Helmi Haakana, student
Julkaistu 19.3.2024
Päivitetty 19.3.2024

LUT-kauppakorkeakoulun maisteriopiskelija Helmi Haakana tiesi jo yläkoulussa haluavansa kaupalliselle alalle. Hän opiskeli valinnaisina kaupallisia aineita ja aloitti lopulta kauppatieteiden opiskelun Vaasan yliopistossa. Porvoosta kotoisin oleva Haakana tuli LUTiin siirtohaun kautta.

"Halusin Lappeenrantaan, koska täällä kauppatieteitä voi opiskella tekniikkapainotteisesti. Se oli minulle ihan ykkösjuttu”, Haakana kertoo.

Rahoitusalan ja taloustieteiden ohessa hän on opiskellut ohjelmistotuotantoa, mistä on ollut hyötyä niin maisteriopinnoissa kuin työelämässä.

”Rahoitusalalla työskennellään paljon erilaisten järjestelmien parissa, joten teknisestä osaamisesta on hyötyä. Ohjelmistotuotannon opintojen ansiosta minulla on myös perusosaaminen koodaamisesta, mikä auttaa matemaattisessa ajattelussa ja ihan vaikka excelien hahmottamisessa.”

Työnhaku on työlästä – video-CV:llä ja ilman

Haakana työskentelee tällä hetkellä analyytikkona liikkeenjohdon konsulttitoimisto Alvarez & Marsalilla, minkä ohessa hän viimeistelee opintojaan LUT-kauppakorkeakoulun Strategic Finance & Analytics -maisteriohjelmassa.

Alvarez & Marsalilla hän aloitti alun perin traineena. Hänen työnhakuprosessinsa tosin ei ollut se kaikkein perinteisin. Keväällä 2022 Haakana mietti tulevaa kesätyöhakua ja päätti lopulta julkaista LinkedIn-tilillään videomuotoisen CV:n. Hänellä ei ollut aiempaa kokemusta itsensä kuvaamisesta tai videon ja CV:n yhdistämisestä. Netissä oli kuitenkin runsaasti ohjemateriaalia sekä kuvaamisesta että stillkuvan ja videon yhdistämisestä, mikä auttoi alkuun.

Videon tekeminen vei Haakanalta aikaa muutaman päivän. Työläintä ei ollut itse tekninen toteutus, vaan siihen sitoutuminen.

”Tekoprosessi tuntui jännittävältä, joten minun piti päättää, että nyt aloitan. Toisaalta työnhaku on aina työlästä. Siihen pitää käyttää aikaa ja se voi olla kokemuksena raastava. Video-CV:n avulla hain tavallaan yhdellä kertaa kaikkialle.”

Lähestymistapa toimi jopa yllättävän hyvin. Videoon kertyi nopeasti satoja kommentteja ja Haakana sai kymmeniä työhaastattelukutsuja. Lopulta hän pystyi valitsemaan työtarjouksista mieluisimman.

On hyvä muistaa, että myös ne työpaikat, jotka eivät ole unelmien täyttymys, kerryttävät omaa osaamista ja auttavat eteenpäin.

Omat vahvuudet kannattaa hyödyntää jo työtä hakiessa

Haakana työskentelee edelleen samassa yrityksessä, joka hänet video-CV:n myötä palkkasi. Hänen tiiminsä tekee yrityksille restrukturointiin liittyvää konsultointia eli pyrkii tervehdyttämään ja tehostamaan taloudellisissa vaikeuksissa olevien yritysten toimintaa.

Haakanalle rekonstuointiin liittyvä konsultointi ei ollut ennestään tuttua, vaikka hän tiesikin konsultointityöstä yleisellä tasolla. Valinta on osoittautunut oikeaksi, eikä hänen ole sittemmin tarvinnut hakea töitä.

”Minulla kävi ehkä hyvä tuurikin, kun videoni lähti trendaamaan, mutta olen myös edennyt tietoisesti kohti tiettyä päämäärää.”

Tätä hän suosittelee myös muille opiskelijoille, jotka pohtivat työnhakua.

”Kannattaa mennä työnhaussa kohti sitä, mitä haluaa tehdä. Aina se ei ole tietenkään mahdollista. Voi mennä hetki, ennen kuin unelmaduuni löytyy. On kuitenkin hyvä muistaa, että myös ne työpaikat, jotka eivät ole unelmien täyttymys, kerryttävät omaa osaamista ja auttavat eteenpäin.”

Hän suosittelee myös hyödyntämään työnhaussa omia vahvuuksia. Esimerkiksi ihminen, joka on hyvä puhumaan, voi esiintyä edukseen juuri videolla tai olemalla yhteydessä suoraan yrityksiin.

”Suorat yhteydenotot yrityksiin voivat myös tuoda esiin työmahdollisuuksia, jotka eivät ole vielä avoimessa haussa, mutta joihin oma osaaminen sopii hyvin.”

Kampushenki heijastuu niin kaverisuhteisiin kuin opiskeluun

Haakanan opinnot LUTissa päättyvät näillä näkymin syksyllä 2024. Hän on muuttanut töiden takia Lappeenrannasta Helsinkiin jo jokin aika sitten.

”Hienointa Lappeenrannan kampuksella oli yhteisöllisyys. Kaikki opiskelevat samalla kampuksella, jolloin tutustuu helposti eri alojen opiskelijoihin. Omassa ydinkaveriporukassani on tietenkin kauppislaisia, mutta myös esimerkiksi ympäristötekniikan opiskelijoita.”

Niin sanottu Skinnarilan henki heijastuu kenties myös yliopiston muuhun toimintaan. Haakana kiittelee LUTissa erityisesti opintojen ohjausta. Toimivasta ohjauksesta on ollut suuri apu opintojen ja työn yhteensovittamisessa niin kandi- kuin maisterivaiheessa. Myös professorit ovat tehneet parhaansa vastatakseen opiskelijoiden kysymyksiin myös silloin, kun niiden selvittelyssä on pitänyt hypätä kurssirajojen yli.

”Erityisesti kurssit, jotka ovat liittyneet hankkeiden johtamiseen ja hahmottamiseen ovat osoittautuneet hyödyllisiksi. Ne ovat opettaneet, miten lähestyä ja hallita isoja kokonaisuuksia ilman, että menee sormi suuhun.”

LUTin opintokokonaisuuksien kestävyyspainotus näkyy myös kauppatieteissä. Haakanan mukaan kursseilla on ollut paljon ESG-liitännäisiä elementtejä, jotka ovat tarjonneet hyvän tietopohjan. ESG on lyhenne englannin kielen sanoista environmental, social ja governance. ESG tarkoittaa ympäristöön, yhteiskuntavastuuseen ja hallintotapaan liittyvää vastuullisuutta.

"ESG:hen kiinnitetään nykyään paljon huomiota. Vaikka se ei ole oman työni keskiössä, tulee se vastaan aivan perusasioissa, kuten raportoinnissa.”