Viljan tähkiä auringonpaisteessa.
Julkaistu 21.2.2023
Päivitetty 4.9.2023

LUT-yliopiston kestävyystieteen väitöstutkija Janne Kaseva on tutkinut, miten viljelyjärjestelmät reagoivat muuttuviin sääolosuhteisiin. Kasevan mukaan ilmastonmuutoksen myötä viljelyssä kannattaa suosia useampia, eri sääolosuhteisiin soveltuvia lajikkeita. Näin voidaan pienentää vuosittaista satovaihtelua ja yksittäisen viljelijän riskiä ja samalla parantaa yhteiskunnan ruokaturvaa.

”Markkinoille tulee jatkuvasti uusia lajikkeita, mutta ne ovat monesti ilmastokestävyydeltään varsin samanlaisia. Lajikkeiden kehittäminen keskittyy usein vain satoisuuteen ihanneolosuhteissa sekä tauti- ja tuholaiskestävyyteen, vaikka tulevaisuudessa tarvitaan lajikkeiden monimuotoisuutta erityisesti selviytymiseen muuttuvissa, epävakaammissa sääolosuhteissa”, Kaseva sanoo.

Janne Kaseva, väitöstutkija
Tulevaisuudessa tarvitaan lajikkeiden monimuotoisuutta erityisesti selviytymiseen muuttuvissa, epävakaammissa sääolosuhteissa.
Janne Kaseva
väitöstutkija

Euroopassa viljeltyjen vehnälajikkeiden vertailussa löytyi maiden väliltä selkeitä eroja siinä, kuinka hyvin viljelyjärjestelmissä on varauduttu sääilmiöiden aiheuttamiin häiriöihin. Vastaavasti Suomessa löydettiin alueellisia eroja ohran ja nurmikasvien viljelyn ilmastokestävyydessä. Tutkimuksessa havaittiin, että myös maaperätyyppi vaikuttaa nurmilajikkeiden ilmastokestävyyteen.

Menetelmää voi soveltaa myös muilla aloilla

Hallittu monimuotoisuuden lisääminen voi turvata tuotantoketjuja myös maailmanmarkkinahintojen muutoksilta ja muissa yllättävissä tilanteissa, kuten lakko tai sota.

”Monimuotoisuus voi parantaa ruokaturvaa ja huoltovarmuutta muutoinkin kuin maataloudessa. Kehitimme monimuotoisuuden arviointiin ja vertailuun uuden kvantitatiivisen menetelmän, jota voidaan soveltaa eri aloilla. Havaitsimme, että esimerkiksi kauppaketjun toimitusketjujen monimuotoisuus paransi kauppojen pärjäämistä markkinahäiriötilanteissa”, kertoo Kaseva.

Janne Kaseva

Väitöstutkija
Janne.Kaseva@student.lut.fi

Filosofian maisteri Janne Kasevan väitöskirja Assessing the Climate Resilience of Cropping Systems Through Response Diversity (Viljelyjärjestelmien ilmastokestävyyden arviointi vastemonimuotoisuuden avulla) tarkastetaan 24.2.2023 klo 12 LUT-yliopiston Lahden Kampuksen auditoriossa 1.

Lue seuraavaksi