Nature in Lappeenranta area.
Julkaistu 21.3.2024
Päivitetty 22.3.2024

1. Mitkä asiat viestintätieteissä ovat erityisen ajankohtaisia juuri nyt?

Nopeasti kasvavia tutkimuskohteita globaalissa viestintätutkimuksessa ovat esimerkiksi strateginen yhteiskunnallinen viestintä sekä tekoälyn käyttö ja vaikutukset muuttuvassa mediaympäristössä ja geopolitiikassa.

Globaalin viestinnän rooli ilmastonmuutoksessa ja vihreässä siirtymässä on tärkeä ja ajankohtainen aihe. Esimerkiksi vuonna 2024 alkava uusi maisteriohjelmamme keskittyy globaalin viestinnän lisäksi puhtaaseen veteen, ilmaan ja energiaan, sillä LUT on edelläkävijä näissä asioissa.

2. Mitä työpöydälläsi on juuri nyt?

Olen mukana useissa eri projekteissa, jotka käsittelevät esimerkiksi propagandaa ja ideologiaa tekoälyn kontekstissa.

3. Miten päädyit akateemiselle uralle?

Minua kiehtovat uusi tieto ja jatkuva oppiminen. Olen aina ollut utelias oppimaan uutta ja siksi päädyin myös akateemiseen maailmaan. Uravalintani ei siis ollut tietoinen, enkä varsinaisesti tavoitellut akateemista elämää. Tein vain asioita, joista olin kiinnostunut, ja se vei minut akateemiselle uralle.

4. Mistä asioista nautit työssäsi eniten? Entä mitkä asiat haluaisit muuttaa?

Akateeminen elämä tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia oppia monitieteisessä ympäristössä ja työskennellä poikkeuksellisen lahjakkaiden ihmisten kanssa, kuuluivat he sitten henkilöstöön tai opiskelijoihin. Yliopisto tarjoaa myös mahdollisuuden huippututkimukseen, jolla voi olla maailmanlaajuisia ja merkittäviä pitkän aikavälin vaikutuksia. Toivoisin vain, että päivässä olisi enemmän tunteja!

Hannele Seeck
Nykypäivän merkittävimpiin haasteisiin vastatakseen tutkijan on oltava entistä monitieteisempi ja kyettävä tarkastelemaan asioita globaalista näkökulmasta.
Hannele Seeck
Viestintätieteiden professori

5. Mikä on urasi suurin saavutus tähän mennessä?

On muiden akateemisessa yhteisössä ja yhteiskunnassa toimivien ihmisten tehtävä arvioida, onko työlläni ja tutkimuksellani merkitystä. Ja jos on, kertoa, mikä sen merkitys on.

On kuitenkin ollut suuri ilo tulla osaksi kansainvälistä akateemista yhteisöä, sillä maailmanlaajuisen verkoston rakentaminen vaatii vuosien aktiivista yhteistyötä kansainvälisten kollegoiden kanssa.

Toimin tällä hetkellä vierailevana professorina median ja viestinnän laitoksella London School of Economics and Political Sciencessa, visiting fellowna Clare Hall Collegessa ja research fellowna (honorary appointment) Cambridgen yliopistossa. Nämä positiot tarjoavat erinomaiset mahdollisuudet päivittäiseen kansainväliseen yhteistyöhön.

6. Mitä haluaisit tutkia, jos kaikki olisi mahdollista? Entä millaisia tavoitteita sinulla on urasi suhteen?

Luen ja opiskelen koko ajan mahdollisimman paljon ja laaja-alaisesti. Uskon, että nykypäivän merkittävimpiin haasteisiin vastatakseen tutkijan on oltava entistä lukeneempi ja monitieteisempi. Näin pystyy myös ennakoimaan tulevaisuuden globaaleja käänteitä.

Viime vuosina olen lukenut erityisesti neurotieteistä, Etelä-Koreasta, tekoälystä, terveydenhuollosta ja lääketeollisuudesta sekä geopolitiikasta kansainvälistä viestintää käsittelevien artikkelien ja julkaisujen lisäksi. Tällä hetkellä pidän esimerkiksi uusien avaruusteknologioiden kehittämistä maailmanlaajuisten haasteiden ratkaisemiseksi erittäin mielenkiintoisena tulevaisuuden kannalta.

7. Kuka tai mikä inspiroi sinua viimeksi?

Olin syksyllä Yhdysvalloissa, missä tein tutkimusta ja vierailin eri kirjastoissa. Luin propagandasta ensimmäisen ja toisen maailmansodan aikana sekä niiden välillä. Se oli erittäin mielenkiintoista. Tällä hetkellä olen pidemmällä tutkimusvierailulla Cambridgessa, Isossa-Britanniassa.

Myös viimeaikaiset vierailukohteeni, National Museum of Korean Contemporary History Soulissa ja Korean demilitarisoitu vyöhyke, ovat olleet ajatuksia herättäviä. Lisäksi minua inspiroivat taidemuseot, kuten Metropolitan Museum of Art New Yorkissa ja Lontoon The National Gallery, mutta myös pienemmät taidenäyttelyt.

8. Miten pidät tasapainon työsi ja henkilökohtaisen elämäsi välillä? Miten palaudut työstäsi?

Saan energiaa jo pelkästään siitä, että saan tehdä asioita, joista nautin. Teen yleensä pitkiä työpäiviä.

Olen kuitenkin hyvin tietoinen uusimmasta neurotieteellisestä tutkimuksesta ja yritän soveltaa sitä jokapäiväisessä elämässäni: En yleensä istu paljon vaan työskentelen seisten. Minulla on kävelyalusta työpöytäni alla, jotta voin kävellä kirjoittaessani sähköposteja. Yritän myös pitää osan Teams- ja muista kokouksistani ulkona kävellen, koska se tekee hyvää ajattelulle ja luovuudelle.