Marraskuussa 2023 avattu LUTin ja Kempowerin sähköisen liikenteen tutkimuskeskus Electric Mobility Research Center (EMRC) rahoittaa nyt ensimmäistä maisteritutkielmaansa. Sähkötekniikan opiskelija Muhammad Haider Ali tekee tutkielmaansa latauskentän optimoinnista energiavaraston näkökulmasta.

Tutkielman ohjaaja on LUTin apulaisprofessori Lassi Aarniovuori. Alkuperäinen idea tuli kuitenkin EMRC:n tutkimusjohtajalta Ville Naumaselta.

"Perusideana työssä on selvittää, miten sähköautoille tarkoitettuun latauskenttään liitetyllä akulla voidaan tehdä rahaa silloin, kun asemaa ei käytetä. Markkinamekanismit ovat jo olemassa ja tässä työssä selvitetään niiden mahdollistamaa potentiaalia", Naumanen kertoo.

Akkujen energiavarastojärjestelmää (The battery energy storage system, BESS) voidaan käyttää sähköverkon lyhytaikaiseen tasapainottamiseen. Uusiutuvan sähköntuotannon, kuten aurinkosähkön ja tuulivoiman, osuus kasvaa, ja sen sähköntuotantoa ei voida täysin hallita. Myös sähkön kysyntä vaihtelee vuorokaudenajan, viikonpäivän ja vuodenajan mukaan. Aurinkoisena kesäpäivänä tuotanto voi olla suurta ja kysyntä matalaa, ja kylmänä talvipäivänä päinvastoin.

Koska sähköverkon kysynnän ja tuotannon on oltava aina tasapainossa, tarvitaan jonkinlaisia välivarastoja. Sähkö on halpaa, kun kysyntä on matalaa, esimerkiksi myöhään yöllä tai aikaisin aamulla. Näinä tunteina akkuja voidaan ladata ja purkaa.

"Tämä ei ole BESS:n ainoa toiminto, ja tässä maisteritutkielmassa tutkitaan erilaisia BESS:n toiminnallisuuksia", sanoo Aarniovuori.

Verkkomarkkinatietoja ja historiaa hyödynnetään

Ali kerää nyt tietoja ja etsii yhteistyökumppaneita.

"Toivon voivani tehdä yhteistyötä esimerkiksi Fingridin, Lahden Energian ja Kempowerin kanssa. Odotan oppivani paljon ja toivottavasti voin jatkaa tätä tutkielmaa edelleen tohtoritutkielmaksi. Odotan innolla verkostoitumista ja lisäkokemuksen saamista tällä tutkimusalueella", sanoo Ali, joka erikoistuu opinnoissaan sähköiseen liikenteeseen.

Ali uskoo, että tutkielma paljastaa monia vaihtoehtoja, miten markkinatyökaluja voidaan hyödyntää, jotta akkujen energiavarastojärjestelmällä voi saada rahallista tuottoa. Ali käyttää tutkielmassaan verkkomarkkinatietoja ja myös historiallisia tietoja.

"Päähaasteena saattaa olla tutkimusaineiston ymmärtäminen, koska osa siitä on suomeksi!" Ali virnistää.

EMRC voi tarjota tutkimusrahoitusta

Naumanen sanoo, että ihmiset ovat yleisesti ottaen erittäin kiinnostuneita EMRC:sta.

"Olen käynyt monia keskusteluja uusista projekteista ja useita aloitteita on jo tehty. Odotukset ovat suuria, mutta tässä vaiheessa täytyy muistaa, että olen työskennellyt LUTissa vasta muutaman kuukauden. Olen vielä tutustumassa ihmisiin ja muodostamassa kokonaiskuvaa toimintamahdollisuuksista. Tutkimuskonsortioiden muodostaminen vie aikaa."

Naumanen on ilahtunut siitä, että LUT-yhteisössä on niin paljon innovatiivisesti ajattelevia ihmisiä. Hän sanoo, että heidän innostuksensa tarttuu.

"Toivon, että EMRC olisi tutkimusalusta, joka rikkoo siiloja, aivan kuten muutkin LUTin tutkimusalustat. Toivon, että kaikki LUTissa muistavat, että EMRC on olemassa ja voi tarjota rahoitusta tutkimukseen. Joten olethan yhteydessä, jos sähköisen liikenteen tutkimusala resonoi."