International students studying in classroom in LUT University
Julkaistu 18.1.2022
Päivitetty 19.5.2022

Visma Marketing Hackathon on kattava ja suosittu tosielämän yrityshaaste. Sitä tarjotaan opiskelijoille osana pakollista B2B Marketing -kurssia LUT-yliopiston MIMM (International Marketing Management) -ohjelmassa maisteriopintojen ensimmäisenä vuonna.

Visma Solutions -yritys myy pilvipalvelutuotteita, ohjelmistopohjaisia liiketoimintaratkaisuja, kuten esimerkiksi älykästä taloushallinto-ohjelmaa ja verkkolaskutuspalvelua.

Mitä Visma Solutions hyötyy LUTin Visma Marketing Hackathonista?

• keinon löytää uusia ja innovatiivisia tapoja lähestyä liiketoimintaongelmia eri näkökulmista
  • konkreettisia ideoita kehittämiseen, digitaaliseen markkinointiin, asiakashankintaan ja asiakkaiden säilyttämiseen
  • näkyvyyttä potentiaalisten uusien työntekijöiden keskuudessa

”Yrityshaasteet LUT-kauppakorkeakoulun opiskelijoiden kanssa ovat olleet meille palkitsevia kokemuksia. Ensinnäkin meillä on ollut opiskelijoiden hienoja esityksiä, jotka tarjoavat uusia näkökulmia tosielämän markkinoinnin haasteisiin. Opiskelijoiden ideoista ja ehdotuksista on käyty hienoja keskusteluja. Toiseksi olemme päässeet tutustumaan opiskelijoihin”, kertoo Visma Solutionsin kasvujohtaja Juha Kuokkanen.

Visma Solutions on rekrytoinut osan Visma Marketing Hackathonin suorittaneista opiskelijoista.

Suosittelen ehdottomasti työskentelyä LUT-opiskelijoiden kanssa.

Kuokkasen mukaan hyöty kurssista on molemminpuolista.

”Opiskelijat voivat osoittaa kykynsä ja kiinnostuksensa meitä kohtaan ja me voimme näyttää, miten toimimme ja mitä ajattelemme markkinoinnista yrityksessämme. Ehkä voimme jopa jättää pienen jäljen siitä, että olemme työpaikka, joka heidän kannattaa pitää mielessä. Suosittelen ehdottomasti Hackathon-tyyppistä työskentelyä LUT-opiskelijoiden kanssa”, Kuokkanen toteaa.

Vismalaisille kurssille osallistumisen isoin motivaatio oli vastuullisuus:

”Haluamme auttaa opiskelijoita oppimaan mielenkiintoisten haasteiden kautta. On kiinnostavaa nähdä, miten opiskelijat tarttuvat haasteeseen, millaisia näkökulmia he valitsevat ja miten he ajattelevat.”

Lisäksi yrityshaaste opettaa opiskelijoille, että tosielämän tilanteissa on harvoin yksi selkeästi määritelty ongelma tai yksi oikea vastaus. Pikemminkin on monia ongelmia ja useita mahdollisia ratkaisuja, ja vastausten löytäminen edellyttää erilaisia taitoja ja resursseja.

Kasvusuunnitelma Visma-konsernin B2B-markkina-asiakkaille

Tosielämän lailla Visma Marketing Hackathon perustuu avoimeen ongelmanratkaisuun, rajalliseen informaatioon ja useisiin ratkaisuihin.

Opiskelijat työskentelevät ryhmissä ja kehittävät kasvusuunnitelman Visma-konsernin business-to-business (B2B) -markkina-asiakkaille nopeasti kasvavassa SaaS-teollisuudessa (Software as a Service industry).

Opiskelijat voivat valita keskeiset alueet, joihin he keskittyvät. He voivat perehtyä segmentointiin, arvoehdotelman suunnitteluun ja hinnoitteluun tai kasvun hakkerointiin. Lisäksi opiskelijan tulee antaa useita konkreettisia esimerkkejä siitä, miten heidän kasvusuunnitelmansa voitaisiin toteuttaa – aina digitaalisista mainoksista ja verkkosivuista sisältöideoihin ja todellisiin kasvu- ja asiakasstrategioihin.

Kurssin alussa Visman edustajat antavat kuvauksen yhdestä nykyisestä liiketoimintaongelmastaan tai tavoitteestaan (joka muuttuu vuosittain) ja lyhyen johdannon SaaS-liiketoimintaan.

Visma Solutions tarjoaa perusteellisen kysymys-ja-vastaus-istunnon opiskelijoiden ohjaamiseksi, ja lopuksi opiskelijoiden on esiteltävä kasvusuunnitelmansa Visman edustajille. Opiskelijoiden on puolustettava ja perusteltava suullisesti valintojaan, strategioita ja suosituksia. Visman edustajat arvioivat esityksiä niiden sisällön ja toteutuspotentiaalin perusteella. Voittajaryhmä saa mahdollisuuden käydä Visman tiloissa ja nauttia illallista Visman väen kanssa.

Mitä seuraavaksi?

Yhteistyö LUT-yliopiston kanssa tarkoittaa, että yritykset saavat mahdollisuuden työskennellä yhdessä seuraavan sukupolven tulevien johtajien kanssa, jotka ovat erikoistuneet kestävään arvonluomiseen. Etenkin B2B-markkinointikurssi keskittyy välittämään liiketoiminnan ja yhteiskunnallisen arvon, jonka yritykset voivat luoda asiakkailleen ja laajemmille sidosryhmille.

Kurssi tarjoaa yrityksille konkreettisia ideoita kehityksen tueksi, uudet arvopohjaiset myynti- ja markkinointiargumentit ja asiakkaiden hankintastrategiat.

Marketing Hackathon -mahdollisuus tarjotaan yhdelle yritykselle vuodessa ja osallistuminen on maksutonta. Jos uskot, että tämä sopisi yrityksellesi, ota rohkeasti yhteyttä LUTiin. Jokainen Marketing Hackathon on mahdollista räätälöidä erityisesti isäntäorganisaatiolle.