LUT-yliopiston viestintätieteiden tutkijatohtori Visa Penttilä Lappeenrannan kampuksella.
Julkaistu 25.4.2024
Päivitetty 26.4.2024

Mitkä asiat viestintätieteissä ovat erityisen ajankohtaisia juuri nyt?

Viestinnän tutkimus on hyvin moninaista ja seuraa aikansa ilmiöitä, kuten digitalisaatiota ja sen vaikutuksia erilaisissa konteksteissa. Myös viime vuosikymmeninä moninaistunut organisaatioiden ja erilaisten toimijoiden välinen vuorovaikutus tarjoaa tällä hetkellä kiinnostavia tutkimusmahdollisuuksia.

Mitä työpöydälläsi on juuri nyt?

Tällä hetkellä suurin osa ajasta menee tutkimusartikkelien kirjoittamiseen ja uuden tutkimusaineiston keräämiseen ja analyysiin. Lisäksi suunnittelen ensi lukuvuoden kursseja ja teen pedagogisia opintoja, jotka tukevat opetuksen kehittämistä.

Miten päädyit akateemiselle uralle?

Maisteriopintojen loppuvaiheessa jatko yliopistolla tuntui luontevalta, koska olin kiinnostunut tutkimuksesta ja olin viihtynyt hyvin jo kahdessa eri yliopistossa. Myös jatko-opintoihin rohkaisevat opettajat motivoivat pysymään yliopistomaailmassa.

Mistä asioista nautit työssäsi eniten? Entä mitkä asiat haluaisit muuttaa?

Uusien oivallusten tekeminen tutkimustyön kautta sekä opiskelijoiden oppimisen todistaminen ovat akateemisen työn parasta antia. Tällaiset kokemukset auttavat luovimaan akateemisen maailman epävarmuuden ja muiden haasteiden kanssa.

Viestinnällisten prosessien kautta voimme paremmin ymmärtää ihmisten toimintaa organisaatioissa ja yhteiskunnassa.
Visa Penttilä
Viestintätieteiden tutkijatohtori

Mitä haluaisit kaikkien ymmärtävän viestinnästä?

Viestintä organisoi toimintaa – se ei ole vain jälkijättöistä informointia tapahtuneista asioista, vaan aktiivista sosiaalisen todellisuuden luomista. Viestinnällisiin prosesseihin on syytä kiinnittää huomiota, koska niiden kautta voimme paremmin ymmärtää ihmisten toimintaa organisaatioissa ja yhteiskunnassa.

Kuka tai mikä inspiroi sinua viimeksi?

Yawning man -yhtyeen musiikki, jonka maalailevat äänimaisemat vievät ajatukset jonnekin arjen ulkopuolelle.

Miten palaudut työstäsi?

Voimaharjoittelu auttaa palauttamaan ajatukset tutkimustyön keholliseen perustaan. Myös fiktion lukeminen tarjoaa vastapainoa akateemisille teksteille ja erilaisia otteita maailman jäsentämiseen.

Kerro jokin asia itsestäsi, jota muut eivät kenties tiedä.

Olen tehnyt kandiopinnot taidehistoriasta. Laaja-alainen humanistinen ymmärrys antaa eväitä myös viestinnälliseen tutkimukseen.

Lue seuraavaksi: