Tuotantotalouden koulutusohjelmajohtaja Petra Pekkasen mukaan koulutusohjelmien tärkein tehtävä on kouluttaa työelämään ajankohtaisilla tiedoilla ja taidoilla varustettuja osaajia, joita yrityksissä ja organisaatioissa juuri nyt tarvitaan.
Uraseurantakyselyyn vastaamalla jo valmistuneet luttilaiset pääsevät vuosittain antamaan palautetta opinnoistaan ja kertomaan, miten siirtyminen opinnoista työelämään on mennyt. Tänä syksynä on vuonna 2020 valmistuneiden maisterien ja vuonna 2022 valmistuneiden tohtorien vuoro antaa palautetta.
Alumnien vastaukset auttavat koulutusohjelmia kehittämään opetussisältöjä ja varmistamaan, että koulutus pysyy ajantasaisena.
”Alumnien palaute auttaa meitä yliopistolla ymmärtämään, vastaako tutkinnosta saatava osaaminen työelämän tarpeita. Saamme kyselystä suoraa tietoa alumneiltamme siitä, miten he ovat kokeneet opintonsa ja millaisille työurille he ovat päätyneet”, Pekkanen kertoo.
Arvokkaita osaajia työmarkkinoille
Tuotantotalouden koulutusohjelmassa alumnien uratietoja seurataan tarkasti, ja Pekkasen mukaan tuotantotalouden diplomi-insinöörien työllistyminen on ollut pitkään todella hyvällä tasolla.
”Tuotantotaloudesta valmistuvat työllistyvät hyvin. Alumnien vastaukset vahvistavat myös sen tosiasian, että meiltä työllistytään hyvin monenlaisiin työtehtäviin. Kyselyn tuloksissa on laaja skaala erilaisia työnantajia ja työtehtäviä," Pekkanen sanoo.
Tilanne halutaan pitää samanlaisena myös tulevaisuudessa.
"Tuotantotalouden opiskelijamäärät ovat vahvassa nousussa, joten myös siinä mielessä olen itse seurannut tarkasti sitä, ettei työllistymisessä ja palkkauksessa lähde tapahtumaan mitään sellaista, mikä kertoisi ylitarjonnasta. Haluamme, että meidän tutalaiset ovat arvokkaita osaajia työmarkkinoilla," Pekkanen summaa.
Alumneille uraseurantakysely luo mahdollisuuden vaikuttaa aidosti koulutuksen sisältöihin. Alumnien palautteen perusteella tehdään konkreettisia muutoksia aina, kun se on perusteltua ja mahdollista.
"Katsomme erityisesti sitä, nouseeko alumnien vastauksista esiin jotain sellaista, johon tulisi tarttua tai vahvistaako annettu palaute jotain jo muussa yhteydessä esille noussutta kehitystarvetta. Esimerkiksi yksi selkeä, toteutettu toive on ollut se, että jo opintojen aikana on mahdollisuus suorittaa erilaisia sertifikaatteja," Pekkanen kuvailee.

Aktiivista yritysyhteistyötä läpi opintojen
Tuotantotalouden koulutusohjelmien keskeinen idea on jo pitkään ollut se, että opiskelijat tekevät tiiviisti yhteistyötä yritysten kanssa opintojen aikana. Työelämäyhteistyö vaikuttaa positiivisesti valmistuvien työllistymismahdollisuuksiin, mutta silti kehitystarpeita on vielä jäljellä.
"Uraseurantakyselyn tulosten perusteella on selvää, että hyvästä työllistymistasosta huolimatta meidän täytyy pystyä parantamaan kansainvälisten osaajiemme mahdollisuuksia työmarkkinoilla. Olemme tehneet sen eteen töitä pitkäjänteisesti," Pekkanen sanoo.
Ideaali on vielä saavuttamatta, mutta tilannetta kehitetään askel askeleelta. Kielitaidon kartuttamisen lisäksi verkostot ovat tärkeässä asemassa.
