PikaPay syntyi LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden innovaatiosta.
Julkaistu 23.11.2023
Päivitetty 23.11.2023

Kaupan kassajono on pitkä, ja se suorastaan matelee. Neljän ruuhka on pahimmillaan – kunpa olisin ehtinyt kauppaan edes hiukan aiemmin! Tällainen on ongelma, johon LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun nuoret innovaattorit, PikaPayn perustajat, halusivat vuoden 2022 syksyllä tarttua.

Ongelma konkretisoitui, kun yksi yrityksen perustajista, Oskari Hervonen, oli myöhästyä töistä jumiin jääneen kassajonon takia. Tuskaa aiheuttaneesta tilanteesta syntyi ajatus ongelman mahdollisesta ratkaisusta.

”Kassojen asiakasvirta voi olla paikoin hidasta, ja sen läpäisy vaihtelee ajankohdan mukaan. Kuluttajan kannalta on erityisen tuskastuttavaa, jos omat ostokset ovat vain yksittäisiä tuotteita ja kassajonossa kuluu kuitenkin pitkään”, Hervonen kertoo.

Kassakokemuksensa jälkeen Hervonen aloitti opiskelut LABissa. Liiketaloutta opiskeleva Hervonen tapasi yrityksen toisen perustajan, tietotekniikan alaa LUTissa opiskelevan Teemu Ketosen, paljussa opiskelijatapahtumassa. Kolmannen perustajan, tietotekniikan alaa LUTissa opiskelevan Juuso Käyhkön, Hervonen tapasi LUTESin järjestämässä yrityskiihdyttämö Forwardissa. Lyhyessä ajassa innostuneet opiskelijat kehittivät ongelmaan konkreettisen ohjelmistoratkaisun, jonka ympärille perustettiin lopulta yritys, PikaPay.

Skannaa ja maksa sovelluksessa

PikaPayn avulla kuluttaja voi maksaa ostoksensa jonottamatta. Ohjelmistoratkaisu on suunniteltu niin, että asiakas voi skannata tuotteen viivakoodin kaupassa suoraan sovelluksen kautta ja maksaa tuotteen kaupasta poistuessaan. Puhelinsovellus synkronoituu asioinnin yhteydessä automaattisesti kaupan tuote- ja maksujärjestelmään.

”Sovelluksemme tuottaa saman informaation kaupan maksu- ja tilausjärjestelmille kuin nykyisetkin skannausjärjestelmät. Sen ansiosta kaupat voisivat irrottautua erillisistä skannerijärjestelmistä ja luopua asiakkaille hankalasta kuittien välitulostamisesta”, Teemu Ketonen kertoo.

Asiakkaan näkökulmasta PikaPay helpottaa sekä asiointia että talouden seurantaa, kun erillisiä skannereita ja välitulostuksia ei tarvita. Kaikki tieto tallentuu henkilökohtaiselle PikaPay-tilille riippumatta siitä, minkä kauppaketjun liikkeissä asioi.

PikaPayn käyttö on perustajien mukaan yhtä turvallista kuin muutkin verkkomaksamisen tavat: sovellus käyttää samoja maksuvälineitä kuin älypuhelimella maksettaessa. Lisäksi maksuvälineet on älypuhelimissa suojattu PIN-koodeilla, kasvojentunnistuksella tai molemmilla.

PikaPay on LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kehittämä ohjelmistoratkaisu, joka pyrkii radikaalisti uudistamaan vähittäiskauppojen maksujärjestelmän. Kuvassa on PikaPayn edustajia ja LUT-yliopiston innovaatiopalveluiden Jari Varis (oikeassa yläkulmassa).

Pääomasijoittajia ja yhteistyökumppaneita haussa

PikaPay-maksujärjestelmää on pilotoitu hyvällä menestyksellä muun muassa LUT-yliopiston kampuksella. Asiakaspalaute on ollut positiivista. Tulevaisuuden suunnitelmat ovat kunnianhimoisia ja kovassa vauhdissa: yritys aikoo muun muassa jatkokehittää tuotteen teknologiaa sekä kasvattaa asiakaskuntaansa ja laajentua muille toimialoille, kuten buffet-ravintoloihin ja baareihin.

”Haemme rahoituskierroksella uusia pääomasijoittajia ja yhteistyökumppaneita mahdollistamaan nopean kasvun kansainvälisille markkinoille”, Hervonen kertoo.

Vuoden 2023 aikana PikaPay on osallistunut myös kolmeen pitchauskilpailuun ja voittanut niistä jokaisen. Lisäksi yritys on nostanut pre-seed-rahoituksen ja saanut lukuisia avustuksia eri tahoilta. PikaPay on kiivaassa kehitysvaiheessa, ja uusia kontakteja syntyy viikoittain. Samaan aikaan tiimin resursseja kehitetään vastaamaan kasvavan toiminnan tarpeisiin.

Mobiilisovelluksien ohjelmistokehitys sekä integrointivalmius kauppojen taustajärjestelmiin vaatii kehitystyötä, ja siksi yritys on jatkuvasti pyrkinyt lisäämään resurssejaan.

LUT-yliopisto tukee uusien yritysten syntyä monin tavoin

PikaPayta tukevat niin yksityiset sijoittajat kuin LUTin Green Campus Innovations -sijoitusyhtiökin. Myös Green Campus Open -yrityskiihdyttämö sparraa sekä tukee palveluillaan ja verkostollaan PikaPayn kasvua maksujärjestelmäkentän radikaaliksi uudistajaksi.

”Tunkeutuminen suurten toimijoiden hallitsemille kauppojen maksujärjestelmämarkkinoille vaatii disruptiivista lähestymiskulmaa, ja sitä PikaPayn tuotteesta, tiimistä sekä visiosta löytyy”, sanoo LUTin innovaatiopalveluiden asiantuntija Jari Varis

PikaPay syntyi opiskelija- ja teknologialähtöiseksi yritykseksi varsin tavanomaisella tavalla.

”Keskustelukumppaneiksi osui onnekkaasti opiskelijoita, joilla oli osaamista lähteä toteuttamaan ongelman ratkaisemiseksi tarvittavaa ohjelmistoratkaisua. Mahdollisuus ratkaista arkinen ongelma ja tilaisuus muuttaa vakiintuneita käytäntöjä sujuvammiksi vähittäiskaupassa herättivät tiimiläisten yrittäjäkipinän”, Varis jatkaa.

LUT-yliopiston innovaatiopalvelut

PikaPay – puhelimesta maksuväline

• LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden perustama yritys, joka tarjoaa kaupoille uutta maksujärjestelmää.
      • Yrityksen tuote on puhelinsovellus, joka tekee puhelimesta henkilökohtaisen ja asiointi paikasta riippumattoman maksuvälineen.
      • Ratkaisu helpottaa merkittävästi kassajonojen läpimenoa ja lisää näin myös kauppojen asiakastyytyväisyyttä.
      • PikaPay on perustettu joulukuussa 2022, ja se työllistää viisi henkilöä.

Oskari Hervonen
        Toimitusjohtaja, oskari@pikapay.fi, +358440137888