used mask
Julkaistu 25.11.2021
Päivitetty 31.3.2022

Terveydenhuollossa päivittäin käytettävät suojavälineet, kuten kertakäyttöiset kirurgiset suu-nenäsuojaimet, leikkausliinat tai työvaatteet, on valmistettu pääasiassa synteettisistä fossiiliperäisistä raaka-aineista Aasiassa. Koronapandemia on osoittanut, että suojavarusteet kuuluvat huoltovarmuuden kannalta kriittisiin tuotteisiin tulevaisuudessakin ja niiden saatavuus on turvattava.

LUT-yliopiston johtama projekti Biopohjaisten ja antimikrobisten materiaalien kehittäminen ja käyttö suojavarusteissa (BIOPROT) sai Business Finlandin kaksivuotisen rahoituksen. Projektilla on neljä kunnianhimoista tavoitetta:

1. Kestävä kehitys – vähentää kertakäyttöisistä suojaimista syntyvän jätteen määrää 4 000 tonnilla vuosittain, mikä tarkoittaa jopa miljardia maskia vuodessa
  2. Parempi suojaus – kehittää uutta teknologiaa virusten tuhoamiseksi suojamateriaaleissa
  3. Hyvinvointi ja turvallisuus – tehdä suojaimista entistä turvallisempia ja mukavampia
  4. Omavaraisuus – varmistaa Suomen huoltovarmuus kriittisten tuotteiden osalta

Ekologisempia ja tehokkaampia suojavarusteita

BIOPROT-projektissa kehitetään uusia, kestävän kehityksen mukaisia ja turvallisia materiaaliratkaisuja, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi infektioiden torjunnassa. Tutkimuksessa keskitytään etenkin hengityksensuojaimiin ja kirurgisiin suunenäsuojaimiin sekä teollisuuden käyttöön tarkoitettuihin uudelleenkäytettäviin suojaimiin.

"Suomella on potentiaalia olla suojavarusteiden suhteen omavarainen ja tuottaa niitä biopohjaisista materiaaleista", tutkimusta johtava akatemiatutkija Katri Laatikainen LUT-yliopistosta ja LAB-ammattikorkeakoulusta taustoittaa.

Laatikaisen mukaan projektissa yhdistyy kolme innovatiivista teknologiaa: biopohjaiset materiaalit, luonnonpohjaiset antiviraaliset ratkaisut sekä digitaalisuus. Kilpailuetua muihin markkinoilla oleviin tuotteisiin verrattuna tavoitellaan materiaaleihin lisättävillä, luonnonmukaisilla ja viruksia tappavilla komponenteilla.

Biopohjaiset maskit olisivat mukavampia käyttää – ei enää päänsärkyä

Terveydenhuollossa ammattilaisten hyvinvointi on ollut koetuksella, kun maskeja on jouduttu käyttämään pitkiä aikoja. LAB-ammattikorkeakoulun johtava asiantuntija Susanna Tella kertoo, että tuotteita kehitetään tiiviissä yhteistyössä terveydenhuollon ammattilaisten kanssa.

"Tutkimusten mukaan pitkäaikainen maskin käyttö voi aiheuttaa hiilidioksidin kertymistä elimistöön sekä muun muassa päänsärkyä tai kohonnutta hengitystiheyttä. Tähän kiinnitetään nyt erityistä huomiota."

BIOPROT-projektin vahvuudet ovat uusissa teknologioissa ja niistä rakennetussa ekosysteemissä.

"Nyt halutaan luoda uusia tuotteita ympäristön ja markkinatarpeiden mukaan sekä pienentää ympäristön kuormitusta käyttäjien hyvinvointia ja turvallisuutta unohtamatta."'

Tavoitteena kehittää uusia tuotteita mahdollisimman nopeasti

BIOPROT-projektin tarkoituksena on luoda Suomeen kansainvälisesti kilpailukykyistä liiketoimintaa. Business Finland rahoittaa 5,2 miljoonan euron arvoisesta projektista 60 prosenttia. Nyt alkavan projektin taustalla on kolme Business Finlandin rahoittamaa Korona Co-Creation -projektia, jotka yhdistävät parhaat innovaatiot ja parhaan osaamisen yhdeksi kokonaisuudeksi. Mukana on 15 organisaatiota.

Business Finlandin johtavan asiantuntija Raimo Pakkanen painottaa, että BIOPROT tukee erinomaisesti talouden kasvua ja kestävää kehitystä Suomessa.

"BIOPROT toteutetaan tiiviissä yhteistyössä tutkimusorganisaatioiden ja yritysten kanssa. Odotamme, että projekti tuottaa tutkimustuloksia, joiden avulla yritykset pystyvät kehittämään innovatiivisia ja kestävän kehityksen mukaisia, biopohjaisiin raaka-aineisiin perustuvia tuotteita kansainvälisille markkinoille", Pakkanen sanoo.

BIOPROT-projektin osallistujat:

Rahoitusta saaneet tutkimusorganisaatiot:
LUT-yliopisto, LAB-ammattikorkeakoulu, VTT, Jyväskylän yliopisto, Luonnonvarakeskus (Luke) ja Helsingin yliopisto

Rahoitusta saaneet yritykset:
Lifa-Air, Teknikum, Teknos ja Premix

Työpanoksellaan mukana olevat tahot:
Suominen Corporation, Berner, HUS, Mehiläinen, Optitune ja Centre for Separation Technology (CST)

Raimo Pakkanen

Chief Adviser, Business Finland