Mari Kallioinen
Julkaistu 13.12.2022
Päivitetty 13.12.2022

Yhteiskuntatieteiden koulutus alkaa LUT-yliopistossa syksyllä 2023. Uusi koulutusala rakentuu ensin osaksi insinööritieteiden tiedekuntaa, jota dekaani Mari Kallioinen-Mänttäri johtaa. Tiedekunnan muita aloja ovat erotus-, puhdistus- ja prosessitekniikka, teollisuusmatematiikka, fysiikka, tuotantotalous ja ohjelmistotuotanto sekä konenäkö ja hahmontunnistus.

1. Millaista uuden koulutusalan rakentaminen on ollut?

Olen ollut äärettömän kiinnostunut mahdollisuudesta luoda jotakin aivan uutta alusta asti. Olisin myös varmaan itse ensimmäisenä hakemassa yhteiskuntatieteiden opiskelijaksi, jos olisi sellainen elämäntilanne, että ehtisin opiskella.

2. Miksi LUT haluaa kouluttaa yhteiskuntatieteilijöitä?

Tekniikka ja talous eivät yksin riitä kestävämmän yhteiskunnan rakentamiseen. Yhteiskuntatieteiden koulutus on meille mahdollisuus kouluttaa syväosaajia, jotka osaavat hyödyntää tekniikan ja talouden mahdollisuudet nykyistä paremmin.

Monet asiat ovat yhteiskunnassamme jo teknisesti mahdollisia: esimerkiksi jätevesi osataan puhdistaa, mutta on erilaisia yhteiskunnallisia syitä, miksei se ole kuitenkaan vielä tehokasta. Yhteiskuntatieteiden osaamisen avulla voimme ymmärtää, miten uudet ratkaisut saadaan oikeasti osaksi tätä yhteiskuntaa ja miten ihmiset lopulta ottavat ne osaksi arkeaan.

3. Miksi yhteiskuntatieteiden osaaminen on tärkeää?

Yhteiskuntatieteiden osaaminen on aivan yhtä tärkeää kestävän yhteiskunnan ja liiketoiminnan rakentamisessa kuin tekniikan ja talouden osaaminen.

Olen tehnyt urani aikana pitkään töitä uusien ratkaisujen kehittämiseksi. Siksi olen luontaisesti kiinnostunut siitä, että niistä tulisi myös totta. Monet yhteiskunnalliset ilmiöt ja mekanismit vaikuttavat paljolti siihen, mitkä tekniset ratkaisut lopulta päätyvät käyttöön ja mistä syntyy kestävästi rakennettua liiketoimintaa.