Julkaistu 23.3.2022
Päivitetty 25.8.2022
LUT-yliopiston alumni Jenni Latva-Kokko
"Uranäkymät ovat tähän mennessä ylittäneet omat odotukseni."
Jenni Latva-Kokko
Production Manager, Stora Enso

Nimi, ikä ja kotipaikka

Jenni Latva-Kokko, 26 v, Hamina

Mitä opiskelit LUTissa, ja milloin valmistuit?

Kemiantekniikan koulutusohjelma, kandivaiheessa suuntautumisena Kuitu- ja paperitekniikka, sekä dipassa Prosessitekniikka.

Yliopistoa käyty vuodet 2012-2017, valmistuin keväällä 2017.

Miksi valitsit kyseisen alan jatkokoulutuksen, ja miksi juuri LUT?

Pääsin lukioaikana kesätöihin Ruotsiin Stora Enson Hyltebrukin tehtaalle tutustumaan paperiteollisuuteen 2. lukiovuoden jälkeen ja siitä se ajatus sitten alan opiskelusta lähti. Olin myös opiskellut lukiossa pitkän matematiikan ja fysiikkaa, mikä tuki valintaa.

LUTia käytiin esittelemässä omassa lukiossani ja se sai kiinnostumaan juuri LUTista. Lappeenranta kaupunkina kiinnosti myös.

Millaista oli opiskella yliopistossa, millainen oppimisympäristö LUT on mielestäsi?

LUTissa oli mukavaa opiskella. Kampuksella oli hyvä yhteishenki ja opiskeltiin paljon yhdessä. Kipuilu haastavampien tehtävänantojen kanssa on huomattavasti mielekkäämpää kaverin kanssa kuin yksinään. Vapaa-ajan aktiviteetteja riitti myös ihan oman jaksamisen mukaan.

Mikä opiskelussa oli mielestäsi parasta?

Opiskelussa oli ehdottomasti parasta opiskelukaverit.

Mikä opinnoissa oli haastavinta, mikä hyödyllisintä?

Haastavinta oli prosessien mallintamiseen liittyvien ohjelmien käyttö ja niihin liittyvät kurssit. Näistäkin selvittiin yhteistuumin opiskeluporukalla.

Yliopistossa toki opittiin useampia hyödyllisiä asioita, mutta yksi merkittävä oli luetun tiedon hyödyntäminen ja lähdekriittisyys.

Millainen työllistyminen oli opintojen jälkeen, oliko töitä helppo löytää?

Minulla oli hyvä tilanne onnekseni valmistumiseni jälkeen, sillä sain jatkaa töitä Stora Ensolla, jonne tein myös diplomityöni. Aloitin valmistumiseni jälkeisenä syksynä Stora Enson Trainee-ohjelmassa, jolloin sain vakituisen työpaikan Imatran tehtailta. Sillä tiellä ollaan tälläkin hetkellä Etelä-Karjalassa.

Kuinka yliopistossa oppimasi asiat ovat näkyneet työelämässä, vastasiko koulutus mielestäsi työelämän tarpeita?

Kuten aiemmassa vastauksessa mainitsin, yliopistossa opin hyödyntämään sekä etsimään hyödyllistä ja oleellista tietoa tehokkaammin. Siitä näkisin olevan hyötyä myös työelämässä.

Millaisissa työtehtävissä olet työskennellyt ja työskentelet tällä hetkellä? Minkälaisissa yrityksissä?

Työskentelen tällä hetkellä kartonkikonelinjan käyttöpäällikkönä Stora Ensolla Imatralla. Ennen tätä roolia työskentelin tuotannon kehitysinsinöörinä.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?

Työpäiväni ovat melko vaihtelevia, koska tuotannon työssä tilanteet voivat vaihdella hyvinkin nopeasti. Ja rauhallinen päivä kääntyy pikaisestikin vähän vauhdikkaammaksi.

Työhöni kuuluu sopivassa suhteessa:
-       Yhteistyötä ongelmatilanteissa tuotannon ja kunnossapidon tiimien kanssa,
-       Henkilöstöasioiden hoitoa,
-       Uusien toimintamallien jalkauttamista ja
-       Kartonkikoneen elinkaareen sekä tehokkuuteen liittyviä projekteja

Mikä on ollut työtehtävissäsi mielenkiintoisinta?

Kliseinen vastaus, mutta uuden oppiminen.

Ovatko uranäkymät vastanneet odotuksiasi?

Ovat tähän mennessä ylittäneet omat odotukset.

"Opiskelussa oli ehdottomasti parasta opiskelukaverit."
Jenni Latva-Kokko

Tilaa hakijan uutiskirje

Saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa yliopistoon hakemisesta ja opiskelusta LUTissa.