Summer flower detail
Julkaistu 13.6.2023
Päivitetty 28.8.2023

Tietojenkäsittelytieteen Seura ry on julkistanut vuoden tietojärjestelmätieteilijän palkinnon Tietojenkäsittelytieteen päivillä Oulussa 13.6.2023. Vuoden 2022 tietojärjestelmätieteilijäksi valittiin digitaalisen transformaation professori Najmul Islam LUT-yliopiston ohjelmistotuotannon laitokselta. Tänä vuonna valinnassa korostettiin akateemisten ansioiden lisäksi osallistumista akateemisen yhteisön kehittämiseen.

Najmul Islam on julkaissut ahkerasti arvostetuimmissa tieteellisissä julkaisuissa ja konferensseissa. Hänen artikkeleihinsa on kertynyt yli 2 000 viittausta vuosittain. Hänen tutkimusalansa on vastuullinen, luotettava ja laillisuusvaatimukset täyttävä digitaalisten järjestelmien suunnittelu ja kehittäminen käyttämällä lohkoketjua ja tekoälyä. Toisena tutkimuskohteena hänellä on digitaalisten järjestelmien vaikutus yksilöihin ja organisaatioihin. Hänet ylennettiin vastikään apulaisprofessorista vakinaiseksi professoriksi LUTissa.

"Koen, että on suuri kunnia tulla valituksi Suomen vuoden tietojärjestelmätutkijaksi. Palkinto kuvastaa saavutuksia huippujulkaisuissa sekä tietojärjestelmien alan tutkimusryhmän kehittämisessä LUTissa ja alleviivaa tekemämme tutkimuksen merkityksellisyyttä", Najmul Islam sanoo.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

LUTin ohjelmistotuotannon tutkimus keskittyy teknologiaan ja organisaation toimintaan tosielämässä: esimerkiksi kehittämisprosessien ja liiketoiminnan suhteeseen, ratkaisuihin ja käyttäjäkokemuksiin. Koulutusohjelma on kasvanut nopeasti. Viisi vuotta sitten aloituspaikkoja oli vain 30 opiskelijalle vuodessa – nyt luku on 300. Ohjelmistotuotannon koulutusohjelmassa on kuusi eri suuntautumisvaihtoehtoa Lappeenrannan ja Lahden kampuksilla. Lahdessa suurin ryhmä LUTin opiskelijoista opiskelee ohjelmistotuotannon koulutusohjelmassa.

Vuoden tietojärjestelmätieteilijä Najmul Islam kertoo oman tarinansa:

"Tulin Suomeen kuusitoista vuotta sitten opiskelemaan diplomi-insinöörin tutkintoa, ja äskettäin minut nimitettiin professoriksi. Rohkaiseva tarina, eikö olekin? Olen vakuuttunut, että LUTin ohjelmistotuotannon tutkimus ja koulutustarjonta myös osuvat todella kohdalleen tänä päivänä."

Lue myös: