LUTista ponnistava kasvuyritys käy kansainvälistymistaistoon opiskelijoiden avulla

LUT-kauppakorkeakoulun International Entrepreneurship Challenge (IEC) haastaa opiskelijat kehittämään olemassa olevien kasvuyritysten kansainvälistymissuunnitelmaa yhdessä yrittäjien kanssa. Vuosien kuluessa IEC-kurssi on yhdistänyt yli 500 opiskelijaa kymmenien yritysten kanssa. Kestävä liiketoiminta on koko ajan isommassa roolissa LUTin kursseilla, ja yliopistossa alkunsa saanut Bionido Oy on yksi esimerkki kehityksestä.


 

1 Yliopiston näkökulma

"International Entrepreneurship Challenge (IEC) on tärkeä siksi, että se tarjoaa meille win-win-win-tilaisuuden eli kolminkertaisen voiton.

Yritykset hyötyvät saamalla konkreettisia strategiaehdotuksia siitä, miten kasvaa ja kansainvälistyä. Opiskelijat saavat puolestaan konkreettista kokemusta kasvu- tai pk-yritykselle työskentelystä ja strategian kehittämisestä. Kauppakorkeakouluna me voimme auttaa yrityselämää ja toteuttaa yliopistojen kolmatta tehtävää eli yhteiskunnallista vaikuttavuutta, sekä kehittää itsellemme yritysyhteistyökumppaneita tutkimukseen.

Jokavuotinen kurssi kestää syksyn ajan ja vuonna 2021 mukana on yhteensä 66 opiskelijaa International Business and Entrepreneurship -maisteriohjelmasta (MIBE) sekä International Marketing Management -maisteriohjelmasta (MIMM).

Opiskelijoista muodostetaan tiimejä, ja jokaisella tiimillä on oma yhteistyöyritys. Kaikki tiimit saavat oman mentorin, ja mentorit ovat niin LUTin omia eri alojen asiantuntijoita kuin talon ulkopuolisiakin osaajia.

Yrityspuolelta mukana on kahdeksan yrittäjää hyvin erityyppisiltä aloilta. Useita heistä yhdistää kuitenkin skaalautuvuus eli yritykset pystyvät operoimaan entistä suuremmalla tehokkuudella ilman lisäresurssien tarvetta. Näin siksi, että usealla yrityksellä päätarjoama liittyy pilvipalveluihin tai muihin digitaalisiin sovelluksiin.

Tänä vuonna mukana on myös hollantilaisyritys ja venäläisyritys, joka avaa lokakuussa toimiston Suomeen ja pyrkii Suomen markkinoille. Osa yrityksistä taas on suomalaisia, jotka pyrkivät ulkomaanmarkkinoille. Joissakin kurssilla mukana olevissa kasvuyrityksissä työskentelee LUT-alumneja.

Kurssi tavoittelee käytännönläheisyyttä. Tiimeissä haetaan myös markkinointi-innovaatioita myytävän tuotteen tai palvelun osalta. Opiskelijat arvioivat kansainvälistymisen potentiaalia, hyödyntävät markkinatutkimusta ja tuottavat data-analyysiä yrityksen käyttöön, sekä laativat yritykselle kansainvälistymissuunnitelman. Lopputulemana kasvuyrityksellä pitäisi olla rutkasti ideoita kansainvälistymisensä toteuttamiseen."

Professori Olli Kuivalainen, LUT-kauppakorkeakoulu, IEC-kurssin vetäjä

2 Yrityksen näkökulma

"Olemme LUTista ponnistava suomalainen kasvuyritys Bionido Oy ja olemme kehittäneet Cupposen, kuitupohjaisen ja kompostoituvan taimikasvatusruukun salaateille, yrteille ja kukille.

Haluamme edistää vähämuovista viljelyä tieteenalat ylittävällä kehitystyöllä. Tavoitteemme on vähentää muovin käyttöä ja tehostaa viljelyssä käytettävien materiaalien uudelleenkäyttöä sekä kierrätystä tavalla, joka on linjassa koko ajan kiristyvien EU-säädösten kanssa.

Urbanisaatio eli kaupungistuminen on iso haaste, joka ei tule pysähtymään. Maailmassa on jo nyt pulaa puhtaasta vedestä ja viljelymaista. Tulevaisuudessa viljelyä täytyy pystyä tekemään yhä vaativammissa olosuhteissa: on kuivuutta, kylmyyttä, eroosiota ja äkillisiä säämuutoksia.

