Lahden kaupunki, ilmakuva
Julkaistu 9.11.2023
Päivitetty 24.11.2023

LUT-yliopisto ja Kempower aloittivat viime kesäkuussa monipuolisen yhteistyön, jonka seurauksena Lahden kampukselle on avattu sähköisen liikenteen tutkimuskeskus. Keskuksen toiminta käynnistyy virallisesti, kun Ville Naumanen aloittaa maanantaina 13.11. EMRC:n tutkimusjohtajana.

”On mahtavaa päästä vahvistamaan Kempowerin ja LUTin yhteistyötä sekä hyvään vauhtiin päässyttä sähköisen liikenteen osaamiskeskittymää. EMRC rakentuu aivan sen ytimeen ja tarjoaa minulle innostavan näköalapaikan tieteeseen, koulutukseen, teollisuuden tarpeisiin ja markkinaan alan huipulla. Odotan pääseväni painamaan kädenjälkeni parempaan ja puhtaampaan tulevaisuuteen Suomen parhaiden asiantuntijoiden ja ammattilaisten kanssa. Tulemme luomaan uutta”, Naumanen kertoo.

Tutkimusjohtajan valinnassa painotettiin teollisuuden ja tiedeyhteisön johtamiskokemusta sekä visiointikykyä. Erityisen tärkeänä pidettiin kykyä tunnistaa poikkitieteellisiä mahdollisuuksia teollisen kysynnän ja akateemisen tarjonnan välillä, koska tutkimuskeskuksen tavoitteena on vahvistaa monialaisesti sähköiseen liikenteeseen liittyvää tutkimusta ja kehittää koulutusta vastaamaan toimialan tulevaisuuden tarpeita.

“EMRC:n johtajaksi haluttiin innokas visionääri, joka ymmärtää tutkimuskeskuksen potentiaalin ja syttyy siitä välittömästi. Uuden toimintamallin rakentamiseen on aluksi tarjolla vain suuntaviivoja, joten tehtävässä tarvitaan kykyä luoda ideoista konkretiaa”, kertoo Petri Ajo, LUT-yliopiston kasvujohtaja.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Kempower johdattaa Lahden seutua sähköisen liikenteen kansainväliseen kärkeen

Kempower on yksi johtavista sähköajoneuvojen pikalatausratkaisuja valmistavista yrityksistä. Uusi EMRC-tutkimuskeskus tukee yhtiön jatkuvaa tuotekehitystä ja tutkimusta sekä kasvustrategiaa, jotta Kempower voi vastata luotettavien latausratkaisujen kasvavaan kysyntään.

"Tutkimus ja tuotekehitys ovat olleet Kempowerin ytimessä yhtiön perustamisesta asti, ja uusi tutkimuskeskus on merkittävä lisäys yhtiön RDI-toimintaan. Tutkimuskeskus tarjoaa meille tarvittavat resurssit pysyäksemme tuotekehityksen kärjessä. Kempowerin ainutlaatuisen kenttädatan ja LUT-yliopiston resurssien avulla voimme ennustaa tulevaisuuden sähköautoilijoiden tarpeita ja jatkaa luotettavien ja käyttäjäystävällisten sähköajoneuvojen latausratkaisujen tarjoamista ja kehittämistä edelleen”, sanoo Kempowerin teknologiajohtaja Mikko Veikkolainen.

Uusi tutkimuskeskus on keskeinen osa Lahden seudun sähköisen liikenteen klusteria (Lahti GEM), joka on yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä kaupunkien yhteistyöalusta. EMRC on tärkeässä roolissa, kun Lahdessa kehitetään sähköiseen liikenteeseen liittyvää tutkimusta.

”Lahden seudun sähköisen liikenteen klusteri Lahti GEM on muutamassa vuodessa kasvanut yli 40 toimijan aktiiviseksi yhteistyöalustaksi. Haluamme panostaa klusteriyritysten liiketoiminnan kasvuun ja kansainvälistymiseen erityisesti kehityshankkeiden ja pilotointien avulla. Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä alueen korkeakoulujen ja oppilaitosten kanssa, ja meille on erittäin tärkeää edistää sähköisen liikenteen tutkimuksen, koulutuksen ja TKI-infrastruktuurin uusia avauksia”, kertoo klusteria vetävä liiketoimintakehittäjä Pekka Komu Lahden Seudun Kehitys LADECista.

”Lahteen avattava sähköisen liikenteen tutkimuskeskus EMRC on hyvä esimerkki yhteistyöstä, jossa klusterin toimijat, Kempower ja LUT-yliopisto, ovat löytäneet toisensa ja lähteneet rohkeasti rakentamaan uutta. Tällaiset uudet avaukset tukevat Lahden kehittymistä sähköisen liikenteen mallikaupunkina”, Komu jatkaa.

EMRC läpileikkaa lähes koko LUT-yliopiston tarjonnan tekniikasta ja taloudesta yhteiskunta- ja viestintätieteisiin. Myös LAB-ammattikorkeakoulu on yhteistyössä vahvasti mukana.

“Tutkimuskeskus edustaa uudenlaista, entistä monipuolisempaa yhteistyötä yliopiston ja elinkeinoelämän välillä. Ketterän ja nopeasti kasvavan Kempowerin lisäksi LUT ja LAB ovat mielellään mukana rakentamassa alueen muidenkin yritysten menestystä tulevaisuudessa”, Ajo jatkaa.

New trends of elecrification -tapahtuma

Sähköistymisen trendejä juuri nyt

New trends of electrification -tapahtumassa puhutaan 28.11. muun muassa seuraavista aiheista:

• Raskaan liikenteen ja logistiikan sähköistyminen
  • Latausinfrastruktuuri: latauskentät ja -hubit
  • Internet of Things (IoT) eli esineiden internet ja 5G
  • Älykäs energianhallinta ja datan hyödyntäminen
  • GEM-klusterin mahdollisuudet kansallisesti ja kansainvälisesti

Petra Toivanen, viestintäpäällikkö, Kempower, 029 0021900, petra.toivanen@kempower.com

Pekka Komu, liiketoimintakehittäjä, LADEC, 040 741 3299, pekka.komu@ladec.fi

Tapahtuma järjestetään osana GLOBAL GEM -projektia, jonka rahoittavat Päijät-Hämeen liitto ja Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen (AKKE) määräraha.

Lue myös: