LUT-University-Ester-Bishops-visiting-Lappeenranta-campus
Julkaistu 16.12.2022
Päivitetty 19.12.2022

Ryhmä vastuullisuuden asiantuntijoita 30 saksalaiskorkeakoulusta vieraili LUT-yliopiston Lappeenrannan kampuksella lokakuussa. Kahden päivän vierailun järjesti Stiftung Innovation in der Hochschullehre -säätiö yhteistyössä LUTin kanssa. Tavoitteena oli jakaa tietoa, kertoa parhaista vastuullisuuskäytännöistä ja tutustua yliopiston arkeen niiden takana. LUTin vahvasti vastuullisuuden pohjalle rakennettu strategia herätti vieraissa sekä arvostusta että ihmetystä.

”LUT on tuntemistani yliopistoista kaikista keskittynein, ja juuri systemaattinen strategia herätti kiinnostuksemme. LUTin vahva sanoma nousi esiin, koska saksalaisyliopistot kertovat itsestään tavallisesti paljon laveammin”, säätiön innovaatiojohtaja Antje Mansbrügge kertoo.

Vierailuryhmä oli erityisen kiinnostunut siitä, miten LUT edistää YK:n kestävän kehityksen tavoitteita koulutuksessa ja tutkimuksessa yhdessä henkilökunnan, opiskelijoiden, kampuskaupunkien, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa. Tärkeimpänä ryhmä halusi oppia, miten LUT johtaa kestävää muutosta sekä vie kunnianhimoiset vastuullisuustavoitteensa ja -ideansa käytäntöön.

”Halusimme saada erilaisen näkökulman vastuullisuuteen ja vierailla inspiroivassa oppimisympäristössä, jollaiseksi LUT todella osoittautui. Törmäämme Saksassa samoihin ongelmiin vastuullisuuskysymysten kanssa. Suurin ongelma ei ole ideoiden puute, vaan niiden toteuttaminen ja rahoittaminen”, saksalaissäätiön vuorovaikutus- ja verkostoitumisohjaaja Esther Bishop kertoo.

Vierailuryhmään kuului niin opiskelijoita, opettajia, tutkijoita, korkeakoulupalveluiden henkilöstöä kuin johdon edustajiakin. Bishopin mukaan suurin osa 33 ryhmäläisestä on johtanut muutosta korkeakoulussa, mutta osalla on kokemusta myös aktivismista. Monitieteisessä ryhmässä oli mukana asiantuntijoita useilta eri aloilta, kuten opettajankoulutuksesta, terveydenhuollosta, psykologiasta, kirjallisuustieteestä, elokuvatuotannosta, mediasta ja viestinnästä.

Valtava määrä kysymyksiä ja neljä tärkeintä oppia

Antoisa kampusvierailu koostui LUTin vastuullisuustyön esittelystä, yhden päivän mittaisista työpajoista, vierailusta Jamie Hyneman Centerissä (JHC) ja vapaamuotoisesta ohjelmasta, kuten kävelyretkestä luontopolulla. Esther Bishop suunnitteli vierailuohjelman yhdessä LUT-yliopiston vastuullisuuspäällikkö Kati Koikkalaisen kanssa.

“Kehitimme yhdessä Katin kanssa täysin uudenlaisen ohjelman vain neljän tapaamisen aikana. Onnistuimme yhdistämään virallisen ja epävirallisen ohjelman tasapainoiseksi kokonaisuudeksi. Saksalaiset saivat aidosti vaihtaa kokemuksiaan ja ajatuksiaan suomalaisten kollegoidensa kanssa”, Bishop kertoo.

Vierailun aikana esitettiin valtava määrä kysymyksiä ja keskustelu oli eloisaa, olihan kyse kahdesta ryhmästä uteliaita ihmisiä. Noin 25 luttilaista jakoi kokemuksiaan ja parhaita käytäntöjään saksalaisryhmälle suurella innolla. Bishopin mukaan ryhmä oppi vierailun aikana neljä tärkeää asiaa, jotka he kertovat työyhteisöilleen Saksassa.

”Ensinnäkin LUT keskittyy tekemiseen enemmän kuin puhumiseen, mitä todella tarvitaan ilmastoasioiden ratkaisemisessa. Toiseksi vierailu osoitti meille, kuinka luttilaiset todella elävät ”Land of the curious” -sloganinsa mukaisesti – se ei ole vain kaunis ulkokuori. Kolmanneksi näimme, kuinka kestävän muutoksen johtaminen perustuu luottamukseen, ei vain indikaattoreihin”, Bishop tiivistää.

Neljänneksi LUTin historia oli saksalaisryhmän mukaan inspiroiva esimerkki siitä, kuinka pohjalta voidaan nousta menestykseen. Tällä Bishop viittaa 2000-luvun alkuun, jolloin LUT-yliopisto oli lopetusuhan alla. Ryhmä oli vaikuttunut LUTin kovasta työstä uuden strategian luomiseksi ja sen näkyvyyden kasvattamiseksi sekä henkilöstön sitouttamiseksi.

Esther Bishop
Stiftung Innovation in der Hochschullehre

Uusia ystäviä, pohtimista ja tulevaisuuden suunnitelmia

Vierailuaan varten saksalaisryhmä matkusti ensin lautalla Hampurista Helsinkiin ja sen jälkeen bussilla Lappeenrantaan – ja kahden päivän kuluttua samaa reittiä takaisin. Näin ollen matka kesti kokonaisen viikon. Bishopin mukaan matkustustapa oli kestävä valinta kahdesta eri syystä: lauttamatka tuotti vähemmän päästöjä kuin lento, ja myös matkustusaika käytettiin tarkoin hyödyksi.

“Menomatkalla valmistauduimme huolella vierailuun ja kehitimme esimerkiksi omia tapojamme tarkkailla ja tehdä havaintoja Lappeenrannan kampuksella. Paluumatkalla meillä oli puolestaan aikaa pohtia havaitsemiamme asioita ja keskustella siitä, mitä vierailulla opimme.”

Bishopin mukaan vierailu ei olisi ollut yhtä antoisa ilman kasvokkaisia tapaamisia.

“Tarkoituksena oli luoda mahdollisuuksia henkilökohtaisten kontaktien syntymiselle ja sattumalle. Vierailun parasta antia ovatkin olleet juuri uudet ystävät ja monet kasvokkaiset tapaamiset pandemian jälkeen”, hän kuvailee.

Seuraavaksi saksalainen vierailuryhmä tapaa toisensa verkossa ja osallistuu kolmeen eri työpajaan. Sen jälkeen ryhmäläiset kehittävät omia vastuullisuusideoitaan ja vievät niitä eteenpäin sen pohjalta, mitä he ovat oppineet ohjelman aikana. Bishopin mukaan ryhmän jäsenet johtavat tulevaisuudessa muutosta omissa organisaatioissaan. On myös mahdollista, että LUTiin saapuu myöhemmin uusi vierailuryhmä.

”Vierailumme oli fantastinen! Toivon, että yhteistyömme LUTin kanssa jatkuu. Ensi syksynä aloitamme taas uuden kestävyysaiheisen ohjelman, ja ohjelmaa suunnitellaan jatkettavan myös tulevaisuudessa”, Bishop tiivistää.

Esther Bishop

Vuorovaikutus- ja verkostoitumisohjaaja