Autoja yöllä kuvattuna pitkällä valotusajalla.
Julkaistu 04.10.2021 klo 11:48
Päivitetty 10.05.2022 klo 13:42

LUT-yliopisto perustaa Lahteen sähköisen liikenteen professuurin. Tavoitteena on tuoda tuorein tutkimustieto yrityksien käyttöön.
"Sähkötekniikan ja sähköisen liikenteen merkittävä murros on vasta alkamassa. Yliopiston tehtävänä on varmistaa, että Suomessa on tarpeeksi tutkimuksen ja koulutuksen kautta syntyvää sähköisen liikenteen osaamista", LUT-yliopiston dekaani Olli Pyrhönen sanoo.

Professuurin myötä LUT aloittaa syksyllä 2022 Lahdessa myös uuden sähkötekniikan maisteriohjelman. Electric Transportation Systems -ohjelmasopii sekä kotimaisille että ulkomaisille opiskelijoille, ja se on mahdollista suorittaa työn ohessa. Pyrhösen mukaan DI-tutkintoon johtavan maisteriohjelman rinnalle on resurssien vahvistuessa mahdollista rakentaa myös konetekniikan DI-ohjelma.

"Englanninkielisten opintojen avulla pyrimme houkuttelemaan opiskelijoita Lahden seudulle sekä tietenkin pidemmällä aikavälillä tuomaan osaavaa työvoimaa alueelle", Pyrhönen jatkaa.

Professuuri rahoitetaan Lahden kaupungin ja Päijät-Hämeen alueen yritysten ja säätiöiden tuella. Olli Pyrhönen muistuttaa, että satsaus ei olisi mahdollinen ilman ulkopuolista tukea. Professuurin ja tutkimusryhmän perustaminen viideksi vuodeksi vaatii noin miljoonan euron rahoituksen. Dekaani kiittelee rahoittajia ja Lahden kaupunkia, jolla on ollut kova tahto tukea alan kehitystä.

Myös Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen on iloinen uudesta avauksesta. Kaupungille on erityisen tärkeää, että yliopisto ja alueen yritykset kohtaavat.

"Lahti on Euroopan ympäristöpääkaupunki, ja katsomme rohkeasti tulevaisuuteen. Lahdessa toimii merkittävä sähköisen liikenteen klusteri, jossa on jo mukana yli 30 yritystä. Elinvoimaa syntyy siitä, kun yritykset pääsevät alan tutkimuksen, kehityksen ja osaajien imuun", Pekka Timonen sanoo.

Professuuria rahoittavat Kempower, Kestävä Lahti -säätiö, Lahden kaupunki, Lahden Teollisuusseuran Säätiö, Lahti Energia, LSK Group ja PHP Säätiö.

    Mistä on kyse?

    • Nykyinen fossiiliseen energiaan perustuva globaali liikennejärjestelmä tuottaa yli 15 % kasvihuonekaasupäästöistä.
    • EU tähtää liikennejärjestelmän sähköistämiseen seuraavien vuosikymmenien aikana.
    • Liikenteen sähköistäminen vaatii merkittäviä uudistuksia esimerkiksi ajoneuvotekniikkaan, latausjärjestelmiin ja sähköenergian jakeluun sekä niihin liittyvään informaatiotekniikkaan.
    • Liikenteen teknologiamurros edellyttää uutta osaamista ja luo kysyntää uudelle teknologialle. 

    Lisätietoja:

    Lue myös:

    Tilaa uutiskirje

    Tilaamalla uutiskirjeemme pysyt ajan tasalla tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.