Students on campus in energy technology laboratories
Julkaistu 18.9.2025
Päivitetty 24.9.2025

Olen valmistunut LUTista tekniikan tohtoriksi 2018, ja noin kymmenen LUTilla vietetyn työvuoden jälkeen minulle tarjottiin tehtävää teollisuudessa. Aloitinkin syksyllä 2022 The Switchillä jäähdytysasiantuntijana. Nykyisin toimin yrityksessä tutkimuksen ja tuotekehityksen projektipäällikkönä. 

Olen tehnyt monenlaista yhteistyötä yliopiston kanssa The Switchille siirtymisen jälkeen. Viime lukuvuonna olen ollut mukana opetuksessa projektitöissä ja vierailuluennoilla, joista kerron tässä blogissa tarkemmin. Lisäksi olen vuosien varrella ohjannut kandidaatin- ja maisterintöitä, työskennellyt ohjausryhmässä ja tehnyt tutkimusyhteistyötä.

Taustani, nykyinen työtehtäväni ja tutut yhteistyökumppanit vetävät minua yliopistoyhteistyön eri muotojen pariin. Uusien yhteistyökuvioiden mukana saa myös kasvatettua verkostoa, opittua uutta ja tuotua työelämää näkyvämmäksi opiskelijoille. Itse opiskellessani kaikista motivoivimpia harjoitustehtäviä olivat todelliset tutkimuskysymykset teollisuudesta ja siksi haluan jakaa niitä itse opiskelijoille. Kun on mukana alkuvaiheen tutkimuksessa, voi se poikia tulevaisuudessa projekteja ja myyntiä myös yritykselle.

left
Jonna Tiainen
Jonna Tiainen, energiatekniikan alumni, tutkimuksen ja tuotekehityksen projektipäällikkö, The Switch
right

Vuosittainen luentovierailu tutun aiheen parissa

Olen käynyt luennoimassa energiatekniikan maisteriopiskelijoille Design of Fluid Machinery -kurssilla omasta osaamisalueestani eli kompressorisuunnittelusta joka kevättalvi. LUTissa työskennellessäni kyseinen kurssi oli minun vastuullani, ja sen jälkeen kurssin vetovastuu on ollut Petri Sallisella.

Luennon jälkeen olemme pitäneet harjoituskerran, jossa ohjaan kotitehtävän ja laajemman harjoituksen tekemistä, mutta tarkastustyö ja muut kurssisisällöt ovat Petrillä hallussa. 

Kokemukseni mukaan kansainväliset opiskelijat ovatkin usein niitä aktiivisimpia osallistujia luennoilla.

Vuosien varrella olen tavannut kurssilla paljon opiskelijoita ja huomannut, kuinka opiskelijaryhmät ovat yhä kansainvälisempiä. Kokemukseni mukaan kansainväliset opiskelijat ovatkin usein niitä aktiivisimpia osallistujia luennoilla. Luentoaiheen lisäksi he ovat kiinnostuneita yrityksestä ja sen tarjoamista työmahdollisuuksista. 

Konkreettisia ratkaisuja yritykselle

Meillä The Switchillä, kuten varmasti monessa muussa yrityksessä, nousee esiin mielenkiintoisia kehitysideoita ja selvitystöitä, jotka kuitenkin jäävät odottamaan sopivaa hetkeä muilta kiireellisemmiltä hommilta. Yliopiston kanssa teetettävät projektityöt ovat oiva mahdollisuus saada kehitysideoita ja selvityksiä toteutettua silloin, kun ne ovat vielä ajankohtaisia.

Välillä kehitysideat tarvitsevat myös osaamista, jota yrityksestä ei välttämättä suoraan löydy. Onneksi tulevia alan huippuosaajia koulutetaan LUTilla ja heidän osaamistaan pääsee hyödyntämään opetusyhteistyössä.

Projektityöt ovat oiva mahdollisuus saada kehitysideoita ja selvityksiä toteutettua silloin, kun ne ovat vielä ajankohtaisia.

Olemme esimerkiksi saaneet kahtena lukuvuonna peräkkäin opiskelijaryhmän tekemään projektityön Leonid Chechurinin vetämällä tuotantotalouden maisteriopiskelijoiden Inventive Product Design -kurssilla. Vuonna 2024 aiheena oli hukkalämmön hyödyntäminen laivoissa ja puolestaan vuonna 2025 suurnopeuskoneen roottorin lämpötilan mittaaminen. 

Alkuvuonna 2025 olimme puolestaan kollegani kanssa esittelemässä ohjelmistosuunnittelutaitoja vaatinutta projektityöaihetta opiskelijaryhmille ohjelmistotuotannon kurssilla Capstone Project for Software and Systems Engineering, jonka vastuuopettajana toimii Maria Paasivaara. Tällöin opiskelijaryhmät saivat valita projektiaiheensa useiden yritysten tarjoamista mielenkiintoisista vaihtoehdoista. 

left

Opetusyhteistyöhön laitettu panos maksaa itsensä takaisin

Aloitamme projektityöt aina yritysvierailulla, jotta opiskelijat pääsevät paremmin sinuiksi aiheen, tarpeen ja tavoitteiden kanssa. Ohjaaminen on myös työn aikana helpompaa, kun kasvot tulevat puolin ja toisin tutuiksi.

Projektityön tarjoaminen kurssille vaatii toki hieman etukäteisvalmisteluja. Aihe pitää rajata ja tavoitteet täytyy määrittää selkeästi. Olen itse oppinut, että työn tarve ja tavoite kannattaa perustella hyvin, jotta opiskelijat ovat motivoituneita ja ymmärtävät työnsä vaikutukset. Kun ohjeet on kirjoittanut ylös, on myös helpompi ohjata työtä ja vastata opiskelijoiden kysymyksiin, vaikka projektityö kestäisikin useamman periodin ajan. 

Työn tarve ja tavoite kannattaa perustella hyvin, jotta opiskelijat ovat motivoituneita ja ymmärtävät työnsä vaikutukset.

Opiskelijaryhmissä yhdistyvät erilaiset kokemukset, osaamistaustat ja kiinnostuksen kohteet. Näin projektityöhön tai kirjallisuuskatsaukseen saa paljon laajemman näkökulman kuin yksin tekemällä. Opiskelijat ovat olleet erittäin motivoituneita tekemään töitä sellaisen tehtävän eteen, jolla on todellinen tarve teollisuudessa. 

Opiskelijoilla on käytössään myös uusin tieto ja laaja pääsy erilaisiin julkaisuihin ja muihin tietolähteisiin. Lisäksi kurssilla opiskelijoiden tukena on kurssin vastuuopettaja, jonka kanssa yhdessä pääsee ohjaamaan opiskelijoita oikeaan suuntaan sekä akateemisesta että teollisuuden näkökulmasta. 

pine with a green background

Kiinnostaako projektitöiden teettäminen opiskelijoillamme?

Hyödynnä opiskelijoitamme selvärajaisten tehtävien ratkaisijoina. Harjoitus- ja projektityöt ovat opintojaksoilla tehtäviä erikokoisia oppimistehtäviä, joiden avulla opiskelijat harjoittelevat kurssilla opiskeltavan asian soveltamista käytäntöön.

Jos yrityksestänne löytyy aiheita, joihin opiskelijamme voisivat syventyä, tutustu toimeksiantoja vastaanottaviin kursseihimme.

Katso seuraavaksi: