso on valittu Metsä360-tunnustuspalkinnon saajaksi. Voiton yhtiölle toi puupohjainen hiili, jolla voidaan korvata akkujen ja paristojen uusiutumaton grafiitti. Hiili valmistetaan uusiutuvasta ja myrkyttömästä ligniinistä, jota syntyy Stora Enson Sunilan tehtaalla selluntuotannon sivutuotteena. Sitä käytetään tavallisesti sellun valmistuksessa polttoaineena. Litiumioniakkujen materiaalina ligniini kasvattaa merkittävästi jalostusarvoaan.

Voittajan valitsivat VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara, Kemppi Oy:n hallituksen puheenjohtaja Teresa Kemppi-Vasama sekä lumilautailun moninkertainen maailmanmestari, metsänomistaja ja metsuri Roope Tonteri. Voittaja julkistettiin hybriditapahtumassa 18.11. Lahden Tiedepäivässä.

Raadin mukaan puupohjainen hiili on vaikuttava tapa edistää siirtymää fossiilisista raaka-aineista uusiutuviin. Se ylittää sektorirajat, ja sillä on kansainvälistä potentiaalia. Innovaatio voi myös muuttaa radikaalisti perinteisiä toimialoja, kun mittakaava kasvaa. Raadin mukaan vastaavat innovaatiot ovat edellytys maailman tarvitsemalle muutokselle.

"Globaalin mittaluokan mahdollisuuksia"

Metsä360-tunnustuspalkinto nostaa esiin metsän jalostusarvon kasvuun tähtääviä tekoja. Marjatta ja Eino Kollin Säätiön rahoittaman palkinnon arvo on 30 000 euroa.

"Näemme Stora Enson ratkaisussa globaalin mittaluokan mahdollisuuksia. Nyt jäämme seuraamaan, miten testaukset Sunilan koelaitoksella etenevät. Akkuteollisuudessa kiinnostusta vaikuttaisi olevan", kommentoi asiantuntijaryhmän jäsen, Marjatta ja Eino Kollin Säätiön asiamies Esko Kolli.

Stora Enso ohjaa palkintosumman Suomen Metsämuseo Lustolle. Palkinto jaettiin toista kertaa.

Myös kolme nuorten videota palkittiin

Metsä360-palkintotilaisuudessa palkittiin myös kolme nuorten metsäaiheista videota. Videokilpailu on suunnattu lukiolaisille, metsäalan opiskelijoille ja partiolaisille.

Voittajavideon toteuttivat tänä vuonna Vihdin lukion opiskelijat Konsta Lähde, Eemeli Sjöblom ja Juulia Käräjämies vastuuopettajanaan Iida Ruonala. Nuorisokilpailun raati koki, että voittajavideosta välittyi hyvin kolmen nuoren henkilökohtainen suhde metsään.

Esko Kolli

Asiamies