Ihmisiä tapahtumassa
Julkaistu 4.4.2024
Päivitetty 4.4.2024

FITech-opiskelijana voit opiskella valikoituja kursseja kaikista tekniikan alan yliopistoista Suomessa. Useimmat kurssit järjestetään verkko-opintoina, joihin voi osallistua paikasta riippumatta. Kursseja toteutetaan myös monimuoto- ja lähiopetuksena.

Tarjolla on:

• Täydentäviä opintoja tutkinto-opiskelijoille
  • ICT-, 5G-, vetytalous- ja energiavarastoinnin opintoja työelämässä oleville
  • Lukiolaisille soveltuvia kursseja
  • Opintosisältöjä suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi

Aloita FITech-opinnot jo lukiossa

Erityisesti omaan tahtiin verkossa suoritettavat johdantotason kurssit sopivat hyvin lukio-opiskelijoille. Kaikista FITechissä suoritetuista opinnoista saa yliopistojen virallisia opintopisteitä, jotka voi siirtää osaksi omaa yliopistotutkintoa.

Haku FITechin kesäkursseille käynnistyi 4.4.2024. LUT-yliopisto tarjoaa yli 20 kurssia, joiden aiheita ovat muun muassa henkilökohtainen tietoturva, peliohjelmointi, 5G-teknologia, esineiden internet ja käyttöliittymät. Huomioithan, että lukiolaiset hakevat FITech-kursseille aikuisopiskelijoiden haussa.

Opetus LUTin kesäkursseilla alkaa 1.6.2024 ja päättyy viimeistään 31.7.2024. Haussa on myös jatkuvasti käynnissä olevia kursseja, joita voit niin ikään suorittaa kesällä.

Opiskelija tekee tehtäviä

Yleistä FITechistä

FITech toimii hankepohjaisesti, ja opinnot toteutetaan käynnissä olevien hankkeiden alla. Hankkeiden toiminta jatkuu vuoteen 2025 saakka lukuun ottamatta Energy Storage -hanketta, joka päättyy vuonna 2024.

FITech Energy Storage -hanke tarjoaa työelämässä oleville osaajille tilaisuuksia täydentää ja päivittää osaamistaan uusimmilla energiatekniikan ja -liiketoiminnan kurssikokonaisuuksilla.

FITech ICT -hankkeen tavoitteena on paikata ICT-alan kansallista osaaja- ja osaamispulaa avaamalla yliopistojen tutkinto-opintotarjontaa maksuttomasti kaikille kiinnostuneille.

FITech 5G -hanke tarjoaa 5G-teknologiaan liittyvää, kaikille avointa täydennyskoulutusta. Kurssien aiheita ovat esimerkiksi esineiden internet, sulautettu internet, järjestelmähaavoittuvuudet sekä langattomat teknologiat.

FITech Hydrogen -hankkeen tarjoamat kurssit kattavat koko vetytalouden arvoketjun: energian, vedyntuotannon, varastoinnin, logistiikan ja sovellukset. Lisäksi opintoja täydentävät geopolitiikkaan, mittavien projektien hallintaan ja kiertotalouteen liittyvät kurssit. Opintokokonaisuus on tehty vetytalouden osaamispulan paikkaamiseksi.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

Tilaa hakijan uutiskirje

Saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa yliopistoon hakemisesta ja opiskelusta LUTissa.