Sanna Marin
Julkaistu 21.6.2023
Päivitetty 21.6.2023

Tällä sivulla

Jos haluat näyttää suuntaa, yksi vaihtoehto on hakeutua johtajaksi. Pidä kuitenkin mielessä, että johtajan tärkein taito on kuunteleminen. Ihmisiä ja heidän ajatteluaan pitää haluta ymmärtää.

Näin tiivistää Sanna Marin, joka johti Suomea pääministerinä 2019–2023.

”Johtamisen taito on sitä, miten saada kaikki kulkemaan samaan suuntaan, puhaltamaan yhteen hiileen ja tekemään yhdessä asioita. Yksin pääsee nopeasti, mutta yhdessä pääsee pitkälle ”, sanoo LUTissa vieraillut Marin.

Marinin mielestä johtajuus ei ole synnynnäistä, vaan taito, joka pitää opetella.

”Ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä päätöksiä. On kuitenkin parempi, että päätöksiä tekee kuin jättää ne tekemättä virheiden pelossa.”

Marin sanoo näkevänsä omassa Emma-tyttäressään, 5, samoja piirteitä kuin itsessään.

”Emma on hyvin määrätietoinen ja haluaa, että asiat tehdään tietyllä tavalla. Olin itsekin jo hänen iässään samanlainen.”

Oma väki on syytä tuntea

Kun puhutaan Marinin pääministerikaudesta, on vaikea sivuuttaa sitä, miten paljon huomiota hänen ikänsä ja pukeutumistyylinsä saivat. Marin nähtiin esimerkiksi yhdysvaltalaisen Time-aikakauslehden kannessa otsikolla ”100 vaikutusvaltaisinta nousevaa johtajaa”.

Marin itse vierastaa puheita siitä, että hänet olisi nostettu pinnalle muiden toimesta. Myöskään tyylikysymykset eivät ole niitä, joihin hän haluaa haastattelussa keskittyä.

”Olen ollut puolueen puurtaja jo parikymppisestä, tehnyt kovasti töitä, kiertänyt valtavasti maata ja tavannut puolueväkeä. Tässä on kuljettu pitkä polku nykyiseen pisteeseen”, hän sanoo.

Marinin mielestä johtajan työtä helpottaa se, jos tuntee hyvin oman väkensä ja heidän ajattelunsa. Kaikilla johtajilla ei ole tällaista vahvuutta käytettävänään.

”Oma vahvuuteni on se, että hahmotan ison kuvan nopeasti ja näen, mistä löytyy kompromissi. Olen joutunut opettelemaan, miten viedä koko joukkuetta kohti samaa johtopäätöstä ja miten myös tunteet vaikuttavat ihmisten päätöksentekoon.”

Marin kertoo olevansa itse sitä ihmistyyppiä, joka pystyy sulkemaan henkilökohtaiset tunteet pois vaikeista tilanteista.

”Esimerkiksi koronakriisi, niin tiukka paikka kuin se meille kaikille olikin, ei mennyt minulla ihon alle. Olen onnekas siinä, että minulla on myös hyvät unenlahjat.”

On parempi, että tekee päätöksiä kuin jättää ne tekemättä virheiden pelossa.

Miten ottaa vastaan kohut?

Koronapandemia, Suomen NATO-jäsenyys, Ukrainan sota – Marinin kaudelle osui isoja ja vaikeita haasteita. Tiukoissa tilanteissa julkinen arvostelukin yltyi välillä kovasanaiseksi.

”Virheensä kannattaa tunnustaa, mutta luovuttaa ei kannata. Itse olen huomannut, että kun kohu nousee, odottaminen palkitaan. Pitää hyväksyä myrsky, antaa sen pyyhkäistä yli, odottaa hetki, jotta saa oman äänensä kuuluviin ja vastata sitten kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin. Myös niihin typeriltä tuntuviin kysymyksiin.”

Mitä tulee kansalaisiin, Marinin mielestä ihmiset ovat fiksuja. Ihmiset osaavat erottaa yksityisen ja julkisen. Marin kertoo saaneensa kannustavasta kansalaispalautteesta paljon voimaa työhönsä politiikan ytimessä.

Vaikka Marin on itse asiakeskeinen päätöksentekijä, hän sanoo arvostavansa ihmisiä, jotka näyttävät tunteensa – myös politiikassa.

”Maailma olisi aika kylmä paikka, jos tällaisia ihmisiä ei olisi.”

Sanna Marin

entinen pääministeri, kansanedustaja ja SDP:n puheenjohtaja

Syntynyt: 1985 Helsingissä

Kotipaikka: Tampere

Perhe: Naimisissa, yksi tytär

Koulutus: ylioppilas 2004 (Pirkkalan yhteislukio), hallintotieteiden maisteri 2017 (Tampereen yliopisto)

Poliittinen ura:

kansanedustajana (sd.) vuodesta 2015–

pääministeri 10.12.2019–2023

liikenne- ja viestintäministeri (Rinteen hallitus) 06.06.2019–09.12.2019

Tampereen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja 2013–2017, jäsen 2017–2021

Pirkanmaan maakuntavaltuusto 2013–2016

SDP:n varapuheenjohtaja (vpj) 2014–2017, 1. vpj 2017–2020

Artikkeli perustuu Sykön kyselytunti -haastattelusarjan kolmanteen osaan 17.3.2023. Työelämäprofessorimme Sami Sykkö haastattelee tänä vuonna suomalaisia huippujohtajia Lappeenrannan kampuksella. Suomenkieliset tilaisuudet ovat kaikille avoimia.

Sanna Marin ja Sami Sykkö
Ex-pääministeri Sanna Marin ja LUTin työelämäprofessori Sami Sykkö.