Julkaistu 30.3.2022
Päivitetty 5.10.2022
Pääsen työssäni konkreettisesti edistämään ympäristöasioita.
Manager, Quality and Operations, Soilfood

Miksi valitsit kyseisen alan ja miksi juuri LUT?

Ympäristöasiat ja ilmastonmuutos kiinnostivat ja huolettivat minua jo nuorena. Halusin päästä tekemään jotain näiden asioiden eteen. Toisaalta olin lukenut lukiossa pitkää matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa, enkä halunnut heittää näitä taitoja "hukkaan". Lukion kolmannella aloin harkitsemaan teknillistä yhdeksi mahdolliseksi opiskelupaikaksi muiden yliopistojen ohella.

LUTin Abitiimi oli käynyt meidän lukiossamme, mutta itse en ollut kuuntelemassa. Abitiimi oli kuitenkin tehnyt vaikutuksen tuttuihini, ja heidän juttujaan kuunneltuani hain myös itse LUTiin. LUT ja ympäristötekniikka olikin monen sattuman summa.

Millaista oli opiskella yliopistossa, millainen oppimisympäristö LUT on mielestäsi?

Yliopistossa opiskeleminen oli ihanaa! Yksi ihanimmista ajanjaksoista elämässäni. Opiskelu oli itsenäistä ja vapaata, joka sopi minulle. Toisaalta tehtiin todella paljon hommia kavereiden kanssa. Oli kyse sitten harkkatyöstä tai yksin tehtävästä raportista, keräännyttiin porukalla tekemään hommia. Ensimmäisinä vuosina oli myös todella paljon vapaaehtoisia ohjattuja harkkoja, joiden avulla varmaan suurin osa meistä pääsi muun muassa matikan kurssit läpi. Toisinaan kurssit olivat aika vaativiakin, mutta oli kiva päästä haastamaan itseään. Varsinkin maisterivaiheessa kurssit ja harkkatyöt olivat todella mielenkiintoisia ja niitä kyllä opiskeli mielellään.

Mikä opiskelussa oli mielestäsi parasta? Entä haastavinta?

Opiskelussa parasta oli yhteisöllisyys! Se, että asuttiin kavereiden kanssa vierekkäisissä rapuissa, käytiin yhdessä kaupassa, pidettiin peli-iltoja, tsempattiin toisiamme kurssien kanssa ja reissattiin lomilla yhdessä. Ja yksittäinen paras asia opiskelussa oli ehdottomasti vaihtoon lähteminen!

Haastavinta oli ensimmäisen syksyn tasapainoilu hauskanpidon ja kursseista suoriutumisen välillä. Opiskeluaika oli kokonaisuudessaan hauskan lisäksi hyödyllinen kokemus, mutta on hankala erottaa yhtä hyödyllistä asiaa. Ainakin kokonaisuuksien ymmärtäminen ja hahmottaminen vahvistui erityisen paljon yliopiston aikana.

Oliko töitä helppo löytää opintojen jälkeen?

Oli kyllä yllättävänkin helppoa! Tarjolla oli muutama paikka, joista pystyin itse valitsemaan.

Vastasiko koulutus mielestäsi työelämän tarpeita?

Yliopistossa opitut asiat ovat näkyneet ihan kaikkialla, jokaisessa opiskelunaikaisessa ja -jälkeisessä työssä. Yliopistossa opittuja asioita on tullut vastaan ihan konkreettisesti ja myös kokonaisuuksien ja teemojen ymmärtämisen kautta. Eli koulutus vastasi todella hyvin työelämän tarpeita.

Millaisissa työtehtävissä ja yrityksissä olet työskennellyt ja työskentelet tällä hetkellä?

Työskentelin opiskelujen aikana UPM:llä ympäristöpuolella, niin sellutehtaalla kuin pääkonttorillakin. Tein myös diplomityön UPM:lle ja jatkoin sen jälkeen hetken aikaa tutkijana UPM:n tutkimuskeskuksessa. Tämän jälkeen siirryin Soilfoodille, jossa aloitin laatuinsinöörinä. Hetki sitten sain ylennyksen ja nyt nimikkeeni on päällikkö, laatu ja kansainväliset toiminnot. Vastaan siis Soilfoodin tuotteiden ja toiminnan laadusta ja vien Soilfoodia tällä hetkellä Ruotsiin.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?

Ihan tyypillistä työpäivää ei ole olemassakaan, kun hommat vaihtelee laidasta laitaan. Paljon vietän aikaa koneella, mutta pyörin jonkin verran myös kentällä, sillä vastaan meidän tuotteiden jalostuksesta ja sitä tekevistä urakoitsijoista. Tyypilliseen työpäivään voisi kuulua Teams-palaveri teollisen asiakkaan kanssa, jokin sisäinen kehityspalaveri, soittelua ja asioiden läpikäymistä urakoitsijoiden ja työkavereiden kanssa (olemme normaalistikin paljon etätöissä), sekä jonkin kehitysprojektin edistämistä.

Mikä on ollut työtehtävissäsi mielenkiintoisinta?

Uuden oppiminen. Vaikka yliopistossa opitaan todella paljon tärkeitä ja hyödyllisiä asioita, on töiden teko silti jatkuvaa oppimista. Myös se, että pääsen työssäni konkreettisesti edistämään ympäristöasioita, on ihan huippua!

Ovatko uranäkymät vastanneet odotuksiasi?

Kyllä, paremmin kuin olisin osannut unelmoida.

Yliopistossa opiskelu oli ihanaa! Yksi ihanimmista ajanjaksoista elämässäni.
Manager, Soilfood Oy

Tilaa hakijan uutiskirje

Saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa yliopistoon hakemisesta ja opiskelusta LUTissa.