Viipuri prize winner Henry Chesbrough
Julkaistu 27.4.2022
Päivitetty 19.3.2024

Tällä sivulla

Tuorein LUT-kauppakorkeakoulun ja Viipurin taloudellisen korkeakouluseuran (VITAKO) myöntämä Viipuri-palkinto annetaan amerikkalaiselle organisaatioteoreetikko Henry Chesbrough’lle. Palkinto on suuruudeltaan 10 000 euroa.

Viipuri-palkinto myönnetään noin joka toinen vuosi kansainvälisesti arvostetulle huippututkijalle, jonka työ vaikuttaa merkittävästi myös LUT-kauppakorkeakoulun tutkimukseen ja opetukseen.

”Professori Chesbrough tunnetaan maailmalla laajalti avoimen innovaation isänä. Hän esitteli avoimen innovaation konseptinsa vuosituhannen alkupuolella, ja nyt kaksi vuosikymmentä myöhemmin tämä paradigma on edelleen relevantti”, sanoo LUT-kauppakorkeakoulun dekaani Sami Saarenketo.

Avoin innovaatio (engl. open innovation) tarkoittaa tiivistettynä sitä, että yrityksen pitäisi käyttää sekä ulkoisia että sisäisiä ideoita ja polkuja markkinoinnissaan ja teknologiansa edistämisessä. Chesbrough’n mukaan yrityksillä ei ole varaa luottaa kokonaan omaan tutkimukseensa, vaan niiden kannattaa ostaa tai lisensoida prosesseja ja keksintöjä muilta yrityksiltä.

Lisäksi ne liikeideat, joita ei hyödynnetä yrityksen sisällä, olisi viisasta ohjata yhteistyökumppaneille tai spin-off-yrityksiin.

”Voi sanoa, että avoimen innovaation paradigma on vaikuttanut merkittävästi moderniin strategia-ajatteluun ja liiketoimintaan”, Saarenketo toteaa.

Viipuri-palkinto on jo lähes 20-vuotias

Viipuri-palkinto on Viipurin taloudellisen korkeakouluseuran perustama, ja se myönnettiin ensimmäisen kerran vuonna 2003. Palkinnon perusteena ovat merkittävät saavutukset strategiatutkimuksen alalla.

”Hieno kuriositeetti on se, että ensimmäinen Viipuri-palkinto myönnettiin niin ikään Berkeleyssä toimineelle professorille David Teecelle. Nyt järjestyksessään kymmenes Viipuri-palkinto matkaa jälleen Berkeleyhin professori Chesbrougn mukana”, Sami Saarenketo sanoo.

VITAKO:n puheenjohtaja Tuomo Rönkkö kertoo, että kansainvälisyys ja yrittäjyys ovat VITAKO:n ytimessä. Viipuri-palkinto on ollut seuralle siten erittäin hyvä sijoitus.

”Saamme houkuteltua suhteellisen pienellä Viipuri-palkinnolla maailmanluokan nimiä LUT-yliopistolle. Palkinnon suurin anti on se, että LUTin tutkijat pääsevät luomaan henkilökohtaisia suhteita ja tekemään tutkimusyhteistyötä tieteen huippunimien kanssa”, Rönkkö toteaa.

Viipuri-palkinto myönnettiin edellisen kerran vuonna 2019 professori Erik Brynjolfssonille, joka on tunnettu esimerkiksi tutkimuksestaan tekoälyn vaikutuksesta työelämään.

Viipurin taloudellisen korkeakouluseura VITAKO on yksi LUT-kauppakorkeakoulun merkittävimmistä tukijoista. VITAKO ei kuitenkaan vaikuta opetuksen sisältöön tai ehdota itse tukikohteita yliopistolle.

”LUTia tukevat säätiöt päättävät tukikohteistaan itsenäisesti yliopiston tekemien ehdotusten perusteella”, Rönkkö kertoo.

Avoimen innovaation paradigma on vaikuttanut merkittävästi moderniin strategia-ajatteluun ja liiketoimintaan.
Sami Saarenketo
dekaani, LUT-kauppakorkeakoulu

Henry Chesbrough

(Haas School of Business University of California, Berkeley, USA)

• Amerikkalainen professori ja ajatusjohtaja
  • Syntynyt vuonna 1956
  • Tehnyt pitkän uran Kalifornian yliopiston kauppakorkeakoulussa
  • Opettanut myös Harvard Business Schoolissa ja ulkomaisissa yliopistoissa
  • Väitellyt tohtoriksi Kalifornian yliopistossa, mutta hänellä on myös MBA-tutkinto Stanfordin yliopistosta sekä BA-tutkinto Yalen yliopistosta
  • Erityisalaa: yritysten liiketoimintamallit, teollisuuden kehitys, innovaatiostrategiat ja erityisesti avoimet innovaatiot
  • Esitteli avoimen innovaation käsitteen vuonna 2003 kirjassaan Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology.

LUT-kauppakorkeakoulun dekaani Sami Saarenketo,
050 308 6181, sami.saarenketo@lut.fi