Kemiantekniikan opiskelija laboratoriossa
Julkaistu 22.11.2018
Päivitetty 22.11.2018

Kemiantekniikkaa tarvitaan aina kun tehdään uusia tuotteita – raskaan teollisuuden raaka-aineista aina kosmetiikkatuotteiden valmistamiseen.

Haastattelimme kemiantekniikan professori Tuomo Sainiota ja listasimme viisi syytä, miksi kemiantekniikka on viisas alavalinta.

1. Modernissa yhteiskunnassa melkein kaiken sen tekemiseen, mitä voimme koskettaa, on tarvittu kemiantekniikkaa

Kemiantekniikan ydintä on molekyylitason vuorovaikutusten hyödyntäminen teollisessa mittakaavassa. Kemisti-insinöörien tehtävänä on saada elektronit ja atomit järjestykseen siten, että homma on taloudellisesti kannattavaa ja ympäristön kannalta kestävää.

Esimerkiksi puhtaasti luonnontieteisiin keskittynyt kemisti osaa valmistaa yhden lääketabletin, kun taas kemisti-insinööri ymmärtää, miten valmistetaan miljardi tablettia eli katsoo tuotantoa teollisesta näkökulmasta.

Tämä koskee lähes kaikkea ympärillämme olevaa: kaupasta ei saisi laktoositonta maitoa, puusta ei tehtäisi muuta kuin taloja ja paperia eikä sähköautoihin ja älypuhelimiin riittäisi tarvittavia raaka-aineita ilman kemisti-insinöörien osaamista.

2. Kemiantekniikan avulla parannetaan miljoonienihmisten elämänlaatua

On tunnettu tosiasia, että ihmiskuntamme elää tällä hetkellä yli varojensa eli käytämme luonnonvaroja nopeammin kuin ne ehtivät uusiutuvat. Tähän on tultavamuutos ja sen muutoksen mahdollistaa moderni kemiantekniikka.

Kemiantekniikan osaajat ovat avainasemassa hyvinvoinnin rakentamisessa.

Kemiantekniikan avulla ratkotaan merkittäviä ympäristöhaasteita, kuten puhtaan veden saatavuuteen, materiaalien kierrättämiseen, luonnonvarojen ehtymiseen ja päästöjen vähentämiseen liittyviä ongelmia ja kehitetään teollisuuden tuotantoa entistä tehokkaammiksi.

Esimerkiksi vesi on yksi elämän perusedellytyksistä, jota ilman maapallolla ei olisi elämää. Siksi on keksittävä ratkaisuja, joilla olemassa olevat vesivarat saadaan riittämään ja puhtaan veden saanti turvattua koko maailman väestölle. Kemiantekniikan osaajat ovat avainasemassa hyvinvoinnin rakentamisessa.

Kemiantekniikan opiskelija laboratoriossa

3. Työllistymisvaihtoehtoja liki rajattomasti

Kemiantekniikka yhdistetään luonnollisesti useimmin kemianteollisuuteen, mutta sen osaajia tarvitaan myös monilla muilla aloilla. Esimerkiksi paperi- ja sellu-, elintarvike-, lääke- ja kosmetiikkateollisuus, rikostutkimus ja metalliteollisuus sekä metallinjalostus ovat riippuvaisia kemiantekniikan tutkimuksesta sekä alan osaajista.

LUTista valmistuneita kemiantekniikan diplomi-insinöörejä on työllistynyt myös tehtäviin ja aloille, joita ei vielä kymmenen vuotta sitten ollut olemassa. Kemisti-insinöörejä työskentelee muun muassa nyhtökauran parissa, Keskusrikospoliisilla ja biopolttoaineiden valmistuksen merkeissä.

Yhä useampaa kemiantekniikan diplomi-insinööriä kutsuu myös kansainvälinen ura –esimerkiksi Keski-Euroopassa on kemisti-insinööreistä kova kysyntä.

4. Kemiantekniikassa yhdistyvät teoria ja käytäntö

Kemiantekniikassa kemiaa, fysiikkaa ja matematiikkaa sovelletaan tekniikan kehittämiseen. Koulutuksessa käsitellään kemiantekniikan tärkeimpiä ilmiöitä, kuten kemiallisia reaktioita, aineiden olomuodon muutoksia, sekoitusta ja virtauksia sekä niitä selittäviä teorioita. Lisäksi tutustutaan yleisimpiin kemiallisiin analyysimenetelmiin ja mittaustekniikoihin.

Kemisti-insinööri ymmärtää, miten teollinen tuotanto vaikuttaa ympäristöön ja miten ympäristöä voidaan suojella.

Tätä osaamista sovelletaan teollisuudessa ilmenevien ongelmien ratkaisuun ja teollisten prosessien tehostamiseen. Menetelmät ovat tyypillisesti joko koetoimintaan tai laskentaan ja mallintamiseen perustuvia tai näiden yhdistelmiä.

Video: Opiskelijat ja tutkijaopettaja kertovat kemiantekniikan opiskelusta sekä miksi valita juuri LUT.

Jos video ei näy, voit katsoa sen YouTubesta.

5. Kemiantekniikan alalla tutkitaan ja kehitetään tulevaisuutta

Kemiantekniikka on sekä kiertotalouden että biotalouden ytimessä. Kiertotaloudessa resurssit ja materiaalit kiertävät yhteiskunnassa niin kauan, kuin niillä on arvoa. Biotaloudessa puolestaan hyödynnetään luonnosta saatavia uusiutuvia materiaaleja sekä kehitetään niihin liittyviä teknologioita.

Moderni kemiantekniikka mahdollistaa kaiken tämän: kemisti-insinöörit kehittävät entistä turvallisempia, ekologisempia ja energiatehokkaampia tuotantotapoja sekä luovat kustannustehokkaita ratkaisuja teollisuuteen ja sen eri tuotantovaiheisiin. Ratkaisut ovat välttämättömiä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.

Tällä hetkellä esimerkiksi nanomateriaalien valmistaminen teollisessa mittakaavassa, biotekniikan lisääntyvä käyttö ja prosessien digitalisaatio tekevät tuloaan markkinoille. Kemisti-insinöörit tekevät nämä keksinnöt mahdollisiksi, ja näin tuovat uudet tuotteet ja teknologiat laboratorioista teollisuuden ja kuluttajien ulottuville.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

Tilaa hakijan uutiskirje

Saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa yliopistoon hakemisesta ja opiskelusta LUTissa.