Hanna-Mari Husu, LUT-yliopisto, yhteiskuntatieteet
Julkaistu 22.8.2022
Päivitetty 28.8.2023

Mitkä asiat yhteiskuntatieteissä ovat erityisen ajankohtaisia?

Ilmastonmuutokseen ja ympäristöön, digitalisaatioon ja väestön ikääntymiseen liittyvät kysymykset tulevat yhä enemmän esille. Epätasa-arvo ja eriarvoisuus, liittyivät ne sitten sukupuoleen, etnisyyteen, luokkaan tai mihin tahansa, ovat aina yhteiskuntatieteissä ajankohtaisia. Minua esimerkiksi kiinnostaa se, miten sosiaalinen epätasa-arvo näkyy energiamurroksessa; ketkä ovat sen voittajia ja ketkä häviäjiä.

Mitä työpöydälläsi on juuri nyt?

Paperilehtiöitä, sillä tykkään tehdä muistiinpanoja ja työstää ajatuksia kirjoittamalla. Muut ihmiset eivät yleensä saa selvää käsialastani.

Miten päädyit akateemiselle uralle?

Opiskelin yleistä historiaa pääaineena Jyväskylän yliopistossa ja huomasin seminaarien ja gradun tekemisen yhteydessä nauttivani prosessista. Päädyin tekemään väitöskirjaa sosiologiaan, joka on historiaa teoreettisempaa.

Mistä asioista nautit työssäsi eniten? Entä mitkä asiat haluaisit muuttaa?

Parasta on, kun saa rauhassa syventyä tutkimuksen tekemiseen ja miettiä tutkimusasetelmaa, teorioita ja eri elementtien suhdetta toisiinsa: se on eräänlainen kiinnostava puzzle. Samoin innostunut tunne, kun on saanut hyvän idean, tekee tutkijan urasta mielekkään.

Jos jotain muuttaisin, niin se olisi tieteen perusrahoituksen lisääminen. Tieteentekeminen on liian riippuvaista äärimmäisen kilpailusta ulkopuolisesta rahoituksesta, johon kuluu tutkijoiden aikaa ja resursseja, sillä monet hyvät hakemukset, joiden eteen on nähty vaivaa, eivät tule rahoitetuiksi. Samoin hallinnolliset tehtävät vievät yhä enemmän aikaa.

Mitä pidät tähänastisen urasi kohokohtana?

Tällä hetkellä olen onnellinen LUTin uudesta yhteiskuntatieteellisestä ja siitä, että saan olla mukana suunnittelemassa sitä. Tällaisia tilaisuuksia ei tule usein eteen.

Mitä haluaisit tutkia, jos kaikki olisi mahdollista?

Olen lähtökohtaisesti kiinnostunut vähän kaikesta, ja minulla on paljon ideoita. Kaikkein kiinnostavin ilmiö sosiologisesti on mielestäni valta.

Kuka tai mikä inspiroi sinua viimeksi?

Sain juuri suoritettua aikuiskasvattajan pedagogiset opinnot Jyväskylän yliopistossa. Siellä oli aivan älyttömän hienoja opettajia ja ohjaajia, joiden olemusta ja läsnäoloa ihailin.

Miten palaudut työstäsi?

Työpäivän jälkeiset metsälenkit koirani Dieselin kanssa ovat parasta palautumista. Rentoudun hyvin kotona, ja hyvä ruoka on intohimo.

Kerro jokin asia itsestäsi, jota muut eivät kenties tiedä.

Voisin käyttää vaikka kuinka paljon rahaa polkupyöriin. Minulla on kiikarissa uusi gravel-pyörä, ja jos onnistun sen saamaan, aion lähteä Saimaan rantoja kiertämään.

Miksi yhteiskuntatieteitä kannattaa opiskella LUTissa?

LUTin yhteiskuntatieteistä tekee ainutlaatuisen sen aidon monitieteellinen lähestymistapa. Opiskelijan on mahdollista saada yhteiskuntatieteen tutkinto, jossa on mukana vankkaa tekniikan ja kauppatieteiden osaamista. Tällaiselle asiantuntijuudelle on kysyntää yhteiskunnassa.