LUT-yliopiston Soletair-konttialue vuonna 2017.
Julkaistu 9.6.2017
Päivitetty 10.5.2022

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston ainutlaatuinen Soletair-pilottilaitos käyttää hiilidioksidia uusiutuvien polttoaineiden ja kemikaalien tuottamiseen. Pilottilaitos on kytketty LUTin aurinkovoimalaan Lappeenrannassa.

Hankkeen tavoitteena on todistaa kokonaisprosessin tekninen toiminta ja tuottaa tutkimuskäyttöön 200 litraa polttoaineita ja muita hiilivetyjä. Kyseessä on lajissaan ainut koelaitos, jossa koko prosessiketju aurinkovoiman tuotannosta hiilivetyjen valmistukseen tapahtuu yhdessä paikassa.

Koelaitos koostuu neljästä erillisestä yksiköstä: aurinkovoimalasta, hiilidioksidia ja vettä ilmasta erottavasta laitteistosta, vetyä elektrolyysin avulla tuottavasta osasta sekä synteesilaitteesta, jolla hiilidioksidista ja vedystä valmistetaan raakaöljyn korvaavaa ainetta.

Esimerkki kemianteollisuuden sähköistymisestä

Pilottikokoluokassa toimivan laitoksen yksiköt on suunniteltu hajautettua, pientä tuotantoa varten. Tuotantokapasiteettia voidaan kasvattaa lisäämällä yksiköiden määrää.

"Tutkimamme konsepti on esimerkki siitä, miten kemianteollisuus voi tulevaisuudessa sähköistyä. Fossiilisten polttamisen on loputtava vuoteen 2050 mennessä, mutta ihmiskunnan hiilivetyjen tarve ei kokonaan katoa", sanoo professori Jero Ahola LUTista.

"Tuloksena syntyy monialainen teollinen integraatio. Yhteistyö vahvistaa suomalaisen teollisuuden osaamista tällä alalla", sanoo hankkeen koordinoinnista vastaava johtava tutkija Pekka Simell VTT:stä.

Koelaitosta testataan kesän aikana

VTT ja LUT testaavat Soletair-koelaitosta kesän aikana. Pilotoinnin jälkeen synteesiyksikköä käytetään lähivuosien aikana useissa EU-hankkeissa.

"Koelaitoskokonaisuus tarjoaa alustan kansainvälisten yritysten kanssa toteutettavalle tutkimukselle. Laitteisto tukee myös innovaatioiden ja kokeilualustojen kehittämiskokonaisuutta, jonka yhteydessä valmistellaan Joutsenoon 20 MW:n teollista metanointilaitosta", toteaa dekaani Jarmo Partanen LUTin School of Energy Systemsistä.

Projektin aikana kerätystä tiedosta on hyötyä teknologioiden kaupallistamisessa. Uusia liiketoimintamahdollisuuksia syntyy esimerkiksi hiilen kiertotaloutta tai ylijäämäsähköä hyödyntäville yrityksille sekä kemikaalituottajille.

VTT ja LUT ovat investoineet laitteisiin yhteensä yli miljoona euroa. Tutkimusta rahoittaa Tekes ja joukko yrityksiä: ABB, ENE Solar Systems, Green Energy Finland, Proventia, Hydrocell, Ineratec, Woikoski, Gasum ja Trafi.