Julkaistu 4.10.2022
Päivitetty 22.2.2023
Anni Sipilä, SOK Media
Sain paljon oivalluksia ja ymmärrys omankin yrityksen toiminnan osalta kasvoi. Näin uudella tavalla kollegoiden tekemän työn.
Anni Sipilä
Head of marketing operations, SOK Media, KATI 16 -opiskelija

Opiskelu kannattaa aina, sen voin luvata! Tätä mantraa olen itselleni hokenut niinä hetkinä, kun tunnit vuorokaudessa ovat olleet tiukilla puolentoista vuoden aikana.

Lähdin kasvattamaan osaamistani ja opiskelemaan LUTin johtamisen täydennyskoulutusohjelmassa alkuvuodesta 2021, ja arkeni opiskelijana töiden ohella starttasi jo neljännen lukukautensa. Keväällä 2022 sovitin KATI-täydennyskoulutusohjelman oheen Jakelukanavat ja kaupan ketjuliiketoiminta -opintojakson, joka on osa digitaalisen kaupan opintokokonaisuutta.

Alkuun oli pieniä teknisiä haasteita saada Oulun yliopiston Moodle-ympäristö toimimaan. Kurssin vetäjä Timo Pohjosenperä jakoi luennot ja materiaalit käyttööni, kunnes pääsin kunnolla oppimisympäristön äärelle. Näiden alkukankeuksien jälkeen kaikki sujui loistavasti, ja opintojakso soveltui mainiosti töiden ohella suoritettavaksi.

Opinnot suoritettiin täysin etänä. Sisältö oli pilkottu viikoittaisiin kokonaisuuksiin ja sisälsi sopivan mittaisia luentoja arki-iltaan. Jokaiseen viikkokokonaisuuteen kuului erilaisia materiaaleja, kuten luentovideoita, erilaisia tapaus- ja yritysesimerkkejä sekä artikkeleita. Näihin oli helppo tutustua omassa aikataulussa. Vetäjän suosituksesta omaksuin alusta saakka selkeän viikkorytmin, koska muuten materiaalia olisi ollut tenttiin kahlattavaksi melkoisesti.

Kurssilla tehtiin tentin lisäksi harjoitustyö, jossa perustimme kivijalkaliikkeen Oulun keskustaan valmiiksi jaetun ryhmän kanssa. Kurssin läpileikkaavana teemana mieleeni jäivät erityisesti kaupan liiketoiminta- ja toimintamallit sekä murros niiden osalta. Digitalisaatio ja kaupan kansainvälistyminen on jo muuttanut paljon ja tällä saralla tulee varmasti vielä tapahtumaan paljon lisää.

Saimme kuulla niin S-ryhmän kuin Keskon osalta mielenkiintoiset puheenvuorot yritysten liiketoimintamalleista. Vaikka itse työskentelen S-ryhmässä, on aina mielenkiintoista kuulla, miten muut kertovat asioita opiskelijoille. Tutuksi tulivat niin kanavajohtaminen ja -konfliktit kuin franchising. Toisaalta logistiikkaan sukellettiin hyvinkin syvälle aina peruskäsitteistä varastonarvon laskemiseen, mitä piti vähän harjoitella toisenkin kerran, jotta se sujui.

Sain paljon oivalluksia ja ymmärrys omankin yrityksen toiminnan osalta kasvoi. Näin ihan uudella tavalla ison yrityksen kollegoiden tekemän työn sisältöä. Itselleni yksi mielenkiintoisimmista osioista oli saavutettavuus ja erityyppiset myymälät -kokonaisuus. Luennoilla käsiteltiin myös asiakkaan arvoa, ketjukonseptin asemoitumista kuluttajalle, valikoimarakennetta ja tavararyhmähallinnan prosessia. Kaikki nämä olivat todella mielenkiintoista teoriaa syventämään omaa osaamista.

Olen aina ollut kiinnostunut kaupan alasta, ja päätynyt työurallani työskentelemään S-ryhmässä kaupparyhmän asiakkuuksien, suoramarkkinointikoneiston, markkinointiteknologioiden kehityksen ja nyttemmin markkinoinnin operaation parissa. Ajatus siitä, että oppisin ymmärtämään kaupan alaa vielä syvemmin onnistui erinomaisesti tällä kurssilla.

Itse asiassa kaikki opinto-ohjelmaan kootut kurssit täydentäisivät omaa osaamistani. Tavoitteena on suorittaa koko sivuaine tästä kokonaisuudesta, niin kiinnostavan maistiaisen kursseista sain.

Teksti on julkaistu alun perin Kaupan liiton verkkosivuilla huhtikuussa 2022. Digitaalinen kauppa on Kaupan liiton ja viiden yliopiston yhteistyössä toteuttama opintokokonaisuus.

Tutustu myös