

LUTin sähköisen liikenteen tutkimuskeskuksen EMRC:n viimeisin vuosi on ollut tehokas, sillä erilaisia hankkeita on viitisentoista – osa paketissa, osa toteutuksessa ja osa juuri käynnistymässä. EMRC tulee sanoista Electric Mobility Research Center.
Kempowerin tutkimus- ja innovaatiojohtaja Mikko Veikkolainen kertoo, että useilta EMRC:n hankkeilta odotetaan paljon.
”Jahka teoriapohja on kunnossa, pääsemme testaamaan ideoita omassa laboratoriossamme.”
Veikkolaisen mukaan Kempower on saanut tutkimuskeskuksesta selvää liiketoimintahyötyä. Osa aloitteista on johtanut innovaatioihin, jotka ovat jo päätyneet asiakaskäyttöön.
Sähköisen liikenteen tulevaisuudessa riittää ratkottavia kysymyksiä. Veikkolainen kuvailee, että puhe keskittyy nyt pitkälti latauslaitteisiin, mutta myös erilaiset energian tuotantomuodot, sähköverkon tukeminen ja optimoiminen sekä akkuteknologia vaativat vielä jatkokehittämistä.
”Alalla tehdään uusia innovaatioita kuukausittain, mutta mikä ideoista sopii tuotantoon asti ja vielä kustannustehokkaasti, on asia erikseen.”
Julkisuudessa paljon puhuttaneet datakeskushankkeet eivät aiheuta Kempowerilla huolta esimerkiksi sähkön riittävyydestä. Veikkolaisen mukaan sähköinen liikenne voi hyötyä datakeskusten käyttämästä teknologiasta vaikkapa latauslaitepuolella.
”Tietenkin täytyy toivoa, että poliitikot tietävät, mistä päättävät.”
Akatemian lempilapsen dilemma
Kaksisuuntainen lataus on ollut Veikkolaisen mukaan akatemian lempilapsi jo ainakin 15 vuotta. Kaksisuuntainen lataus tarkoittaa sitä, että sähköauto ei ainoastaan ota sähköä latauspisteestä tai sähköverkosta, vaan se voi myös syöttää energiaa takaisin verkkoon.
Jos autossa on kaksisuuntaisen latauksen mahdollisuus, sen akkua voi käyttää energiavarastona esimerkiksi kotitalouden tarpeisiin, sähköverkkoon tai sähkölaitteisiin vaikkapa rakennustyömaalla.
Veikkolainen toivoo, että kaksisuuntaiseen lataukseen liittyvät auton tai sen akkujen takuuehdot saataisiin sorvattua tähän aikaan sopiviksi.
”Nyt ei ole olemassa määritelmää esimerkiksi sille, jos sähköauto ei ole ollenkaan ajossa, vaan siitä otetaan vain energiaa. Eikä sekään ole selvää kaikkien ajoneuvojen kanssa, miten akkutakuu toimii, jos auto on sekä kulkuväline että energianlähde muussa käytössä.”
Uusimman Mökkibarometri 2025 -tutkimuksen mukaan 25 prosenttia suomalaismökeistä on sähköttömiä. Veikkolaisella on yksi niistä.
”Mietin puolitosissani, pitäisikö mökkiin ottaa sähköt pihalle tuodusta käytöstä poistetusta sähköautosta. Idea ei mennyt vaimolle läpi”, Veikkolainen naurahtaa.