Cupponen on biopohjainen taimikasvatusruukku, jota voidaan käyttää kaupallisissa puutarhoissa, myös taimien esikasvatuksessa. Ruukun voi istuttaa suoraan peltoon, jonne se maatuu, mutta ennen kaikkea se on suunniteltu kasvihuoneviljelyyn. Tuote sopii viljelyn ja kompostoinnin jälkeen maanparannusaineeksi. Cupponen sopii myös kuluttajille kukkien, yrttien ja kasvisten kasvatukseen. Cupposen ulkopintaan voidaan painaa tekstejä tai logoja.

Tuotetta on testattu kahdessa suomalaisessa kaupallisessa puutarhassa ja todettu, että se toimii kuten pitää. Tuotteelle on myönnetty patentti Suomessa ja kansainväliset patentit ovat haussa.

Meillä on jo tiedossa valmistaja tuotteen aihiolle eli emme tee koko tuotetta itse, vaan olemme aloittamassa tuotantoa yhteistyökumppanin kanssa. Tavoittelemme 10 prosentin markkinaosuutta Euroopasta."

Co-Founder Eeva Jerntsröm, ex-varadekaani, LUT School of Engineering Science; CST:n (The Centre for Separation Technology) ex-johtaja
Co-Founder Juha Varis, tuotantotekniikan professori, LUT School of Energy Systems

3 Opiskelijan näkökulma

"Tämä on vaikuttanut juuri sellaiselta kurssilta, jota nykyajan opiskelijan täytyy suorittaa ollakseen oikeasti valmis työelämään. Pelkästään yleisellä tasolla pyörivä teorioitten opiskeleminen tulee iskemään vasten kasvoja työelämässä, jos ei ole päässyt ammentamaan osaamistaan työssä jo opintojen aikana.

Kussakin IEC-tiimissä on noin viisi opiskelijaa, joista vähintään yhden jäsenen tulee olla kotoisin muualta kuin Suomesta. Meidän tiimissämme on tällä hetkellä edustettuna kolme eri kansalaisuutta. Jokainen tiimi sai mahdollisuuden pitää tiiviin myyntipuheen eli niin sanotun pitchauksen heitä itseään eniten kiinnostaville yrityksille. Myyntipuheiden perusteella jokaiselle ryhmälle nimettiin yritys ja muutamat yritykset saivat käyttöönsä useamman tiimin.

Uskon meidän kauppatieteiden opiskelijoina tuovan näkökulmaa uuden innovaation kaupallistamiseen. LUT-yliopiston ainutlaatuinen tekniikan ja kaupan symbioosi mahdollistaa sen, että mahtavat uudet innovaatiot myös päätyvät markkinoille. Henkilöstömäärältään pieni Bionido hyötyy varmasti, kun he saavat useamman kriittisen silmäparin tarkastelemaan yritystä.

Cupposessa kiinnosti eniten sen ympäristöllinen vaikutus meidän jokapäiväiseen elämäämme. Ruuantuotanto aiheuttaa suuren osan hiilijalanjäljestämme, ja kaikki konkreettiset toimet sen vähentämiseksi ovat erittäin tervetulleita.

Ympäristöystävälliset tuotteet maksavat yleensä hieman enemmän kuin tavalliset tuotteet. Yksi mielenkiintoisimmista asioista markkinoinnin opiskelussa onkin löytää ne keinot, jolla asiakas saadaan siirtymään edullisista ja kenties ympäristölle haitallisemmista tuotteista hintavampiin, mutta ympäristöä vähemmän kuormittaviin vaihtoehtoihin.

Suurin haaste Bionidon kohdalla on ehdottomasti yrityksen kunnianhimoisten tavoitteiden täyttäminen etenkin, kun täysin valmista tuotetta ei voi pidellä käsissään, eikä maksavia asiakkaita vielä ole. Toimiala ei ole helpoin mahdollinen, koska se ei ole niin samaistuttavissa kuin vaikkapa pilvipalvelut ja niiden käyttö."

Maisteriopiskelija Timo Oksanen, LUT-kauppakorkeakoulu
 

Mukana olevat IEC-yritykset (2021)

Lue seuraavaksi: