Centre for Separation Technology
Julkaistu 31.3.2022
Päivitetty 29.4.2022

LUTin tutkimuksen ja koulutuksen tuloksissa saavutettiin koronavuodesta huolimatta edellisvuotta parempi taso.

Korkeatasoisia, kansainvälisiä julkaisufoorumin (tasot 2 ja 3) tieteellisiä julkaisuja syntyi 451 kappaletta (v. 2020: 420). Vuoden aikana tohtoriksi väitteli 63 asiantuntijaa (v. 2020: 50) ja 803 opiskelijaa suoritti ylemmän korkeakoulututkinnon (v. 2020: 790). Tavoiteajassa valmistui 51,1 prosenttia opiskelijoista (v. 2019: 43,1 %).

"Akateemisen tuloksen lisäksi vuosi oli LUTille myös taloudellisesti vahva. Lähdimme vuoteen lievällä miinukselta, mutta päädyimme upeasti plussalle. Paransimme tulostamme merkittävästi ja onnistuimme erityisesti kasvattamaan täydentävää rahoitusta", LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa kertoo.

Erinomaisia tuloksia arvostetuissa THE-rankingeissa

Vuosi 2021 oli LUTin strategian toinen toteutusvuosi. Strategian teemat ovat luonteeltaan globaaleja ja ilmiöpohjaisia, ja niillä on merkittävä kansallinen ja paikallinen ulottuvuus. Ne ovat myös YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden (SDG) mukaisia.

"Vuoteen mahtui muitakin onnistumisia, joista olemme iloinneet. Keväällä Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) auditoi LUTin laadunhallintajärjestelmän ja LUT läpäisi upeasti kolmannen kierroksen auditoinnin. Kaksi kolmesta arviointialueesta oli erinomaisella tasolla. Laatuleima on voimassa kuusi vuotta", Saksa summaa.

"Syksyllä haimme yhteiskuntatieteiden koulutusvastuuta, LUTista valmistui historian tuhannes tohtori ja rankingeissa olemme petranneet upeasti kiristyvästä kilpailusta huolimatta."

LUT-yliopisto sijoittui syyskuun alussa julkaistussa THE-rankingissa maailman 300 parhaan yliopiston joukkoon. Maailmanlaajuisesti se tarkoittaa, että LUT nousi yhden prosentin kärkeen maailman yli 25 000 yliopiston joukossa. Kansallisesti olemme jaetulla kolmannella sijalla Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston jälkeen.

LUT-yliopiston kauppakorkeakoulu sijoittui kauppa- ja taloustieteiden alakohtaisessa THE-rankingissa maailman 175 parhaan yliopiston joukkoon. Kaikkiaan maailmassa on noin 16 500 yliopistotasoista bisneskoulua. Myös fysikaaliset tieteet paransivat sijoitustaan maailman 175 parhaan yliopiston joukkoon, tekniikka puolestaan 400 ja tietotekniikka 600 parhaan joukkoon.

YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisissa toimissa (THE Impact Ranking) LUT sijoittui maailman 300 parhaan yliopiston joukkoon 1 115 yliopistosta. Ilmastotoimissa (SDG 13) LUT on maailman kymmenenneksi paras yliopisto.

Yliopisto onnistui täydentävän rahoituksen hankkimisessa ja saavutti 101,0 miljoonan euron

liikevaihdon. Se on 7,6 miljoonaa euroa edellistä vuotta enemmän. Täydentävää rahoitusta LUT keräsi yhteensä 46,5 miljoonaa euroa. Se vastaa 46 prosenttia liikevaihdosta. Opetus- ja kulttuuriministeriön perusrahoituksen osuus oli 54,5 miljoonaa euroa.

LUT-yliopiston operatiivinen tulos tuottojen ja kulujen jälkeen oli 4,5 miljoonaa euroa voitollinen. Viimeisen kymmenen vuoden aikana kerättyjen pääomien tuomat sijoitustoiminnan tuotot ja sijoitussalkun markkinahintaan arvostaminen lisäsivät entisestään LUT-yliopiston positiivista tulosta. Tilikauden tulos oli 15,2 miljoonaa euroa ylijäämäinen.