"Olemme panostaneet siihen, että opintojen aikana kaikkien opiskelijoiden on mahdollista saada yritysmaailman kontakteja ja kasvattaa omaa verkostoaan esimerkiksi yritysvierailuilla ja projektikursseilla. Lisäksi käytännössä kaikki tuotantotalouden opiskelijat tekevät diplomityönsä yrityksiin. Tällöin myös työelämään siirtyminen on valmistumisen hetkellä helpompaa," Pekkanen kertaa.
Käytännössä kaikki tuotantotalouden opiskelijat tekevät diplomityönsä yrityksiin. Tällöin myös työelämään siirtyminen on valmistumisen hetkellä helpompaa.
Alumnien uratiedot ovat opiskelijoille tärkeitä esimerkkejä siitä, mitä kaikkea työelämässä voi tehdä tuotantotalouden diplomi-insinöörin tutkinnolla. Samalla koulutusohjelman ja alumnin välinen vuoropuhelu syvenee.
"Tuotantotaloudella on laaja tutkinto-ohjelmakirjo, joten myös opiskelijoista kehittyy asiantuntijoita hyvin laajalla skaalalla. Siksi on todella arvokasta kuulla, missä on onnistuttu ja missä on vielä kehittämisen varaa," Pekkanen painottaa.

Uraseurantakysely pähkinänkuoressa
- LUT-yliopisto kerää valmistuneilta maistereilta ja tohtoreilta vuosittain palautetta osana valtakunnallista Aarresaari-verkoston uraseurantakyselyä.
- Tänä syksynä on vuonna 2020 valmistuneiden maisterien ja vuonna 2022 valmistuneiden tohtorien vuoro antaa palautetta opinnoistaan ja kertoa tilanteestaan työelämässä.
- Uraseurantakyselyn vastausaika on käynnissä 1.10.–8.12.2025.
- Vastausvuorossa olevia alumneja lähestytään henkilökohtaisesti sähköpostilla, tekstiviestillä tai kirjeellä.
Alumnit työelämän näköalapaikalla
Pekkasen mukaan alumnien kanssa käytävä vuoropuhelu on entistä tärkeämpää, kun maailman makrotrendit jättävät jälkensä myös työelämään ja sen vaatimuksiin.
"Maailman trendit, kuten tekoälyn kehitys, digitalisaatio ja kestävyyskysymykset, vaikuttavat myös yliopistoon ja koulutusohjelmien opetussisältöihin. Tarvitsemme alumneiltamme jatkuvasti tietoa siitä, mitä uusia tietoja ja taitoja he olisivat tarvinneet astuessaan työelämään," Pekkanen sanoo.
Tarvitsemme alumneiltamme jatkuvasti tietoa siitä, mitä uusia tietoja ja taitoja he olisivat tarvinneet astuessaan työelämään.
Alumnit ovat työelämän ja yrityskentän näköalapaikalla ja siten parhaita kertomaan omakohtaisesti käynnissä olevista muutoksista ja niiden vaikutuksista.
”Tekoäly näyttäytyy isompana ja tuoreimpana muutoksena edessämme. Olemme todella kiinnostuneita kuulemaan myös yksilöllisiä kokemuksia siitä, miten tekoäly vaikuttaa työkuviin ja yritysten toimintaan sekä miten se mullistaa työmarkkinaa jopa hyvin perustavanlaatuisesti,” Pekkanen kertoo.
Uraseurantakyselyyn vastaaminen on alumneille helppo tapa antaa takaisin yliopistolle. Jokainen vastaus on tärkeä ja vaikuttaa myös yliopiston saamaan rahoitukseen.
"Olisi mahtavaa, jos mahdollisimman moni alumni kertoisi omia näkemyksiään ja kokemuksiaan tarkemmin avoimien vastauksien osioihin, sillä niiden avulla pääsee suoraan konkreettisten tilanteiden ja kehittämiskohteiden äärelle,” Pekkanen rohkaisee.
Lisätietoja:

