Julkaistu 15.12.2021
Päivitetty 17.5.2022

Etelä-Karjalan Osuuspankki lahjoittaa LUT-yliopistolle 200 000 euroa. Lahjoituksellaan osuuspankki haluaa toimia luonnon ja ympäristön sekä nuorten työllistymisen ja koulutuksen hyväksi. Paikalliset vastuullisuusteot ovat pankin omistaja-asiakkaiden vahva toive.

"LUT-yliopisto on edelläkävijä sekä tärkeä toimija meille ja koko maakunnalle. Se on menestynyt kansainvälisissä yliopistovertailuissa ja tehnyt tasokasta tutkimusta puhtaan energian, ilman, veden ja kestävän liiketoiminnan edistämiseksi", OP Etelä-Karjalan toimitusjohtaja Petri Krohns kertoo.

Edellisen kerran Etelä-Karjalan Osuuspankki lahjoitti LUT-yliopistolle vuonna 2016. Silloin kyseessä oli 150 000 euron lahjoitus yhdessä Kaakkois-Suomen OP-liiton kanssa. OP Etelä-Karjala on tukenut myös Jamie Hynemanin mukaan nimettyä JHC-protopajaa, joka kannustaa LUTin opiskelijoita innovatiivisuuteen.

Varainkeruukampanja jatkuu ensi kesään saakka

Suomalaisyliopistoissa on käynnissä vastinrahallinen varainhankintakampanja, jonka perusteella Suomen valtio pääomittaa yliopistoja. Kampanjan aikana jokainen lahjoitettu euro voi tuottaa yliopistoille jopa 2,5 euroa valtion vastinrahaa. Keräysaika jatkuu 30.6.2022 asti.

"Olemme OP Etelä-Karjalan lahjoituksesta erittäin kiitollisia. On hienoa, että osuuspankki haluaa tukea koulutusta ja tutkimusta, joilla etsitään kestäviä ratkaisuja tulevaisuuden ongelmiin", rehtori Juha-Matti Saksa toteaa.

Varainhankintakampanjaan voivat osallistua niin yritykset, yhteisöt kuin yksityishenkilötkin. Lahjoitus osoitetaan useimmiten LUT-yliopiston yleiseen toimintaan. Vähintään 10 000 euron lahjoituksissa lahjoittajalla on kuitenkin mahdollisuus kohdentaa lahjoitus valitsemalleen koulutusalalle eli joko tekniikkaan tai kauppatieteeseen.