Autumn image
Julkaistu 18.01.2022 klo 10:46
Päivitetty 24.05.2022 klo 15:32
Tällä sivulla
left

1 Tähtää korkealle ilmastotoimissa

"Kuolleella planeetalla ei ole työpaikkoja", todetaan WWF:n dokumentissa Our Planet: Our Business.

Ilmastonmuutoksella on ja tulee olemaan monia vaikutuksia yritysten toimintaan, joten oman roolin ymmärtämistä yhteisen haasteen ratkaisuissa vaaditaan kaikilta.

Mitä ilmastotoimia jo tehdään – ja ovatko ne riittäviä? Missä ehkä hidastellaan ja mikä estää tekemästä kunnianhimoisempia toimia? Mitä voisi tehdä kokonaan toisin?

Mittareita oman toiminnan ilmastovaikutusten ymmärtämiseksi on tarjolla runsaasti. Positiivisia vaikutuksia tavoitellessa tutustu esimerkiksi ajatteluun ympäristökädenjäljestä.

right
left
right

2 Huomioi ihmisoikeudet

Vastuullisuus jollain alueella ei korvaa puutoksia toisella. Tämä koskee erityisesti ihmisoikeuksia, jotka ovat aina jakamattomia ja kuuluvat kaikille kaikkialla.

Ihmisoikeusvaikutuksia on usein vaikeaa mitata, etenkin kun vaikutukset voivat ulottua pitkälle hankintaketjuihin. Työtä ihmisoikeuksien ja tasa-arvon eteen ei kuitenkaan tehdä vain monimutkaisissa hankintaketjuissa, vaan ne voivat olla hyvin arkisia asioita työelämässä esimerkiksi rekrytointikäytänteisiin, työpaikkakulttuuriin ja mainontaan liittyen myös meillä Suomessa.

Miten siis tasa-arvo ja yhdenvertaisuus huomioidaan juuri teillä, juuri tässä organisaatiossa ja yhteisössä? Ihmisoikeuksien toteutuminen, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus hyödyttävät myös monia muita kestävän kehityksen tavoitteita

left

3 Ymmärrä reilu data

Joka hetki yrityksissä tuotetaan, tallennetaan, kerätään, jaetaan ja käytetään dataa. Datasta on tullut liiketoiminnan raaka-ainetta ja tärkeä resurssi.

Siinä missä toisille yrityksille riittää säädöksien noudattaminen, toisille vastuullisuuden tasoa voi olla tarpeen nostaa esimerkiksi datastrategialla tai tietotilinpäätöksellä. Etenkin silloin, kun asiakkaiden tiedoilla on tarkoitus tehdä liiketoimintaa, luottamusta ei välttämättä ansaita pelkällä perusasioiden hoidolla.

right
left
left

4 Huomioi aktivismin aikakausi

Aktivismi elää uutta kukoistuskauttaan, eikä vähiten alati kasvavan ilmastohuolen ansiosta. Myös yrityksiltä odotetaan näkemyksiä, kannanottoja ja toimia polttaviin yhteiskunnallisiin keskusteluihin liittyen, ja useat yritykset ovat tähän huutoon vastanneet.

Vaikka yritysaktivismi ei tuntuisi sopivalta toimintamuodolta juuri teille, ilmiön suhteen kannattaa olla hereillä. Aktivismiksi voidaan nimittäin lokeroida sellaisiakin toimia, joita yritys ei itse ole kannanotoksi tarkoittanut. Jos taas kannanottaminen kiinnostaa, alkuun keskusteluun voi ottaa osaa esimerkiksi yhdessä muiden kanssa.

left

5 Hyväksy keskeneräisyys

Vastuullisuus vaatii pitkäjänteisyyttä. Harvoin vastuullisuuden eteen tehtävä työ valmistuu kokonaan, vaan ennemminkin muuttaa muotoaan uusiksi tavoitteiksi. Vaikka vastuullisuusviestintää ja -raportointia katsotaan kriittisin silmin, täydellisyyttä ei odoteta.

Älä siis tähtää täysin valmiiseen ennen kuin vastuullisuudesta kerrotaan, vaan kerro missä mennään, mitä tavoitellaan ja miten matkaa sinne mitataan. Raportoi tarkasti, mutta tee tiedosta myös hyödyllistä ja havainnollista.

Ennen kaikkea: ole valmis keskustelemaan vastuullisuustyöstänne. Kriittiset silmät ovat apuna löytämässä seuraavia kehityskohteita. Kritiikkiä saa esittää myös itse itselleen – jopa ihan julkisesti.

LUT kauppakorkeakoulu tarjoaa yrityksille apua, kuinka:

  • Hyödyntää dataa ja analytiikkaa liiketoiminnassa
  • Luoda tulevaisuudenkestäviä organisaatioita ja liiketoimintamalleja
  • Rakentaa ja hallita verkostoja, ekosysteemejä ja alustoja
  • Luoda ja hallita tietoa ja sosiaalista pääomaa
  • Edistää kansainvälistä liiketoimintaa ja yrittäjyyttä
  • Mahdollistaa kestävyys ja kiertotalous liiketoiminnassa
  • Kuinka luoda vahvoja toimitusketjuja

Ota rohkeasti yhteyttä teollisuusprofessori Mika Ruokoseen!

Lisätietoja:

Lue seuraavaksi:

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme pysyt ajan tasalla tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.