Spring image
Julkaistu 15.8.2023
Päivitetty 15.8.2023

Olen kaikesta kiinnostunut utelikko ja jatkuvan oppimisen kokemusasiantuntija. Työpöydälläni on aina kaksi isompaa kokonaisuutta: henkilöstön osaamiseen liittyvät tehtävät sekä perehdytysten koordinointi ja kehittäminen yhteistyössä muiden kanssa.

Itsearvioni mukaan vahvimmat osaamisalueeni ovat tietotekniset taidot sekä vuorovaikutus- ja organisointitaidot. Työssäni olen kiinnostunut yhä enemmän tekoälyn hyödyntämisestä, tulevaisuuden ennakoinnista ja – yllätys, yllätys – oppimisesta.

LUT-yliopistolla meillä on erinomainen mahdollisuus käyttää työaikaa omaehtoiseen opiskeluun. Edellytyksenä on, että olen sopinut asiasta esihenkilöni kanssa ja että opiskelu tukee työyhteisöni tarpeita sekä työtehtäviäni. Viikossa työajalla saa opiskella kahden 45 minuutin mittaisen oppitunnin ajan. Vuodessa tämä tekee yhteensä jo reilut 60 tuntia!

Maarit Turja-Ilola
Maarit Turja-Ilola
HR-asiantuntija

Opintoja, koulutusvideoita, podcasteja ja koulutuksia

Pian neljän LUTissa työskennellyn vuoden aikana olen opiskellut omaehtoisesti opettajan pedagogiset opinnot. Tällä hetkellä opiskelen työyhteisön oppimisvalmentajakoulutuksessa – tämäkin omasta aloitteestani ja työnantajan tuella. Pidempiin koulutuksiin olen käyttänyt myös omaa vapaa-aikaani.

Lisäksi olen katsonut esimerkiksi koulutusvideoita Eduhouse-koulutuspalvelun kautta, kuunnellut henkilöstön kehittämiseen liittyviä podcasteja sekä osallistunut aikataulutettuihin livekoulutuksiin ja kouluttajien ohjaamiin etäkoulutuksiin eri teemoista, kuten perehdytyksen vaikuttavuudesta, tekoälystä HR:n työkaluna sekä osaamisen johtamisesta.

”Ajantasainen osaaminen on osa työkykyä, ja työajalla opiskelu on sijoitus sekä itsen että työpaikan hyväksi.”

LUT tarjoaa myös itsessään mainion oppimisympäristön. On palkitsevaa, kun voin kehittää työtäni ja jakaa osaamistani muille. Uuden oppiminen tuo oivaltamisen iloa, joka synnyttää kokonaisvaltaista hyvinvointia. Ajantasainen osaaminen on osa työkykyä, ja työajalla opiskelu on sijoitus sekä itsen että työpaikan hyväksi.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Mikä saa sinut innostumaan ja kiinnostumaan?

ChatGPT:n mukaan omaehtoinen oppiminen kehittää ammattitaitoa, edistää henkilökohtaista kasvua ja auttaa urakehityksessä. Tekoäly muistuttaa myös, että oppiminen vaatii sitoutumista ja joustavuutta, mutta palkitsee uusilla taidoilla ja mahdollisuuksilla. Lisäksi omaehtoinen oppiminen kannustaa ChatGPT:n mukaan elinikäiseen oppimiseen ja pysymään kilpailukykyisenä työelämässä.

”Uutta osaamista voi hankkia isosti tai pienesti. Valinta on sinun.”

Ulkoinen pakko on mielestäni kehno motivaattori oppimiselle. Tosiasia kuitenkin on, että työelämässä on joskus välttämätöntä oppia uutta ja poisoppia vanhaa, sillä muutos on pysyvää. Hyväksykäämme se.

Vastapainoksi mieti hetki, mikä saa sinut innostumaan. Mitkä ovat tärkeimmät osaamisalueesi, entä kiinnostuksenkohteesi? Mitä osaamista voisit vahvistaa, mikä kiinnostaa ja mistä uudesta osaamisesta voisi olla hyötyä työtehtävissäsi?

Uutta osaamista voi hankkia isosti tai pienesti. Valinta on sinun.

Kirjoittaja: