Autumn image
Julkaistu 9.2.2021
Päivitetty 31.3.2022

Tällä sivulla

EFMD eli European Foundation for Management Development on kansainvälisen koulutuksen laadunarviointijärjestelmä kauppakorkeakouluille.

"Akkreditointi on ohjelman tiimille työläs projekti, mutta myös motivoivaa ja kehittävää", kertoo professori Olli Kuivalainen, joka johtaa LUT-kauppakorkeakoulun kansainvälisen markkinoinnin maisteriohjelmaa, Master's Programme in International Marketing Management (MIMM).

Akkreditointi ohjaa esimerkiksi kunkin luennoitsijan oman opetuksen suunnittelua, itse opettamista sekä opiskelijoiden töiden tarkastamista. MIMM-ohjelmassa on määritelty ohjelman tavoitteet ja sisältö tarkkaan, ja sitä päivitetään aktiivisesti vastaamaan yrityselämän tarpeita.

"Nyt päättyneellä kehityskierroksella päivitimme ohjelman sisältöä siten, että mukaan tuli enemmän digitaalista markkinointia ja analytiikkaa – yritysten ja valmistuneiden opiskelijoiden palautteen pohjalta. Luonnollisesti seuraamme aktiivisesti myös markkinoinnin ja kansainvälisen liiketoiminnan kehitystä maailmalla", Kuivalainen sanoo.

Kansainvälinen markkinointi on ollut opintovaihtoehtona LUT:in kauppatieteellisessä koulutuksessa alusta saakka eli jo 30 vuotta.

"Näin ollen ohjelman opettajilla on pitkä kokemus sekä vahva tutkimusorientoitunut näkemys opetukseen. On ollut myös hienoa huomata, että meille hakevat opiskelijat huomioivat akkreditoinnin".

Akkreditointi määrätietoisesta laatutyöstä

LUT-kauppakorkeakoulun koulutusohjelman vastaava Hanna Salojärvi kertoo, että viideksi vuodeksi myönnetty akkreditointi on merkittävä tunnustus koulutuksen kehittämiseen liittyvästä määrätietoisesta laatutyöstä.

"Tässä arvioinnissa korostuvat erityisesti koulutuksen kansainvälisyys, vastuullisuus sekä yritysyhteistyö. Akkreditoinnissa läpivalaistaan niin yksikkötason johtamiskäytännöt kuin myös koulutuksen johtamisen prosessit ohjelmatasolla", hän sanoo.

Salojärven mukaan akkreditointi on auttanut tekemään LUT-kauppakorkeakoulua entistä tunnetummaksi kansainvälisissä bisneskoulujen verkostoissa.

"Maailma ympärillämme muuttuu jatkuvasti ja myös koulutuksen kehittämistyössä täytyy varmistaa, että meiltä valmistuvat opiskelijat ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla nyt ja tulevaisuudessa", hän toteaa.

Salojärven mielestä tuntuu erityisen hienolta saada arvostetulta kansainväliseltä asiantuntijaraadilta tunnustusta muun muassa ohjelman yritysten tarpeisiin pohjautuvasta sisällöllisestä uudistyöstä ja koulutuksen tutkimuslähtöisyydestä.

Olli Kuivalainen
On ollut hienoa huomata, että meille hakevat opiskelijat huomioivat akkreditoinnin.
Olli Kuivalainen
Professori, MIMM-ohjelman johtaja

Tähtäimessä on jo AACSB-akkreditointi

Olli Kuivalainen kertoo, että kauppatieteiden alalla tunnetuimmat akkreditoinnit ovat alun perin pohjoisamerikkalainen AACSB (The Association to Advance Collegiate Schools of Business) ja eurooppalaistaustainen EFMD. Kolmas on MBA-koulutukseen etupäässä liittyvä AMBA (Association of MBAs).

LUT:in kauppakorkeakoulussa tehtiin 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla päätös lähteä hakemaan kansainvälistä laatuakkreditointia. LUT:issa valittiin EFMD:n ohjelmatason akkreditointi, silloinen EPAS, nykyinen EFMD Accredited -laatuleima. Tätä laatupassia haettiin nimenomaan kansainvälisen markkinoinnin johtamisen maisteriohjelmalle (MIMM). Kehitystyön pohjalta ensimmäinen akkreditointi saatiin vuonna 2011, silloin viideksi vuodeksi. Uusinta-akkreditointi oli vuonna 2017 ja nyt saatu laatuleima on siis kolmas.

Työ ei suinkaan lopu tähän, vaan LUT-kauppakorkeakoulu tavoittelee seuraavaksi koko ohjelmaportfolion kattavaa AACSB-akkreditointia. Kyseessä on kansainvälisesti erittäin arvostettu tunnustus kauppatieteellisen koulutuksen ja tutkimuksen korkeasta laadusta. Vain viisi prosenttia maailman kauppatieteellisiä tutkintoja tarjoavista yliopistoista on saanut AACSB-akkreditoinnin. Suomessa sen ovat saaneet Aallon, Hankenin, Turun, Oulun ja Jyväskylän kauppakorkeakoulut.

Hanna Salojärvi sanookin, että EFMD-akkreditointi on toiminut ponnahduslautana koko yksikköä koskevan AACSB-akkreditoinnin tavoittelussa.

"AACSB akkreditointi on edennyt hyvää vauhtia ja suuntaamme jo katseemme arviolta alkutalvesta 2022 koittavaan auditointivierailuun", hän kertoo.

EFMD Accredited MSc logo.

Lue myös: