LUT-yliopiston yhteiskuntatieteiden professori Kathrin Komp-Leukkunen
Julkaistu 15.3.2023
Päivitetty 28.8.2023

1. Mitkä yhteiskuntatieteiden aihealueista ovat erityisen ajankohtaisia?

Tällä hetkellä yhteiskuntatieteilijät ovat erityisen kiinnostuneita teknologian yhteiskunnallisista vaikutuksista. Lisäksi on alettu tutkia, mitä sosiaalinen kestävyys tarkoittaa ja kuinka se voidaan saavuttaa. Ilokseni myös tietoisuus väestön ikääntymisen vaikutuksista on alkanut kasvaa.

2. Minkä parissa työskentelet juuri nyt?

Minulla on työn alla useita eri aiheita: digitalisaation vaikutukset työurien pitenemiseen, hyvinvointipolitiikkan sosiaalinen kestävyys ja itsensä työllistäjien kasvavan määrän vaikutus työvoimaan.

3. Kuinka päädyit akateemiselle työuralle?

Olin utelias ja kiinnostunut kirjoista jo lapsena. Se ei ole muuttunut mihinkään. Sellaista taustaa vasten akateeminen ura oli luonteva valinta.

4. Mistä nautit työssäsi eniten? Mitä haluaisit siinä muuttaa?

Pidän erityisesti siitä, että LUTin henkilökunta on saanut minut tuntemaan itseni tervetulleeksi ja on avoin monitieteiselle yhteistyölle. Opin jotain uutta joka päivä. Jos voisin muuttaa jotain, toisin luomuruoan yliopiston ruokalaan. Luomuruoka on terveellistä ja ympäristöystävällistä ja maistuu kaiken lisäksi hyvältä.

5. Mikä on suurin ammatillinen saavutuksesi tähän mennessä?

Suunnittelimme uudella yhteiskuntatieteiden osastollamme upeat kandi- ja tohtoriohjelmat ennätysajassa. Se oli melkoinen saavutus.

6. Jos mikään ei estäisi, mitä haluaisit opiskella ja mitä toivoisit uraltasi?

Jos mikä vain olisi mahdollista, haluaisin opiskella yhteiskuntatieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmissa, joita olemme LUTilla juuri luomassa.

Uudet ohjelmat keskittyvät tosielämän haasteisiin, joita lähestymme niin yhteiskuntatieteiden, tekniikan kuin kauppatieteiden näkökulmasta. Opiskelijat oppivat ratkaisemaan yhteiskunnallisia haasteita ongelmalähtöisesti ja yhteiskuntatieteellisellä painotuksella. Minusta tämä lähestymista on hyvin innovatiivinen ja hyödyllinen.

Pitkällä tähtäimellä haluaisin perustaa monitieteisen kestävyystieteiden keskuksen LUTille. Yhteiskuntatieteet sekä muut tiedekunnat ja tieteenalat johtaisivat sitä yhteistoimisesti.

7. Kuka tai mikä on viimeksi inspiroinut sinua?

Vaseem Khan. Hän on akateemisella uralla ja kirjoittaa myös rikoskirjallisuutta. The Baby Ganesh Detective Agency -kirjasarja on hauska ja helposti luettava. Se kertoo etsivästä ja hänen pienestä elefanttiavustajastaan. The Malabar House -romaanit ovat vakavampia ja kertovat kuvitteellisesta naisetsivästä 1950-luvun Intiassa.

Minusta on innostavaa, miten Khan tasapainottaa yliopistotyönsä ja kirjailijanuransa. On myös vaikuttavaa, että hänen kirjoitustyylinsä kehittyy jatkuvasti. Tutustu ihmeessä hänen kirjoihinsa, ellet ole jo tehnyt niin.

8. Miten löydät tasapainon työn ja yksityiselämän välillä? Kuinka palaudut töistä?

Urheilen paljon, leivon ja pelaan lautapelejä. Onneksi perheeni ja ystäväni ovat aika suorasanaisia ja kertovat, milloin minun pitää hidastaa tahtia.

9. Kerro itsestäsi jotain, mitä kukaan ei vielä tiedä.

Osaan korjata polkupyöriä melko hyvin. Oma pyöräni ei ole kovin kummoinen, mutta minusta on ihanaa ajaa sillä. Pyöräni korjailu kuuluu asiaan. Tähän mennessä olen oppinut korjaamaan aika monta vikaa itse.