Julkaistu 29.3.2022
Päivitetty 11.8.2022
"LUT on ainoa oikea vaihtoehto."
Toimitusjohtaja, Finnos Oy

"Teen työkseni toimitusjohtajan hommia. Finnos toimittaa tekoälyä, analytiikkaa ja konenäköä kaikkialle teollisuuteen, missä kulkee tavaraa linjastolla, esimerkiksi saha-, tiili-, sellu-, ja voimalaitosteollisuuteen", Jere kertoo.

Finnos työllistää tällä hetkellä 28 henkilöä. Heistä suurin osa on LUTista valmistuneita diplomi-insinöörejä ja tekniikan tohtoreita. Yrittäjyyden ohella Heikkinen on työstänyt  tomografiaa käsittelevää väitöskirjaansa ja hyödyntää LUTista saamiaan oppeja työssään päivittäin.

"Jos mietitään meidän Finnosta, kaikki meidän tärkeimmät kilpailutekijät perustuvat mun diplomityöhön ja jatko-opintoaiheisiin sekä niissä opittuihin asioihin. LUTissa opin ehdottomasti soveltamaan. Ennen opiskelin puhdasta matematiikkaa tutkijalinjalla muualla, mutta LUTissa pääsin käsiksi oikeisiin ongelmiin, elämän makuun. Se mitä käteen jäi, on oikeastaan kaikki työkalut, mitä olen työelämässä tarvinnut. Ihan samoilla vasaroilla ja meisseleillä sitä on painettu."

Jere palkittiin vuonna 2019 nuorena tutkijayrittäjänä. Palkinnon myönsi kaupallisten ja teknillisten tieteiden tukisäätiö KAUTE. Vuoden nuori tutkijayrittäjä on tunnustus, joka myönnetään tutkimukseen perustuvaa yritystoimintaa synnyttäneelle tutkijalle.

Monitoimimies elementissään

Jeren tyypillinen työpäivän on pitkä, mutta antoisa. Hän osallistuu mielellään yrityksensä kaikkiin toiminnan vaiheisiin.

"Semmonen tyypillinen työpäivä alkaa kello 5.50 terävällä ja silmät avaavalla treenillä. Kello 7.30 avataan läppäri ja aloitetaan katsomaan meilejä läpi. Teen ihan kaikkea laidasta laitaan tuotteen ensimmäisestä ideasta aina sinne suunnitteluun ja myyntiin asti. Päivän mittaan otsikoita kertyy niin paljon, ettei tuntikirjaukset oikein pysy perässä", hän sanoo.

Työnsä parhaaksi puoleksi Jere nimeää monipuolisuuden. Myös porukalla, missä töitä tehdään, on iso merkitys – Jere pitää huolen, että töissä kaikilla on mukavaa.

"Haluan nähdä itseni sellaisena osallistuvana vertaismotivaattorina. Se antaa erinomaisen kokonaiskuvan yrityksen tilasta ja kilpailukyvystä. Sen jälkeen on helppoa asemoitua markkinoille ja miettiä, miten suojautua kilpailijoita vastaan. Myös vastuu palkitsee, totta kai. Ja eihän tätä työtä olisi ilman mahtavaa porukkaa. Se on se ykkösasia."

Työn vastapainona liikunta ja bisnesideointi

Työn vastapainoksi Jere vie hyvinvoinnin ilosanomaa muun muassa taistelulaji Capoeiran muodossa.

Lisäksi hän on yhdessä kaveripiirinsä kanssa kehitellyt kaksi muuta liikeidean alkua. Näillä ideoilla tiimi osallistui paikalliseen innovaatiokilpailuun muutama vuosi takaperin. Tiimin ideapankista ovat saaneet alkunsa mm. Moowus-niminen älypuhelinsovellus kuntoilijoille sekä data-analyysiin perustuva, biljardipeliä havainnoiva sovellus Brilliard. Moowuksella tiimi nappasi myös innovaatiokilpailun voiton.

"Kaveripiirissä innostumme niin helposti uusista asioista eikä osaamisen kanssa tule ihan heti seinä vastaan", Jere on kommentoinut voittoa.

Hyvän liikeidean lisäksi yrittäminen vaatii Jeren mukaan ulospäinsuuntautuneisuutta ja amerikkalaistyylistä myyntiasennetta.

Ja vaikka ura yrittäjänä ei olisikaan se ykkösvaihtoehto, on laskennallisen tekniikan osaajille kova tarve alalla kuin alalla.

"Tämä maailma pyörii yhä enemmän dataan pohjautuen. Soveltavalle matemaatikolle on pommin varmasti töitä eli heillä on niin sanotusti pullat hyvin uunissa. Totesin tuossa itsekin, että oikeita asioita on tullut opiskeltua."

Opiskelupaikkaa pohtivalle Jerellä on vain yksi neuvo.

"LUTiin hakevalle tai sitä harkitsevalle sanoisin, että eläpä mieti, mars mars, se on ainoa oikea vaihtoehto."

LUT-yliopiston alumni Jere Heikkinen
"Soveltavalle matemaatikolle on pommin varmasti töitä."
Toimitusjohtaja, Finnos Oy

Tilaa hakijan uutiskirje

Saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa yliopistoon hakemisesta ja opiskelusta LUTissa.