Spring image
Julkaistu 17.10.2023
Päivitetty 17.10.2023

AR-teknologia voi vähentää merkittävästi vaatteiden verkkokaupan ympäristövaikutuksia. Virtuaalitodellisuudella on keskeinen rooli esimerkiksi palautusten vähentämisessä. Tilattujen vaatteiden palauttamisesta syntyy merkittävää haittaa ympäristölle, koska palautukset päätyvät usein ympäristöä kuormittavaksi ja resursseja haaskaavaksi jätteeksi. Lisäksi palautukset kuuluvat yritysten suurimpiin kustannuksiin.

”Kun kuluttajat saavat sovittaa tuotteita virtuaalisesti ja tekevät ostopäätöksensä parempaan tietoon pohjautuen, voidaan välttää tuotteiden tarpeeton kuljetus ja pakkaaminen sekä niistä syntyvä jäte”, toteaa nuorempi tutkija Virginie Lavoye  LUT-kauppakorkeakoulusta.

Lavoyen mukaan nykyinen tapa ostaa muoti- ja kauneustuotteita verkossa on monimutkainen. Kuluttajilla on vaikeuksia hahmottaa tuotteen kokoa, tuntumaa ja ulkonäköä verkkokaupoissa asioidessaan, mikä johtaa usein pettymyksiin tuotteen saapuessa.

Lisätty todellisuus kuroo kuilua umpeen ja tarjoaa verkkokaupan asiakkaille kokemuksen, jota voi verrata perinteisessä kivijalkamyymälässä asiointiin. AR-teknologian avulla kuluttaja voi valita aurinkolasit, sovittaa niitä virtuaalisesti ja tarkastella tuotetta virtuaalisen peilin kautta.

”Virtuaalitodellisuus helpottaa kuluttajien päätöksentekoa ja luo heille kolmiulotteisen läsnäolon tunteen. Kuluttajat kokevat, että tuote on fyysisesti läsnä ja että he ja myyjä ovat osa sovituskokemusta”, selittää Lavoye.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Ympäristötietoisuus kasvaa, brändiuskollisuus vahvistuu

AR-teknologia vastaa myös kuluttajien kasvavaan ympäristötietoisuuteen. Harkittujen ostopäätösten ansiosta on epätodennäköisempää, että kuluttaja heittää ostamansa tuotteen pois, mikä pidentää vaatteiden käyttöikää.

”Todentuntuinen sovitustilanne parantaa ostokokemusta ja kannustaa vastuulliseen kuluttamiseen”, korostaa Lavoye.

Lisätty todellisuus voi mullistaa tavan, jolla kuluttajat ostavat muoti- ja kauneustuotteita verkossa. Lavoye kannustaa vähittäiskaupan alan toimijoita uudistamaan strategioitaan ja käyttämään AR-teknologiaa digitaalisen markkinoinnin työkaluna.

”Yritykset voivat vahvistaa asemaansa kehittyvän verkkokaupan eturivissä ja lisätä asiakkaidensa brändiuskollisuutta, kun ne investoivat AR-teknologiaan ja räätälöivät ostokokemuksia kuluttajien tarpeiden mukaan.”

Lue myös: