Summer image
Julkaistu 8.12.2021
Päivitetty 24.3.2022

Vuorineuvos Marcus Wallenbergin säätiö lahjoittaa 100 000 euroa LUT-yliopiston kauppatieteiden koulutusalalle. Lahjoituksellaan 1970-luvulla perustettu säätiö pyrkii edistämään yritysjohtamiseen liittyvää koulutusta ja tutkimusta.

"Haluamme kannustaa LUT-yliopistoa jatkamaan tutkimusta ja koulutusta yritysjohdon toimialueella niin Suomessa kuin kansainvälisessäkin yhteistyössä", säätiön asiamies Stefan von Knorring toteaa.

Varainkeruukampanja jatkuu ensi kesään saakka

Suomalaisyliopistoissa on käynnissä vastinrahallinen varainhankintakampanja, jonka perusteella Suomen valtio pääomittaa yliopistoja. Kampanjan aikana jokainen lahjoitettu euro voi tuottaa yliopistoille jopa 2,5 euroa valtion vastinrahaa. Keräysaika jatkuu 30.6.2022 asti.

"Olemme Wallenbergin säätiön lahjoituksesta erittäin kiitollisia. On hienoa, että säätiö haluaa tukea kauppakorkeakouluamme, joka sijoittui vastikään maailman 175 parhaan bisneskoulun joukkoon. Suomessa olemme toiseksi paras", rehtori Juha-Matti Saksa toteaa.

Varainhankintakampanjaan voivat osallistua niin yritykset, yhteisöt kuin yksityishenkilötkin. Lahjoitus osoitetaan useimmiten LUT-yliopiston yleiseen toimintaan. Vähintään 10 000 euron lahjoituksissa lahjoittajalla on kuitenkin mahdollisuus kohdentaa lahjoitus valitsemalleen koulutusalalle eli joko tekniikkaan tai kauppatieteeseen.