Rehtori Juha-Matti Saksa metsässä.
Julkaistu 30.3.2022
Päivitetty 12.5.2022

LUTin hallitus päätti tammikuun 2022 kokouksessaan valtuuttaa hallituksen työvaliokunnan valmistelemaan rehtorin valintaa.

Kevään aikana työvaliokunta piti kaksi valmistelevaa kokousta. Muita toimia olivat työvaliokunnan keskustelu yliopistokollegion kanssa LUTin nykyisen rehtorin Juha-Matti Saksan suoriutumisesta työstään ja Saksasta tehty 360-arviointi, jossa häntä arvioivat esimiehen ja suorien alaisten lisäksi myös yliopistokollegio. Lisäksi hallituksen puheenjohtaja kävi Saksan kanssa keskustelun kyseisestä arvioinnista.

Hallituksen yksimielisellä päätöksellä LUT-yliopiston rehtorina vuodesta 2016 toiminut kauppatieteen tohtori Juha-Matti-Saksa jatkaa tehtävässään kauden 1.1.2023–31.12.2026.

"Juha-Matti Saksa on menestynyt tehtävässään erinomaisesti ja hänen johdossaan LUT on noussut Suomen kolmen parhaan yliopiston joukkoon. LUTista on kasvanut todellinen elinkeinoelämän yliopisto, jonka tutkimuksen ja koulutuksen vaikuttavuus tulee yritysten menestyksen kautta", LUTin hallituksen puheenjohtaja Teresa Kemppi-Vasama sanoo.

"Hallitus on myös vaikuttunut Saksan nauttimasta erittäin laajasta tuesta henkilöstön ja opiskelijoiden keskuudessa. Saksan rento ja mutkaton tyyli johtaa yhteisöä on osoittautunut menestyksekkääksi."

Rehtoriksi valittavalta vaaditaan tohtorin tutkinto ja tehtävien hoitamiseksi tarvittava ammattitaito sekä käytännössä osoitettu hyvä johtamistaito. Saksa on työskennellyt ennen rehtorin toimeaan LUTissa myös provostina, hallintojohtajana ja ma. professorina.

"Olen otettu saadessani jatkaa työtä LUT-yhteisössä – ja sen eteen. Haluan omalta osaltani edesauttaa LUTin etenemistä kohti maailman arvostetuimpien yliopistojen kärkeä", Juha-Matti Saksa summaa. "Teemme yhdessä asioita paremman huomisen puolesta. Olemme jo sijoittuneet kahdessa maailman arvostetuimmassa rankingissa 414 parhaan joukkoon. Ilmastovaikutuksiltamme olemme kymmenen maailman parhaan yliopiston joukossa."

Valintansa jälkeen rehtori alkaa valmistella toimikauteensa sidonnaisten henkilöiden valintoja.

Hallitus myös käsitteli LUTin vuoden 2021 tilinpäätöstä. Sitä koskeva tiedote julkaistaan torstaina 31.3.2022.