Kuva: Puolustusvoimat/Maasotakoulu
Julkaistu 14.8.2023
Päivitetty 14.8.2023

Kannattaako hakea, jos on menossa armeijaan?

Kyllä. Yliopistojen suositus on, että nuori hakee yhteishaussa ennen armeijaa. Jos opiskelupaikka ei aukea todistusvalinnalla ja osallistut pääsykokeisiin, on sinulla vielä tuoreessa muistissa lukiossa opitut asiat. Esimerkiksi tekniikan alan ja kauppatieteellisen alan yhteisvalinnassa pääsykokeet perustuvat lukion eri aineiden oppimääriin.

Mikäli päätät hakea vasta armeijan jälkeen, on sinun valmistauduttava mahdollisiin pääsykokeisiin armeijan aikana. Pääsykokeet järjestetään pääsääntöisesti touko-kesäkuussa, ja tiedot todistusvalinnasta tulevat vain muutamaa päivää aiemmin. Jokaisen hakijan on siis hyvä valmistautua kokeisiin.

Jos olet alle 25-vuotias eikä sinulla ole lukion jälkeistä ammatillista koulutusta, olet velvollinen hakemaan vähintään kahta tutkintoon johtavaa opiskelupaikkaa, joissa koulutus alkaa seuraavana syksynä. Lue lisää alle 25-vuotiaan työttömyysturvasta.

Jos haen ja saan opiskelupaikan, menetänkö ensikertalaisuuden?

Et. Hakeminen ja valituksi tuleminen eivät poista ensikertalaisuutta. Menetät ensikertalaisuuden vasta, kun otat opiskelupaikan vastaan.

Yhteishaussa on varattu tietty määrä aloituspaikkoja ensikertalaisille hakijoille eli henkilöille, joilla ei ole aiempaa korkeakoulututkintoa.

Jos saan opiskelupaikan, mutta haluan suorittaa armeijan ennen opintojen aloittamista, miten menettelen?

Jos sinulle myönnetty opiskelupaikka on mieluisa, ota paikka vastaan, ja ilmoittaudu poissaolevaksi joko ensimmäiseksi lukukaudeksi tai koko lukuvuodeksi riippuen palveluksesi aloituksen ajankohdasta ja arvioidusta kestosta. Tarvittaessa lukuvuosi-ilmoittamista on mahdollisuus muuttaa poissaolevasta läsnä olevaksi lukuvuoden aikana.

Asevelvollisuuden, vapaaehtoisen asepalveluksen tai siviilipalveluksen suorittaminen on yliopistolain mukaan hyväksyttävä syy ilmoittautua poissaolevaksi ensimmäisenä opiskeluvuotena. Tällöin poissaoloaika ei lyhennä tutkinnon suorittamiseen myönnettyä aikaa.

Ilmoittautuessasi poissaolevaksi poissaolon syy täytyy todentaa virallisilla dokumenteilla: toimita yliopistollesi ensin palvelukseenastumismääräys ja myöhemmin palvelustodistus, josta käy ilmi koko palveluksen kesto. Saat nämä todistukset omasta varuskunnastasi.

Jos sinulle myönnetty opiskelupaikka ei ole se, mitä haluat, älä ota paikkaa vastaan. Tällöin sinut huomioidaan seuraavassa yhteishaussa edelleen ensikertalaisena hakijana.

Maastopukuisia henkilöitä autossa

Jos opintoni alkaisivat syksyllä ja armeija tammikuussa, onko opinnot pakko aloittaa ennen armeijaa?

Tämän voit itse valita. Jos aloitat opintosi syksyllä, on hyvä huomioida, että armeija katkaisee opinnot heti alkuun. Jatkaessasi opintoja armeijan jälkeen, samaan aikaan aloittaneet opiskelijat ovat sinua pidemmällä opinnoissaan.

Vaihtoehtoisesti voit ilmoittautua poissaolevaksi syyslukukauden ajaksi, jolloin käytät puolet opintoihin kuuluvasta, kahden lukukauden mittaisesta poissaolo-oikeudesta. Palvelukseenastumismääräys on tällöin hyväksyttävä syy syyslukukauden mittaiselle poissaololle. Huomaa kuitenkin, että poissaolo voi vaikuttaa Kelan opintolainahyvitykseen.

Jos tammikuussa alkava palveluksesi kestää puoli vuotta, voit aloittaa opinnot saman vuoden syksyllä yhdessä uusien opiskelijoiden kanssa.

Jos palveluksesi kestää vuoden, voit joko

• ilmoittautua poissaolevaksi syyslukukaudeksi ennen armeijaa ja kevätlukukaudeksi armeijan jälkeen ja aloittaa opinnot seuraavana syksynä TAI
  • aloittaa opinnot tammikuussa

Suosittelemme opintojen aloittamista syksyllä. Opintojen aloittaminen tammikuussa on poikkeuksellista mutta mahdollista. Se vaatii oma-aloitteisuutta, sillä perehdytystä on saatavilla rajallisesti. Uusille opiskelijoille tarkoitetut info- eli fuksiviikot järjestetään vain syksyllä aloittaville opiskelijoille. Tammikuussa aloittavat opiskelijat saavat tuekseen tutorin, mutta muu ryhmäytyminen on itsestä kiinni.

Huomaa kuitenkin, että syksyn tai kevään poissaolo ennen ja jälkeen palveluksen voi vaikuttaa työttömyysturvaan.

Missä ryhmässä aloitan opintoni, jos käyn armeijan ensin?

Armeijan käyneet opiskelijat sijoitetaan samoihin ryhmiin muiden uusien opiskelijoiden kanssa. Eli armeijan suorittaneille tai muusta syystä poissaolleille opiskelijoille ei ole omaa erillistä ryhmää.

Jos opiskelupaikan saanut lähtee armeijaan, vapautuuko varasijoilla oleville opiskelupaikkoja?

Tämä ei päde yliopistossa. Aloituspaikkoja on aina tietty määrä, eivätkä opiskelijoiden poissaolot vaikuta niihin. Esimerkiksi syksyllä 2023 opiskelupaikan LUTista toisessa yhteishaussa vastaanottaneista opiskelijoista noin 180 on ilmoittautunut poissaolevaksi ensimmäiselle lukuvuodelle. Heistä valtaosa suorittaa asepalvelusta ja näin ollen aloittaa opintonsa pääsääntöisesti seuraavana syksynä – he täyttävät vastaavasti seuraavana syksynä poissaolevaksi ilmoittautuneiden opiskelijoiden paikat. Aloittavien opiskelijoiden määrä pysyy näin lähes vakiona.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

Tilaa hakijan uutiskirje

Saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa yliopistoon hakemisesta ja opiskelusta LUTissa.