Smoke coming from chimneys in a factory area
Julkaistu 27.10.2021
Päivitetty 13.6.2022

Suomessa puhdas ilma on itsestäänselvyys. Voimme luottaa siihen, että hengittäminen on turvallista. Jos ilmassa liikkuisi vaarallisia kaasuja, ne ärsyttäisivät silmiä, kuivattaisivat ihoa, yskittäisivät ja saisivat voimaan pahoin. Ilman puhdasta ilmaa elämä ei voisi jatkua.

"Puhdas ilma on tärkeää sekä terveydelle että ympäristölle. Sen pitäisi olla ihmisoikeus, mutta valitettavasti huono ilma pilaa monen ihmisen elinmahdollisuudet ja lyhentää elinikää", kemiantekniikan diplomi-insinööri ja LUT-yliopiston alumni Jesse Tikka kertoo.

Tikka työskentelee myyntipäällikkönä Gasmetilla, joka suunnittelee ja valmistaa kaasuanalysaattoreita ja päästömittausjärjestelmiä. Ilmastonmuutoksen myötä ala on kasvussa: päästöjä ei voida luotettavasti vähentää, jos niitä ei voida mitata.

"Laitteistoissa käytetään tietynlaista infrapunaspektroskopiaa (FTIR), jolla voidaan mitata useita kaasuja samanaikaisesti yhdellä laitteella. Eri komponenteilla on ominainen tapansa absorboida infrapunavaloa. Siksi kaasuilla on kuin sormenjälki, josta ne voidaan tunnistaa", Tikka toteaa.

Voimalaitoksille ja jätteenpolttolaitoksille tarkempia mittauksia

Tikan asiakkaita ovat muun muassa voima- ja jätteenpolttolaitokset. Ympäristölupa velvoittaa laitoksia seuraamaan useita eri päästöjä. Laitosten toiminnan jatkuvuuden kannalta on tärkeää pysyä tiettyjen raja-arvojen sisällä.

"Päästömittausjärjestelmien pitää olla luotettavia. Jos niihin tulee vika, niin pahimmassa tapauksessa laitos on ajettava alas, jos vikaa ei saada korjattua määräaikaan mennessä. Tämä tulee puolestaan nopeasti hyvin kalliiksi."

Päästörajat ovat jatkuvasti tiukentuneet EU:ssa ja samalla myös Suomessa. Siksi päästöjen tarkkailussa tarvitaan yhä tarkempia ja monipuolisempia laitteistoja.

"Päästömittausjärjestelmiä pyritään jatkuvasti kehittämään niin, että ne vastaavat lainsäädännön ja teollisuuden vaatimuksia. Laitteistot ovat jo nyt hyvin automaattisia, ja niiden kuntoa voidaan seurata etänä."

Asiakassuhteet ovat kuitenkin niin henkilökohtaisia, ettei robotti niitä Tikan mukaan korvaa. Myös monimutkaisten syy–seuraussuhteiden ymmärtämiseen ja ilmastonmuutoksesta liikkuvan väärän tiedon torjumiseen tarvitaan edelleen ihmistä.

Jesse Tikka
Jesse Tikka
Myyntipäällikkö, Gasmet Oy

Töissä tulevaisuuden alalla

Tikkaa motivoi työn suora yhteys aikamme suurimpaan ongelmaan eli ilmastonmuutokseen. Hän nauttii varsinkin työtehtäviensä monipuolisuudesta. Haastavana Tikka kokee ajan riittävyyden: töitä olisi niin paljon kuin jaksaa vain tehdä.

"On palkitsevaa, että voin vähentää päästöjä omalla panoksellani ja viedä samalla suomalaista osaamista ulkomaille. Tutkimuksen ja tieteen ansiosta voimme kehittää entistäkin parempia laitteita. Kokonaisvaltainen ymmärrys on tärkeää, jotta osaamme hakea uusia ratkaisuja."

Tikka on opiskellut kemiantekniikan lisäksi tuotantotaloutta ja kauppatieteitä. Koulutustausta sopii erinomaisesti hänen työhönsä, jossa tarvitaan sekä teknistä että kaupallista osaamista. Lisäksi työ vaatii ennakointia, pitkäjänteisyyttä, kokonaisuuksien hallintaa sekä hyviä vuorovaikutus- ja esiintymistaitoja.

"Moni tekniikan osaaja pääsee konkreettisesti käsiksi yhteiskunnallisiin haasteisiin ja kehittämään niihin uusia ratkaisuja. Voi sanoa, että olen töissä tulevaisuuden alalla."

Päästömittausta arktisilta alueilta Amazonille asti

• Gasmet on suomalainen teknologiakonserni, jossa suunnitellaan ja valmistetaan mittausratkaisuja ilmaston tutkimuksen ja teollisuuden käyttöön.
  • Kaasuanalysaattorit ja päästömittausjärjestelmät mittaavat mm. teollisten prosessien tuottamia päästöjä, luonnollisten lähteiden ilmakehään päästämiä kaasuja ja työympäristössä esiintyviä kaasuja
  • Gasmetin FTIR-mittatekniikka tunnistaa ja mittaa yli 400 eri kaasua. Yrityksen teknologiaa voi löytää aina arktisilta alueilta Amazonille asti.

Lähde: www.gasmet.fi

Tulevaisuuden töitä puhtaan ilman parissa

1. Päästöinsinööri

Päästöinsinööri kehittää tarkempia ja monipuolisempia mittatekniikoita päästöjen mittaamiseen ja erotustekniikoita päästöjen vähentämiseen. Työssään hän käyttää monipuolisia mittatekniikoita ja prosesseja. Työ vaatii ympäristö- kemian ja ohjelmistotekniikan sekä tulevaisuuden tutkimuksen poikkitieteellistä yhdistämistä

2. Etävalvontakoordinaattori

Etävalvontakoordinaattori valvoo päästömittauslaitteita mistä tahansa päin maailmaa. Älykäs analytiikka- ja seurantalaite kulkee älypuhelimen tapaan kätevästi mukana ja hälyttää tarvittaessa. Sen avulla voidaan myös seurata, miten päästömittauslaite korjaa itse omat vikansa, ja tehdä tarvittaessa lisäsäätöjä.

3. Valetietoanalyytikko

Valetietoanalyytikon työtä ovat ilmastonmuutokseen liittyvän valetiedon kerääminen ja analysointi sekä vastavaikuttaminen. Tärkeänä apuna toimii tekoäly, joka kerää netistä dataa nopeasti ja jäsentää sen helposti analysoitavaan muotoon. Työssä tarvitaan digiosaamista, sosiaalisen median taitoja ja hyviä hermoja.

Muita mahdollisia tulevaisuuden työnimikkeitä

• Robottipäällikkö