Julkaistu 26.4.2022
Päivitetty 11.8.2022

LUT on hyvin kansainvälinen yliopisto, kuten työelämä tänä päivänä.
Director, Service - Danfoss Editron Oy

Kansainvälinen työ vie ympäri maailmaa

Hanna Huppunen on valmistunut LUT:sta kaksi kertaa: ensin sähkötekniikan diplomi-insinööriksi ja sitten kauppatieteiden maisteriksi.

Nykyään hän työskentelee johtajana Danfoss Editron Oy:ssä, joka kehittää ja valmistaa sähköisiä voimansiirtojärjestelmiä raskaisiin liikkuviin työkoneisiin ja merenkulun aluksiin.

Kansainvälisen asiakaskunnan vuoksi matkustaminen on osa Hannan arkea. Kun hän ei ole reissun päällä, löytää hänet Lappeenrannan pääkonttorilta.

"Tyypillistä työpäivää tuskin minun viikosta löytyy, kaikki päivät ovat erilaisia. Teen toimistyötä ja vastailen vetämiini projekteihin liittyviin sähköposteihin sekä osallistun erilaisiin vastuualuettani koskeviin palavereihin. Asiakasprojekteissa tärkeää on toimittaa asiakkalle myydyt järjestelmät ja niiden toiminnallisuudet sovitussa aikataulussa. Huollossa seuraamme päivittäin, onko asiakkailta tullut yhteydenottoja ja pyrimme ratkaisemaan mahdolliset ongelmat viipymättä. Koordinoin sitä, että meidän palvelu asiakkaalle olisi myös laitteen toimituksen jälkeen hyvää ja toimiavaa."

Omaa osaamistaan tulee päivittää jatkuvasti

Hanna pitää työtään ja ylipäätään sähkötekniikan alaa erittäin mielenkiintoisena. Ala kehittyy ja kasvaa jatkuvasti, joten myös omaa osaamista pitää päivittää koko ajan pysyäkseen ajan hermolla.

"Sähkötekniikan ala on ehdottomasti tänä päivänä pinnalla oleva ala niin energian näkökulmasta, kun sähköverkkojen ja jopa sähkömoottoriteknologian ja tehoelektroniikan kehittymisen näkökulmasta", hän sanoo ja jatkaa:

"Erilaiset lainsäädännöt tulevat asettamaan paljon rajoituksia esimerkiksi energiantuotannolle ja päästörajoituksille, mikä ajaa tätä sähkötekniikan osaamista keskiöön ja tuo uusia teknologioita niin energiapuolelle kuin monelle muullekin alalle, missä energian säästö sekä puhdas luonto ja ympäristö ovat tavoitteita."

Monipuoliset mahdollisuudet houkuttivat

Alun perin Hannasta piti tulla opettaja, vanhempiensa jalanjälkiä seuraten. Hän kuitenkin päätyi valitsemaan sähkötekniikan, sillä se tuntui avaavan ovia useampaan suuntaan.

"Tykkäsin matematiikasta ja fysiikasta todella paljon ja halusin opettajaksi. Äitini kuitenkin vinkkasi, että LUT:ssa voisi opiskella näitä molempia sähkötekniikan muodossa ja työllistyä monipuolisempiin tehtäviin - tehdä muutakin kuin sitä opetusta. Itseasiassa pääsin kokeilemaan myös opetushommia, sillä työskentelin sähkötekniikan ABB-luokassa tuntiopettajana opintojen aikana sekä asiakaskoulutustehtävissä yksityisellä sektorilla urani aikana."

LUT:sta Hanna kokee saaneensa kaikki tarvittavat perustiedot työelämää varten. Myös opiskeluaikana luodut verkostot ovat kantaneet hedelmää opintojen jälkeenkin.

"LUT:ssa opin tietysti ajanhermolla olevaa tekniikkaa sekä osaamista sähkötekniikan taustalla. Erilaisia sähkötekniikkaan liittyviä työtehtäviä hakiessa työnantajan oletus on ollutkin, että ymmärtää perussähkötekniikkaa ja laitteiden toimintaa. Työelämässä on ollut ehdottomasti hyötyä myös laajoista verkostoista yli tiederajojen. Opin ryhmässä työskentelyä ja ongelmanratkaisua, mikä on jokaisessa tekniikan alan työtehtävässä ja ylipäätään tehtävässä kuin tehtävässä todella tarpeellinen ominaisuus."

Imatralta kotoisin olevalle Hannalle LUT oli luonteva valinta, sillä se oli lähellä kotipaikkaa ja ennestään tuttu. Yliopistolla vallitseva yhteishenki on tehnyt Hannaan lähtemättömän vaikutuksen.

"LUT on mielestäni sopivan kokoin yliopisto: ei liian iso mutta ei myöskään liian pieni, ja samalla myös hyvin kansainvälinen, kuten työelämä tänä päivänä. Myös Lappeenranta kaupunkina on sopivan kokoinen paikka asua ja elää. Olen ihan hurahtanut Skinnarilan henkeen, joka meillä täällä Lappeenrannassa ja LUT:lla huokuu. Se semmonen yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen kantaa opinnoissa sinne valmistumiseen asti mutta myös täällä työelämässä."

"Yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen kantaa opinnoissa sinne valmistumiseen asti, mutta myös täällä työelämässä."
Director, Service, Danfoss Editron Oy

Tilaa hakijan uutiskirje

Saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa yliopistoon hakemisesta ja opiskelusta LUTissa.