Summer image
Julkaistu 27.4.2022
Päivitetty 28.4.2022

Suomen ABB lahjoittaa yhteensä miljoona euroa neljälle suomalaiselle yliopistolle. LUTin osuus lahjoituksesta on 220 000 euroa. Se kohdennetaan tekniikan koulutusaloille.

"Haluamme lahjoituksellamme olla tukemassa maailmanluokan tutkimusta ja tuotekehitystä sekä koulutuksen kehittämistä Suomessa", ABB Drivesin teknologiajohtaja Matti Kauhanen sanoo.

Suomen ABB:n toimitusjohtaja Pekka Tiitisen mukaan huipputeknologioiden kehitys perustuu tiiviiseen yhteistyöhön yliopistojen ja eri oppilaitosten kanssa sekä jatkuvan oppimisen kulttuuriin.

"Maailma on vahvassa murroksessa, ja on tärkeää huolehtia osaamisen kehittämisestä. Laadukas tutkimus ja tulevaisuuden huippuosaajat tukevat Suomen kilpailukykyä jatkossakin", Tiitinen painottaa.

Varainkeruukampanja jatkuu ensi kesään saakka

Suomalaisyliopistoissa on käynnissä vastinrahallinen varainhankintakampanja, jonka perusteella Suomen valtio pääomittaa yliopistoja. Kampanjan aikana jokainen lahjoitettu euro voi tuottaa yliopistoille jopa 2,5 euroa valtion vastinrahaa. Keräysaika jatkuu 30.6.2022 asti.

"Olemme erittäin kiitollisia ABB:n lahjoituksesta. Meidän tehtävämme on auttaa yhteiskuntaa ja yrityksiä uudistumaan kestävästi sekä kouluttaa tulevaisuuden osaajia tähän tarkoitukseen. On hienoa, että ABB näkee työmme tärkeänä ja tuloksellisena", LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa sanoo.

Varainhankintakampanjaan voivat osallistua niin yritykset, yhteisöt kuin yksityishenkilötkin. Lahjoitus osoitetaan useimmiten LUT-yliopiston yleiseen toimintaan. Vähintään 10 000 euron lahjoituksissa lahjoittajalla on kuitenkin mahdollisuus kohdentaa lahjoitus valitsemalleen koulutusalalle eli joko tekniikkaan tai kauppatieteeseen.