LUT University IoT Laboratory
Julkaistu 21.1.2021
Päivitetty 6.9.2022

LUT-lähtöinen SpinDrive Oy toimittaa teollisuudessa käytössä oleviin sähkömoottoreihin magneettilaakereita. Laakereiden ansiosta moottoreissa saavutetaan korkeammat pyörimisnopeudet ja teollisten prosessien energiatehokkuus paranee.

"Käytännössä parannamme esimerkiksi turbokompressoreiden ja -puhaltimien, hajautetun energiantuotannon sovellusten ja hukkalämmön talteenottojärjestelmien energiatehokkuutta. Suuremmilla pyörimisnopeuksilla sama toiminnallisuus saavutetaan pienemmällä sähkön kulutuksella", yrityksen toimitusjohtaja Janne Heikkinen selventää.

Magneettilaakerit leijuttavat pyörivää akselia, minkä ansiosta toimintaympäristö voi olla täysin öljytön. Sekin edistää tehokkuutta ja pienentää hiilijalanjälkeä. Öljyttömässä toimintaympäristössä ei tarvita öljysuodattimia, eikä öljyvuotoihin tai öljyn lopputuotteeseen kontaminoitumiseen varautumista.

"SpinDriven innovaatio sopii esimerkiksi ruoka-, juoma- ja lääketeollisuuteen. Se sopii lähes kaikkeen tuotantoon, missä kompressoidaan tai siirretään kaasuja osana teollista prosessia. Toimimme globaalisti ja vain pieni osa tuotetoimituksista jää kotimaahan", Heikkinen kertoo.

Taustalla teknillisen yliopiston suurnopeusosaaminen

SpinDrive on perustettu vuonna 2015. Sen taustalla on neljä LUT-yliopistosta valmistunutta tekniikan osaajaa. Omassa väitöstyössään vuonna 2014 Heikkinen käsitteli pyörivien koneiden värähtelyjä. Väitöstutkimuksen ohessa Heikkinen toimi Tekesin (nykyisin Business Finland) rahoittaman TUTL-projektin projektipäällikkönä, mikä oli alkusysäys SpinDrivelle.

"Ilman LUTia ei olisi SpinDrivea. Teemme yliopiston kanssa tutkimus- ja tuotekehitysyhteistyötä, olemme antaneet opintojaksoille case-tehtäviä sekä teetämme opinnäytetöitä. LUTissa on kasvamassa meidän tulevat talentit ja LUTin koulutus on meille ensiarvoisen tärkeää", Heikkinen kertoo yhteistyöstä.

Toisin kuin voisi ajatella, SpinDriven osaaminen on pääasiassa softapuolen kehitystä ja pilvipalveluja, eikä konepajatoimintaa laakereiden parissa. Yrityksen toimistot ovat Helsingissä ja Lappeenrannassa.

"Lisäksi Lappeenrannassa IVH-kampuksella on laboratoriotilat tehoelektroniikan käsittelyyn. Suurin painotus on ohjelmistoissa. Ei siis kovin likaista hommaa", Heikkinen hymyilee.

SpinDriven innovaatiota ohjataan tuotantolaitteissa etäyhteyksien päästä. Suurin osa valmistavan teollisuuden yrityksistä ottaa magneettilaakerit käyttöön uusiin sovelluksiin tai uusiin tuotelinjoihin. Teknologiaa on kuitenkin mahdollista päivittää myös olemassa oleviin iäkkäämpiin laitteisiin.

"Toteutuksistamme pieni osa on retro-fittiä. Kun vanhemman tuotelinjan ylläpitoon ja huoltoon käytettävät resurssit alkavat olla suuria, voi olla järkevää tehdä päätös uuteen, parempaan teknologiaan investoimisesta", Heikkinen muotoilee.

Tammikuussa 2021 SpinDrive työllistää 7 henkilöä. Kasvutavoitteet on asetettu korkealle, ja teknologinen tuotekehitys jatkuu tehoelektroniikkalaitteen eli säätöjärjestelmän saamiseksi sarjatuotantoon sopivaksi. Lisäksi yritys on juuri julkaissut verkkosivuillaan työkalun, jolla pääsee kurkistamaan, miltä omiin tarpeisiin sopiva magneettilaakeri näyttäisi.

"SpinDriven missio on muuttaa markkinaa niin, että levitointiteknologia tuodaan saataville kaikenkokoisille toimijoille teollisuudenalasta riippumatta. Heillekin, joilla ei ole aiemmin ollut pääsyä tehokkaan, kestävyyttä edistävän teknologian pariin", Janne Heikkinen kiteyttää.

Video: Kaikkia kiinnostavat koneet

Janne Heikkinen