Anna Rantasila
Julkaistu 14.2.2023
Päivitetty 28.8.2023

Mitkä asiat viestintätieteissä ovat erityisen ajankohtaisia juuri nyt?

Viime vuosina on tapahtunut paljon isoja asioita, ja sen myötä kriisiviestintä ja poikkeustilanteista tiedottaminen ovat korostuneet myös viestintätieteissä. Toinen asia, mikä on ollut jo pitkään ajankohtainen aihe, on sosiaalinen media. Sosiaalisen median kenttä muuttuu koko ajan hurjaa vauhtia. Hyvä esimerkki tästä on Twitter, jota on tutkittu paljon esimerkiksi poliittisen viestinnän kontekstissa. On suuri muutos, jos se lakkaa olemasta.

Mitä työpöydälläsi on juuri nyt?

Tieteellisen julkaisemisen prosessit ovat pitkiä, joten enimmäkseen viimeistelen vielä Tampereen yliopistolla tutkijatohtorina tekemääni työtä. Olin Suomen Akatemian rahoittamassa nelivuotisessa hankkeessa, jossa tutkittiin uutiskommentointia tunteen näkökulmasta. Lisäksi LUTissa aloittamaani työhön liittyen olen kirjoittamassa artikkelia kirjaan, joka käsittelee kriisiviestintää ja siihen liittyvien faktojen rakentamista.

Miten päädyit akateemiselle uralle?

Se oli monien sattumien summa. Olin alun perin opiskelemassa toimittajaksi ja työskentelin esimerkiksi STT:n ulkomaantoimituksessa. Tein samalla gradua ja huomasin, että sen tekeminen olikin aika kivaa. Oli mukavaa syventyä yhteen aiheeseen kiihkeän uutistyön vastapainoksi. Toinen ohjaajistani ehdotti jo graduni valmistuessa, että jatkaisin aiheesta väitöskirjassa, mutta en innostunut ajatuksesta.

Opintojeni jälkeen olin puoli vuotta Japanissa työharjoittelussa. Palattuani Suomeen toinen graduohjaajani soitti minulle, että heillä olisi alkamassa mielenkiintoinen projekti, joka liittyi graduni aiheeseen. He halusivat palkata minut projektiin, mutta sitä varten tarvitsisin jatko-opinto-oikeuden. Se oli vuonna 2014 ja siitä asti olen ollut yliopistolla.

Mistä asioista nautit työssäsi eniten? Entä mitkä asiat haluaisit muuttaa?

Nautin uusien asioiden oppimisesta ja löytämisen ilosta. Vaikka tykkään olla kirjojen ja aineistojen parissa omassa kopissani, on myös ihmisten kohtaaminen ja keskusteleminen antoisaa. Olen innostuja ja kun pystyn välittämään saman tunteen muille, se sytyttää. Siksi halusin LUTillekin yliopisto-opettajaksi. Odotan todella paljon, että tapaan uudet opiskelijat syyskuussa.

Raskasta tutkijan työssä on sen yksinäisyys. Etenkin jos tutkii yhteiskunnallisesti merkittäviä, mutta raskaita asioita. Tein väitöskirjani Fukushiman ydinonnettomuudesta ja siihen liittyvistä tunteista. Hyvin harvoin on sellainen tilanne, että jätät työt työpaikalle, sillä joku osa aivoista työstää tutkimusta koko ajan. Tasapainon löytäminen on ollut minulle välillä haastavaa.

Mitä pidät tähänastisen urasi kohokohtana?

Olen virkaiältäni nuori, joten kohokohdan miettiminen on vielä vaikeaa. Oli kuitenkin hienoa, kun pääsin väitöskirjani tiimoilta käymään Fukushiman lähellä alueella, joka oli autioitunut onnettomuuden seurauksena, ja haastattelemaan ihmisiä, joihin onnettomuus vaikutti. Se oli minulle henkilökohtaisesti vaikuttava hetki. Oli myös hienoa, kun sain väitöskirjastani sekä Tampereen yliopiston tukisäätiön että C. V. Åkerlundin mediasäätiön palkinnon ansioituneesta työstä.

Mitä haluaisit tutkia, jos kaikki olisi mahdollista? Mitä haluaisit kaikkien ymmärtävän viestinnästä?

Ihmiselle, jota kiinnostaa kaikki, tämä on hankala kysymys. Olen tutkinut jonkin verran japanilaisen pop-kulttuurin harrastamista Suomessa, koska olen itse mangan ja animen harrastaja. Sen tutkiminen vielä lisää olisi hauskaa.

Viestintä kattaa paljon muutakin kuin perinteisen joukkoviestinnän ja mainonnan, ja se myös vaikuttaa yllättävän monella saralla ihmisten elämään. Me olemme sosiaalisia olentoja, joten melkein kaiken, mitä teemme voi ymmärtää viestinnäksi. Viestintä kertoo siis paljon meistä ja suhteestamme maailmaan.

Kuka tai mikä inspiroi sinua viimeksi?

Saan inspiraatiota monista lähteistä, mutta yksi mihin palaan aina on John F. Kennedyn puhe hänen julkistaessaan NASAn kuuohjelman vuonna 1962. Siinä hän toteaa, että me emme tee tätä siksi, että tämä olisi helppoa, vaan siksi, että tämä on vaikeaa. Tutkimuksen tekeminen ja opettaminen on usein tosi vaikeaa ja vaatii epämukavan tuntuista ajattelua. Me emme LUTissa ehkä tee kuuraketteja, mutta me autamme ymmärtämään, miksi niiden rakentaminen on tärkeää.

Miten palaudut työstäsi?

Teen pitkiä metsälenkkejä koiran kanssa. Etenkin nyt, kun on lunta, se on parasta. Lisäksi minulla on näitä nörttiharrastuksia, joiden kanssa tulee vietettyä paljon aikaa.

Kerro jokin asia itsestäsi, jota muut eivät kenties tiedä.

Olen harrastanut japanilaista miekkailua iaidoa monta vuotta. En juuri nyt treenaa sitä aktiivisesti, mutta olen harrastanut sitä ihan tavoitteellisesti. Sen lisäksi olen harrastanut nuorempana myös muita kamppailulajeja.